۱۳۹۷/۰۸/۱۷

ادوارد اسنودن: نرم‌افزار اسرائیلی خاشقجی را ردیابی کرد

 

ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، گفته است که ازتکنولوژی ساخت یک شرکت اسرائیلی در ردیابی جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مقتول اهل عربستان سعودی در ترکیه استفاده شده است.
به گزارش روزنامه اورشلیم پست، آقای اسنودن که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در اسرائیل و از طریق ویدئو کنفرانس از راه دور شرکت کرده بود شرکت اسرائیلی NSO را متهم کرد که با «فروش ابزار سرقت دیجیتال» در ردیابی جمال خاشقجی نقش داشته و به قاتلان او کمک کرده است.
شرکت NSO در سال ۲۰۰۸ و بوسیله کسانی که گفته می‌شود اعضای سابق یگان ۸۲۰۰ سازمان اطلاعاتی اسرائیل بودند بنیان گذاشته شد.
در سال ۲۰۱۶ آزمایشگاه تحقیقاتی «سیتیزن لب» در کانادا فاش کرد که ابزار جاسوسی موسوم به «پگاسوز» (Pegasus) محصول این شرکت در ردیابی احمد منصور فعال حقوق بشر اماراتی به کار گرفته شده و مقدمات دستگیری او را با نفوذ به آیفون شخصی‌اش فراهم کرده است.
آقای اسنودن اضافه کرد مسئله این نیست که « آدم‌های خوبی از نرم‌افزار‌ تولید این شرکت بهره می‌برند و از آن برای به دام انداختن مجرمان و جلوگیری از جملات تروریستی استفاده می‌کنند»، بلکه مسئله این است که این محصول می‌تواند «به قیمت جان انسان‌ها تمام شود».
در این کنفرانس رام بن باراک، معاون سابق رئیس موساد، نیز حضور داشت و ادوارد اسنودن از نقطه‌ای نامعلوم در خاک روسیه، از بیم شناسایی و استرداد به آمریکا، با مخاطبان صحبت می‌کرد.
در فوریه ۲۰۱۵ ادوارد اسنودن سندی محرمانه از سازمان اطلاعات آمریکا NSA را افشا کرده بود که نشان می‌داد دولت‌های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به طور مشترک مشغول جمع اطلاعات درباره ایران هستند.

هیچ نظری موجود نیست: