۱۳۸۹/۰۵/۰۶

حجتیه درخواست مجوز فعالیت رسمی کرد

سایت روز : انجمن حجتیه، یکی از فرقه های مذهبی- سیاسی افراطی ایران که برخی اعضای آن مدعی ارتباط با امام دوازدهم شیعیان هستند، درخواست مجوز فعالیت رسمی داده است. خبر درخواست مجوز فعالیت رسمی از سوی این انجمن افراطی نیمه مخفی، در روز تولد امام دوازدهم شیعیان مطرح شد.
روزنامه رسالت، که مدیرمسئول آن مرتضی نبوی هفته گذشته از "تلاش احمدی نژاد برای حذف روحانیان از قدرت" سخن گفته بود، خبر درخواست انجمن حجتیه برای فعالیت رسمی را فاش کرده و نوشته است: "پس از مدارای نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در مورد سیاست های فعلی انجمن حجتیه، این موضوع باعث شده تا برخی اعضای فعال این انجمن جهت تائید مجوز فعالیت خود به مراجع قانونی مراجعه نمایند. هر چند خوشبختانه این موضوع تاکنون محقق نگردیده و برخی از اعضای این انجمن مدعی‌اند، مراجع قانونی می‌دانند که دیدگاه و عقایدشان بر حق بوده ولی اگر مجوز بدهند از هیاهو و اتهامات گروههای فشار در رسانه ها وحشت دارند!"
رسالت می افزاید: "چندی پیش تعدادی از عناصر انجمن با برقراری تماس با تعدادی از علما و مسئولین قصد داشتند از شرایط موجود به نفع خود بهره برداری و حمایت آنان را جلب کنند که موفق نشدند".
روزنامه رسالت، یکی از روزنامه های طیف محافظه کار ایران است و مرتضی نبوی، مدیر مسئول این روزنامه و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از جمله منتقدان سرسخت اصلاح طلبان شناخته می شود.او اما به تازگی از تلاش های احمدی نژاد برای بیرون راندن روحانیون از حکومت انتقاد کرده است.
مرتضی نبوی گفته بود: "جوان‌های اصول‎گرای ما خیلی مراقب و مواظب باشند که در دام نیفتند. جریانی وجود دارد که انحرافش از حالا پیداست و مسیرش نمی‌تواند بر صراط مستقیمی باشد… این جریان می‌گوید که می‌توان با مرجع ارتباط مستقیم گرفت و لازم نیست که آدم به مبانی فقه و فقاهت اطلاع و اشراف داشته باشد و می‌تواند خودش مستقیم ارتباط بگیرد. این آدم‌ها می‌گویند که ما مستقیم با آقا امام زمان ارتباط می‌گیریم و به شما راه را نشان می‌دهیم. صرف مخالفت با تصدی امور اجرایی توسط روحانیت نیست و مسأله عمیق‌تر است… این جریان متأسفانه قائل به ولایت فقیه آن‎طور که امام راحل تبیین کرده و ما به آن معتقدیم، نیستند. این‎ها می‌گویند آدم می‌تواند از طریق یک پیرزن بی‌سواد هم ارتباط برقرار کرده و نیازهای دینی خود را تأمین کند و نیازی به روحانیت نیست".
انتقاد وی، روز دو شنبه گذشته از زبان هاشمی رفسنجانی هم شنیده شد؛ سخنانی که به عقیده تحلیل گران نشان دهنده نگرانی طیف سنتی محافظه کاران و البته روحانیون بلندمرتبه جمهوری اسلامی از قدرت گرفتن جریان های افراطی مذهبی نزدیک به احمدی نژاد است. جریان هایی که به نوشته تابناک، انجمن حجتیه اصلی ترین آنهاست و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی نژاد، موثر ترین چهره آن در دولت محسوب می شود.
بنا به نوشته پارلمان نیوز، هاشمی رفسنجانی در مطلبی در پایگاه خبری خود نوشته است: "به جوانان عزیز توصیه می‌كنم در بازار پر رنگ و لعاب سیاست كه این روزها با ورود مشكوك عده ای آلوده شده است، مواظب باشند كه مبادا بازیچه نیات پلیدی شوند كه پشت سخنان گمراه كننده پنهان شده‌اند. گروهی روحانیت اصیل، مبارزین استخوان خرد كرده، یادگاران جبهه و جنگ، مدیران ارزشمند سابق، مردم هوشمند و مهمتر از همه اندیشه‌های تابناك و یادگاران امام را مانع زیاده‌خواهی سیاسی خویش می‌دانند و برای انزوا و طرد آنان از هیچ كوششی دریغ نمی‌كنند".
گفتنی است اسفندیار رحیم مشایی نیز درباره انتقادها به ادعای ارتباط او با انجمن حجتیه و البته امام دوازدهم شیعیان سکوت نکرده و به گزارش ایلنا، در دیدار اخیرش با اعضای شورای راهبردی حامیان احمدی‌نژاد در ایلام، گفته است: "برخی از مدعیان اصولگرایی آرزوی شكست احمدی‌نژاد را دارند، زیرا آن‌ها از ابتدا هم با احمدی‌نژاد نبودند و بتدریج باطن خود را آشكار كرده و از احمدی‌نژاد عبور خواهند كرد... كسانی به رغم ظاهر و ادعای خود به امام زمان ایمان ندارند، از اینكه احمدی نژاد از مدیریت امام زمان سخن می‌گوید، آشفته می‌شوند و به تمسخر می‌پرسند پس چرا فلان كالا گران است؟... به همان دلیلی كه برخلاف محاسبات مادی، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، ایران هم طی چند سال آینده به پیشرفت و جهشی حیرت‌انگیز و بی‌سابقه خواهد رسید و تحولات آینده همچون شعله‌های كوره‌ای است كه همه مدعیان دروغین دین، انقلاب و رهبری عزیز را رسوا خواهد كرد و بدین شكل دوران جدیدی از شكوفایی آغاز خواهد شد".
پیش از این سایت تابناک در گزارشی درباره نقش مشایی در انجمن حجتیه نوشته بود: "یکی از دلایل مخالفت اصولگرایان با رحیم مشایی، شایعه عضویت او در انجمن مخفی حجتیه است؛ انجمنی با دیدگاه های افراطی که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران نیز طرد شده است."
تابناک در این گزارش می افزاید: "در یک نوار ویدئویی که در اینترنت پخش شده، رحیم مشایی در حال سخنرانی مبنی بر فلسفه حجتیه است. چند هفته پیش از انتخابات هم محسن رضایی درباره مشایی گفته بود که افراد خطرناکی احمدی نژاد را احاطه کرده اند که کشور را به سمت نابودی می کشانند".
در همین حال یک خبرنگار پارلمانی درباره شایعات مطرح در بین نمایندگان مجلس درباره مشایی و انجمن حجتیه به روز می گوید: "از زمان برکناری مشایی با فشار آیت الله خامنه ای از معاونت اولی، نمایندگان مجلس از ارتباط این فرد با انجمن حجتیه سخن می گویند. اما در یک مورد برخی نمایندگان گفته اند در دیداری که با احمدی نژاد داشته اند، وی به آنها گوشزد کرده که آقای مشایی واجد کمالات استثنائی است و به امور عالم غیب واقف هستند و هر زمان که حضرت بفرمایند با ایشان ارتباط برقرار می کنند".
این خبرنگار پارلمانی می افزاید: "نمایندگان مجلس به طنز رحیم مشایی را «نماینده امام زمان در دفتر احمدی نژاد » می خوانند، اما برخی نیز همچون احمدی نژاد گمان می کنند مشایی با امام زمان در ارتباط است. نمایندگان مجلس بارها به نقش مشایی به عنوان پدرخوانده کنونی انجمن حجتیه اشاره کرده اند".
گفتنی است پیش از این علی اکبر محتشمی پور، از روحانیون نزدیک به آیت الله خمینی در گفت و گویی با ایلنا، بدون اشاره مستقیم به ارتباط مشایی با انجمن حجتیه ونقش مصباح یزدی در این تشکیلات گفته بود: "من به طور مشخص می‌توانم از جریان انجمن حجتیه نام ببرم که پشت سر تمام فتنه‌هایی که رخ داده این انجمن را می‌بینم. این تفکر در دوره فعلی، در قالب برخی بنیادها و تشکل‌ها با عناوین و اسامی دیگر فعال است و در بسیاری مراکز نفوذ دارد و از طریق برخی چهره‌ها و شخصیت‌هایی که در زمان امام اجازه مطرح شدن نیافتند و افکارشان دقیقا مخالف امام است عمل می‌کنند".
انجمن حجتیه همواره از سوی مقامات حکومت جمهوری اسلامی ایران مورد انتقاد قرار گرفته است. تشکیلاتی که هدف اصلی آن، دفاع از اسلام در مقابل
بهائیت و تلاش برای "فراهم کردن زمینه ظهور امام عصر" است. این انجمن در سال ۱۳۳۲ به وسیله یک روحانی شیعه به نام شیخ محمود حلبی تأسیس شد. حلبی این گروه را در سال ۱۳۶۲ پس از تهدید روح‌الله خمینی و متهم‌شدن به خیانت و ارتجاع، تعطیل کرد.اختلاف اصلی اعتقادی انجمن حجتیه با دیدگاه حاکم در جمهوری‌اسلامی ایران، آنست که آنها معتقد به تلاش برای تشکیل حکومتی اسلامی تا پیش از ظهور امام زمان نیستند. آیت الله خمینی این انجمن را تکفیر کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: