۱۳۹۷/۰۸/۱۷

موج مهاجرت به سوی آمریکا؛ ۱۲۰۰ کیلومتر با دمپایی

هزاران مهاجر از کشورهای آمریکا مرکزی وارد مکزیک و در آن ماندگار شده‌اند. برخی در این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند و برخی دیگر عازم ایالات متحده آمریکا هستند. 


این مهاجران در مکزیکوسیتی وضعیت مناسبی ندارند. برخی از ان‌ها شب را روی نیمکت‌های چوبی می‌خوایند و انان که خوش‌شانس‌تر بوده‌اند چادری برای خود دست و پا کرده‌اند. هزاران مهاجر آمریکای مرکزی هفته‌ها است که در حال حرکت به سمت آمریکا هستند.
در این گزارش به عنوان نمون‌های از مهاجران به دو زن به نام‌های ماریلنا تورس و یامیلت سونیگا اهل هندوراس اشاره شده که با دم‌پایی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مسر را طی کرده‌اند تا خود را به مکزیکوسیتی برسانند. آنان می‌خواهند مسافت طولانی دیگری را طی کنند تا خود را به شهر تیخوانا در مکزیک و نزدیک مرز آمریکا برسانند.
اکثر مهاجرانی که از کشورهای آمریکای مرکزی ‌همچون السالوادور، گواتمالا و هندوراس خود را به مکزیک رسانده‌اند افرادی تنگدست هستند که از فساد حکومتی، درگیری‌های مسلحانه باندهای جنایتکار و فقر به تنگ آمده‌اند و هیچ شانسی برای ادامه‌ی زندگی در کشورهای خود نمی‌بینند.
دونالد ترامپ برای جلوگیری از ورود این افراد به کشورش و تشویق دیگران به مهاجرت، "وضعیت اضطراری" اعلام کرده و گفته است که در صورت نیاز نیروهای ارتش را روانه‌ی مرزهای جنوبی خواهد کرد. آمریکا قصد دارد شمار سربازان خود در مرز با مکزیک را نیز افزایش دهد تا مانع ورود مهاجران به آمریکا شود.
بسیاری از این مهاجران اگر راهی برای ورود به آمریکا پیدا نکنند، در مکزیک باقی خواهند ماند. یکی از مهاجران ۱۹ ساله می‌گوید در هندوراس هیچ آینده‌ای برای آنان وجود ندارد. او می‌گوید "در هندوراس نه کار هست، نه امنیت وجود دارد و نه امکان تحصیل".
راخل، دختر ۱۹ ساله از هندوراس درباره این موضوع که خوان اولاندو هرناندز، رئیس‌جمهوری هندوراس قصد دارد سازمان‌دهندگان این موج از پناهجویان را مجازات کند، سر تکان می‌دهد و می‌گوید: «خوان اورلاندو هیچ وقت علاقه نداشته بداند که چرا ما از کشور فرار می‌کنیم. و حالا طوری رفتار می‌کند که انگار ما داریم به کشور آسیب می‌رسانیم. در حالی که قضیه عکس این است. ما می‌توانیم با کار کردن در آمریکا و فرستادن دلار برای خانواده‌هایمان، کمی به اقتصاد کشورمان کمک کنیم.»
مهاجران هندوراس در آمریکا در سال گذشته میلادی حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به کشورشان فرستادند تا به خانواده‌های تنگدست خود کمک کنند. تقریبا همه آنها غیرقانونی در آمریکا زندگی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: