۱۳۹۷/۰۹/۰۲

جبیر گزارش رویترز درباره بن سلمان را «مسخره» خواند؛ رویترز: پای گزارش خود هستیم

 

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان بلافاصله پس از آن که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، گزارش تازه خبرگزاری رویترز درباره ولیعهد سعودی را «مسخره» و مضحک دانست،‌ این خبرگزاری اعلام کرد که «پای گزارش خود هستیم».
وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه همچنین در واکنش به احتمال تحریم علیه رهبران این کشور گفته است، ملک سلمان و ولیعهد وی خط قرمز ریاض محسوب می‌شوند و اجازه داده نمی شود به موقعیت آنها خدشه‌ای وارد شود.
عادل الجبیر در مصاحبه با لیز دووست، خبرنگار شبکه جهانی «بی بی سی» گفته است: حکومت عربستان نقشی در قتل جمال خاشقجی نداشته است و این اقدام کار «عوامل خودسر»بوده که از موقعیت خود «سوء استفاده» کرده‌اند، ولی آنها مجازات خواهند شد.
جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان ولیعهد عربستان سعودی دهم مهرماه برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری آن کشور در استانبول رفت، اما هرگز از این ساختمان خارج نشد.
وزیر خارجه عربستان در پاسخ به پرسشی در خصوص درخواست اعضای کنگره آمریکا برای تحریم ولیعهد عربستان گفته است: ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد وی خط قرمز محسوب ما می‌شوند و هرگونه خدشه به موقعیت آنها یا درخواست برکناری تحمل نخواهد شد چرا که آنها نماینده مردم عربستان هستند.
در همین زمینه، عادل الجبیر در مصاحبه دیگری گزارش‌های منتشر شده درباره تلاش گروهی از خاندان سعودی برای جلوگیری از به سلطنت رسیدن محمدبن سلمان را «مسخره» خواند.
وزیر خارجه سعودی درگفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، گزارش رویترز درباره نارضایی شاهزادگان سعودی و تمایل به برکناری ولیعهد عربستان «مطالبی ساختگی و غیرقابل قبول» دانست.
خبرگزاری رویترز بلافاصله واکنش نشان داد که از صحت و درستی گزارش خود مطمئن است.
رویترز به تازگی به نقل از سه منبع نزدیک به دربار سعودی گزارش داد که پس از قتل جمال خاشقجی در خاندان سعودی زمزمه‌هایی برای برکناری محمد بن‌سلمان (پس از مرگ ملک سلمان) از ولیعهدی آغاز شده است.
عادل الجبیر با رد این گزارش‌ها گفت که پادشاهی سعودی به رهبری خود متعهد است.
واشینگتن‌پست، روزنامه‌ای که جمال خاشقجی در آن یادداشت می‌نوشت، هفته گذشته در گزارشی ادعا کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌اِی، به این نتیجه رسیده است که دستور قتل جمال خاشقجی را محمد بن سلمان صادر کرده است.
با این حال شماری از قانونگذاران آمریکایی و همچنین بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌های بین‌المللی آمر این قتل را محمد بن سلمان معرفی کرده‌اند.
در تازه‌ترین مورد، سناتور لیندسی گراهام که از متحدان دونالد ترامپ در کنگره به شمار می‌رود روز یکشنبه گفت در روابط آمریکا و عربستان، محمد بن سلمان نقشی ویرانگر داشت.
آقای گراهام به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «متنفرم که این را می‌گویم؛ چون امید زیادی به او برای انجام اصلاحات مورد نیاز در عربستان بسته بودم. ولی تا جایی که لیندسی گراهام خبر دارد، آن کشتی غرق شد».

هیچ نظری موجود نیست: