۱۳۹۷/۰۲/۲۷

ترکیه تجهیزات الکترونیکی اسرائیلی به ایران فروخته است


در پی بالا گرفتن تنش در روابط دیپلماتیک اسرائیل و ترکیه درباره اتفاقات غزه و اخراج متقابل سفرای دو کشور، منابع سیاسی اسرائیلی به روزنامه یدعوت احرنوت خبر دادند که ترکیه تجهیزات الکترونیکی را که از اسرائیل خریده بود، به ایران فروخته است.
به گزارش روزنامه یدعوت احرنوت ترکیه، تجهیزات الکترونیکی که یک شرکت ترک از شرکت سلم پاور کابیسی تورز اسرائیل خریده بود را به ایران فروخته است. مقر شرکت سلم پاور کابیسی تورز در قدس غربی است.
این تجهیزات شامل خازن‌های الکترونیکی از نوع cap-180-300 هستند که می‌توانند در عملیات غنی‌سازی اورانیوم برای تولید تسلیحات هسته‌ای به کار رود. این تجهیزات براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت در سال 2015 به عنوان تجهیزات ممنوعه اعلام شده است.
شرکت سلم پاور کابیسی تورز اسرائیل از ارائه هرگونه توضیحاتی در این‌باره سرباز زده و تنها به صدور یک بیانیه اکتفا کرد که در آن آمده است: «این شرکت این تجهیزات الکترونیکی را پس از آن به یک شرکت ترک فروخت که از صحت و اعتبار این شرکت اطمینان حاصل کرد و بهای این تجیهزات را پیش از انجام معامله دریافت کرد. شرکت سلم پاور کابیسی تورز به هیچ وجه تصور نمی‌کرد این تجهیزات به ایران ارسال شود».
این شرکت اسرائیلی آمادگی خود را برای همکاری با هر نوع تحقیق اعلام کرده، زیرا که «می‌تواند ثابت کند این تجهیزات را بر اساس استانداردهای مربوطه به طرف ترک فروخته است.»
سلم پاور کابیسی تورز همچنین گفت اگر مشتری ترک این تجهیزات را به ایران ارسال کرده است، به این معناست که مشتری ترک فروشنده اسرائیلی را فریب داده است.
خازن اسرائیلی و پسته ایرانی اگرچه در پی بالا گرفتن اختلاف اسرائیل و ترکیه، تل‌آویو فروش خازن اسرائیلی توسط ترکیه را فاش کرد، اما در سوی مقابل خود اسرائیل سالانه 4 هزار تن پسته به قیمت حدود 30 میلیول دلار از ترکیه وارد می‌کند. 90 درصد پسته‌ای که ترکیه به اسرائیل می‌فروشد از ایران می‌آید و اسرائیل از این موضوع که شرکت‌های ترک به طرف‌های اسرائیلی پسته ایرانی می‌فروشند، خبر دارد.
علیرغم همه تنش‌ها میان دو کشور، حجم روابط تجاری اسرائیل و ترکیه سالانه 4.5 میلیارد است که 3.5 میلیارد آن سهم ترکیه و یک میلیارد از آن اسرائیل است. روابط تجاری دو کشور به طور معمول و بر خلاف روابط امنیتی و استراتژیک آنها، تحت تاثیر تنش‌های دیپلماتیک قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این اسرائیل یک مرکز جاسوسی بزرگ در ترکیه دارد که وظیفه جمع‌آوری اطلاعات از ایران و درباره ایران را بر عهده دارد.

هیچ نظری موجود نیست: