۱۳۹۴/۱۰/۲۲

عذرخواهی پناهجویان به خاطر تعرض به زنان در آلمان

ده‌ها تن از پناهجویان ساکن آلمان در چند شهر این کشور با حضور در مراکز شهرها و پخش اعلامیه و اهدای گل به شهروندان آلمانی، از آنها به‌دلیل تعرض تعدادی پناهجو به زنان در شب سال نو عذرخواهی کردند.
 
 
روز دوشنبه (۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی) گروهی از پناهجویان سوری که در اقامتگاهی در شهر کلن آلمان ساکن هستند، در اعلامیه‌ای تعرض جنسی به زنان در شب سال نو و دزدی وسایل آنها را به شدت محکوم کردند.
این گروه از پناهجویان که اعلامیه خود را با نام "مردان سوری برای عدالت" امضا کرده‌اند، از قربانیان تعرض‌های شب سال نو پوزش خواسته‌اند.
آنها نوشته‌اند که از اینکه زنان و حریم شخصی آنها مورد تعرض قرار گرفته، متاسف هستند. این پناهجویان خطاب به مردم آلمان نوشته‌اند: «با این اقدام جنایتکارانه، ارزش‌های مشترک فرهنگی ما لگدمال شده است.»
پناهجویان سوری همچنین از کمک‌های مردم آلمان تشکر کرده و قول داده‌اند: «ما ثابت خواهیم کرد که کمک‌ها و تعهدات شما در برابر ما ارزشمند بوده. ما و شما پی خواهیم برد که ارزش‌های شما، ارزش‌های ما نیز هستند.»
روز پنجشنبه (۷ ژانویه) نیز گروهی از جوانان تونسی ساکن شهر کلن با حضور در ایستگاه راه‌آهن مرکزی شهر، شاخه‌های گل سفید به زنان آلمانی اهدا کردند.
در اعلامیه‌هایی که این جوانان به شاخه گل نصب کرده بودند، آمده است، که سخنان زنانی که شب سال نو مورد تعرض قرار گرفته‌اند باید شنیده و جدی گرفته شوند و مهاجمان صرفنظر از این چه کسانی هستند باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.
تظاهرات در ماینتس علیه تعرض شب سال نو
در شهر ماینتس، مرکز ایالت راینلندفالتس، نیز گروهی از پناهجویان ساکن این شهر روز دوشنبه (۱۱ ژانویه) با حضور در مقابل ایستگاه مرکزی راه‌آهن، علیه تعرض جنسی به زنان در شب سال نو در کلن و برخی دیگر از شهرهای آلمان اعتراض کردند.
پناهجویان ماینتس به اهالی شهر رزهای سرخ و گل لاله اهدا کردند. در برچسب‌های روی گل‌هایی اهدایی پناهجویان کلماتی مانند: "صلح"، "احترام" و "حقوق زنان" نقش بسته بود.
"خلیل آمورا"، پناهجوی ۲۲ ساله که در جمع اهداکنندگان گل به زنان آلمانی در شهر ماینز حضور داشت، به خبرنگار روزنامه محلی "الگماینه" گفته است، «با اهدا این گل‌ها به خانم‌ها، می‌خواهیم نشان دهیم که ما به زنان احترام ویژه‌ای قائل هستیم.»
بهروز اسدی، مسئول امور کمک به پناهجویان موسسه "مالتزر" به روزنامه الگماینه گفت، تجمع مقابل راه‌آهن مرکزی ماینتس و اهدا گل به زنان، اقدامی از سوی خود پناهجویان بوده است.
آقای اسدی گفت: «این افراد از جنگ فرار کرده‌اند و در جستجوی آرامش‌اند. آنها از آنچه شب سال نو در کلن رخ داده شوکه شده‌اند و می‌خواهند خود را کاملا از مهاجمان کلن جدا سازند.»
بهروز اسدی تاکید کرد که با این اقدام، آنها به خاطر کاری که دیگران مرتکب شده‌اند از زنان آلمان عذرخواهی می‌کنند.
در یکی از پلاکاردهایی که یکی از پناجویان ماینتس بالای سر خود گرفته بود نوشته شده بود: «ماینتس از تو تشکر می‌کنیم که ما را پذیرفته‌ای".
یکی دیگر از پناهجویان شرکت‌کننده در تظاهرات مقابل راه‌آهن شهر ماینتس به خبرنگار روزنامه آلگماینه گفت: «مردم ماینتس به ما خوشامد گفتند و کمک زیادی به ما کردند.»
او با اشاره به حادثه شب سال نو در کلن گفت، «همه‌جا آدم بد وجود دارد، حتی میان سوری‌ها. آنها سوریه‌ها را ویران کردند حالا درصدند چنین کاری را در آلمان انجام دهند.»
عفو بین‌الملل محکوم کرد
شاخه آلمان سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه (۱۲ ژانویه) در اطلاعیه‌ای، تعرض به زنان در شب سال نو در چند شهر آلمان را محکوم کرد.
سلمین چالیشقان، دبیرکل شاخه آلمان عفو بین‌الملل در این اطلاعیه نوشت: «این تعرض نقض جدی حق زنان بر بدن خود است.
به گفته چالیشقان، مهاجمان به شکل انزجارآوری نشان دادند که به حقوق زنان احترامی نمی‌گذارند. او تاکید کرده که مرتکبان هر نوع خشونت جنسی علیه زنان، صرفنظر از اینکه از کجا آمده‌اند باید تحت پیگرد قانونی قرار گیردز
در عین‌حال عفوف بین‌الملل آلمان بر این نظر است که حوادث شب سال نو در کلن و چند شهر دیگر نباید بر سیاست آلمان در مورد پناهجویان اثر منفی بگذارد. سلمین چالیشقان از دولت آلمان خواست که اجازه ندهد عمل مجرمانه چند مرد، سرنوشت بیش از یک میلون پناهجو در آلمان را رقم زند.

هیچ نظری موجود نیست: