۱۴۰۳/۰۶/۲۹

نیویورک‌تایمز: سازنده پیجرها در بوداپست، یک شرکت پوششی اسرائیل بود

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های امنیتی گزارش داد، شرکت بی‌ای‌سی، سازنده پیجرهای منفجر شده اعضای حزب‌الله لبنان در مجارستان در واقع بخشی از عملیات اسرائیل برای انتقال ابزارهای ارتباطی بمب‌گذاری به لبنان بوده است. سه مقام امنیتی که هویت و ملیت آن‌ها مشخص نشده است به نیویورک تایمز گفتند دو شرکت پوششی دیگر هم برای پنهان کردن هویت ماموران همین عملیات تاسیس شده بود.
بر اساس این گزارش شرکت بی‌ای‌سی که با مجوز گلد آپولو تایوان در بوداپست، پایتخت مجارستان کار می‌کرد، مشتریان عادی هم داشت و برای آن‌ها وسایل ارتباطی از جمله پیجر می‌ساخت.
با این حال تمام این ماجرا پوششی برای رخنه به حزب‌الله لبنان بود. پیجرهای سفارشی حزب‌الله جداگانه تولید و در باتری‌های آن ماده منفجره پی‌ای‌تی‌ان کار گذاشته می‌شد.  انتقال پیجرهای بمب‌گذاری شده از تابستان دو سال پیش به حزب‌الله لبنان آغاز شد و از زمستان سال ۱۴۰۳، زمانی که حسن نصرالله در یک سخنرانی عمومی تلفن‌های همراه اعضا و هواداران این گروه را «جاسوسان اسرائیل» خواند شدت گرفت. دبیرکل حزب‌الله از مردم لبنان و به‌ویژه هواداران خود خواسته بود تلفن‌هایشان را در یک جعبه آهنین دفن کنند.
 از همان موقع، حزب‌الله درخواست خرید هزاران پیجر را به شرکت مجارستانی تحویل داد. سه مقام امنیتی به نیویورک تایمز گفتند اسرائیل میلیون‌ها دلار در بخش فن‌آوری و شایعه پراکنی خرج کرد تا هراس جاسوسی از تلفن‌های همراه را به دل نصرالله و یارانش بیندازد و آن‌ها را به جای کابرد تلفن‌های هوشمند عادی، به سمت استفاده از پیجرها هدایت کند. رهبری حزب‌الله بر همین اساس استفاده از تلفن همراه را کاملا ممنوع کرد و پیجرها در عملیات نظامی و مکاتبات، جایگزین شدند. این ابزار، در حالی برای حزب‌الله یک وسیله امن ارتباطی به شمار می‌رفت که ضامن چاشنی انفجاری آن در دست سرویس امنیتی اسرائیل بود.
زمان کشیدن این ضامن از قرار معلوم روز سه‌شنبه فرا رسید. اگرچه برخی منابع اطلاعاتی به آکسیوس گفته‌اند مقام‌های اسرائیلی از بیم لو رفتن عملیات، پیجرها را پیش از موعد مقرر منفجر کردند. دولت اسرائیل، طبق روال همیشگی درباره این عملیات پیچیده، که بیشتر به داستان فیلم‌های جاسوسی شبیه است، اظهار نظری نکرده است. کابینه جنگ اسرائیل اول همین هفته گفته بود بازگشت نزدیک به ۷۰ هزار شهروند اسرائیلی به خانه و کاشانه‌یشان در شمال این کشور و در مرز با لبنان، یکی از اولویت‌های جنگ است.
ایندیپندنت فارسی

۱۴۰۳/۰۶/۲۸

گزارش «نیویورک تایمز» درباره جزئیات انفجار پیجرهای حزب‌الله در لبنان

نیویورک تایمز: وزن مواد منفجره جاسازی‌شده در هر پیجر حدود یک تا دو اونس بود
به دنبال انفجارهای پیاپی و همزمان پیجرهای اعضای حزب الله در سراسر لبنان در بعداز ظهر سه‌شنبه 27 شهریور که 9 کشته و نزدیک به 3 هزار زخمی برجای گذاشت، مسئولان آمریکایی فاش کردند که این «پیجر»ها از تایوان خریداری شده و قبل از رسیدن آنها به لبنان، دستکاری شده‌اند. 
«نیویورک تایمز» به نقل از این مقامات آورده است که وزن مواد منفجره جاسازی ‌شده در هر پیجر حدود یک تا دو اونس است. به گفته این مقامات، عملیات انفجار پیجرها ساعت 3:30 بعد از ظهر به وقت لبنان آغاز شد و دستگاه‌ها در ابتدا پیامی ارسال کردند که به ظاهر از سوی رهبران حزب الله فرستاده شده ولی این پیامها عملا مواد منفجره داخل پیجرها را فعال کردند. 
انفجار از راه دور
این مقامات افزودند که مواد منفجره با وزن حدود یک تا دو اونس که در کنار باتری هر دستگاه جاسازی شده بود، دارای سوئیچ‌هایی برای انفجار بود که می‌شد آن از راه دور فعال کرد. آنها خاطرنشان کردند که اسرائیل مواد منفجره را در یک محموله جدید از «پیجرها» ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، جاسازی کرده بود. طبق گفته این مسئولان، تعداد پیجرهایی که حزب‌الله از شرکت تایوانی «گولد آپولو» برای توزیع در میان حامیان خود خریداری کرده، بالغ بر سه هزار دستگاه است. 
واکنش شرکت تایوانی 
از سوی دیگر، شرکت تایوانی «گولد آپولو» ضمن تکذیب دست‌داشتن در این حادثه، خاطرنشان کرد که این پیجرهای انفجاری حزب‌الله، ساخت این شرکت نبوده است. این شرکت در عین حال اذعان کرد که که این پیجرها، مارک تجاری و برند «گولد آپولو» را دارند ولی در اروپا ساخته شده‌اند. این درحالی است که حزب‌الله همچنان در حال انجام تحقیقات امنیتی داخلی در مورد این محموله است.
محموله جدید
طبق گفته منابع آگاه، پیجرهای منفجرشده از محموله جدید دریافتی حزب‌الله ظرف چند روز اخیر و نه ماه‌ها یا سالهای گذشته بودند. یک مقام حزب‌الله با این توضیح که صدها نفر از پرسنل رزمی این گروه دارای چنین دستگاه‌هایی هستند، احتمال داد که یک «بدافزار» ممکن است باعث داغ شدن و انفجار باتری‌ها شده باشد. به گفته این مقام حزب‌الله، برخی از اعضا که حس کردند «پیجر» آنها داغ شده، قبل از انفجار، خود را آنها از شرشان خلاص کردند. منابع آگاه لبنانی ماه‌ها پیش (از ژوئیه گذشته) تأکید کرده بودند که حزب‌الله با هدف جلوگیری از سوء قصدهای احتمالی علیه شماری از فرماندهان خود، استفاده از کدها در پیام‌ها، تلفن‌های ثابت و پیجرها را برای فرار از فناوری پیشرفته نظارتی اسرائیل آغاز کرد. این حادثه، بزرگترین رخنه امنیتی اسرائیل در رخدادهای جاری در عرصه لبنان از آغاز جنگ در غزه به شمار می‌آید.

۱۴۰۳/۰۶/۲۴

کاهش چشمگیر میزان ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا

طبق آمار رسمی، شمار پناهجویان در اتحادیه اروپا در هشت ماه نخست سال جاری کاهش چشمگیری در مقایسه با سال ۲۰۲۳ داشته است. گفته شده عبور غیرقانونی از مرزهای جنوبی اروپا نسبت به سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۳۹ درصد کاهش یافته .

  

 موضوع مهاجرت غیر قانونی به آلمان و اتحادیه اروپا از زمان حمله مرگبار تروریستی در شهر زولینگن آلمان، در اولویت مسائل سیاسی قرار گرفته است.در همین حال اخیرا تدابیر ویژه‌ای به منظور محدود کردن میزان پناهجویان در آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ شده است.بر اساس آمار رسمی منتشر شده، شمار موارد ورود غیرقانونی پناهجویان به اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا ماه اوت سال جاری میلادی روی هم رفته به میزان چشمگیری کاهش یافته است. اما در عین حال آمار پناهندگان در یونان و جزایر قناری در این مدت زمان، افزایش یافته است.بر اساس آمار سازمان جهانی مهاجرت (IOM)، میزان مهاجرت غیرقانونی از طریق مرزهای جنوبی اتحادیه اروپا در طول هشت ماه نخست سال ۲۰۲۴ به مقدار ۳۵ درصد کاهش یافته است.

ورود ۱۱۵ هزار پناهجو

آمار مذکور حاکی از آن است که تا ماه اوت سال جاری میلادی نزدیک به ۱۱۵ هزار پناهجو به طور غیرقانونی از طریق مسیرهای دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس به اتحادیه اروپا آمده‌اند. این آمار نمایان‌گر کاهش ۳۹ درصدی در مقایسه با مدت زمانی مشابه در سال گذشته است.این در حالی است که در دوره زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳، ورودپناهجو به اتحادیه اروپا در ۱۷۶ هزار و ۲۵۲ مورد ثبت شده است. در مقایسه با این ارقام، در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون مرد، زن و کودک به اتحادیه اروپا گریختند. فلاویو دی جیاکومو، سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت در این زمینه توضیح می‌دهد: «این آمار نشان‌دهنده یک وضعیت اضطراری در سال جاری نیست و در سال گذشته هم نبوده است.»

کاهش ۶۴ درصدی ورود پناهجویان به ایتالیا

گفته شده است در هشت ماه اول سال ۲۰۲۴ میزان ورود پناهجویان به ایتالیا ۶۴ درصد در مقایسه با سال پیشین، کاهش یافته است. به عقیده کارشناسان، این روند به ویژه به خاطر جلوگیری از عبور قایق‌ها در دریای مدیترانه توسط تونس و لیبی بوده است.در همین حال بر اساس اطلاعات سازمان ملل متحد، شمار پناهجویانی که از طریق دریا و مسیرهای زمینی وارد یونان شده‌اند در هشت ماه اول سال ۲۰۲۴، به میزان ۵۷ درصد افزایش یافته است.همچنین میزان مهاجرت غیرقانونی از غرب آفریقا به سمت جزایر قناری در اقیانوس اطلس بیش از دو برابر شده است. گفته شده است ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر که عمدتا اتباع مالی، سنگال و دیگر کشورهای غرب آفریقا هستند بین ماه‌‌های ژانویه تا اوت وارد این جزایر اسپانیایی شده‌‌اند.

بیش از ۳۰ هزار کشته و مفقود

طبق گزارش گروه حقوق بشری "Moving Borders"، تاکنون احتمالا بیش از ۴ هزار نفر بر اثر واژگونی قایق‌هایشان در اقیانوس اطلس، کشته یا مفقود شده‌اند. در همین حال به گفته سازمان جهانی مهاجرت، از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر در مسیرهای خطرناک دریای مدیترانه به سمت اتحادیه اروپا، کشته و مفقود شده‌اند.در سال جاری میلادی نیز از بیش از ۱۴۰۰ مورد رسمی در این زمینه گزارش شده است. احتمال می‌رود شمار واقعی افراد مفقود و کشته شده خیلی بیشتر از این مقدار باشد.

DW

افزایش چشمگیر خرید و فروش سیگارهای الکترونیکی در آلمان

استفاده از سیگارهای الکترونیکی در آلمان در حال افزایش است و آلمانی‌ها اکنون پول بیشتری برای خرید این محصولات می‌پردازند. در مقایسه با سیگارهای سنتی، "ویپ" مواد مضر کمتری دارد، اما همچنان می‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد.

بر اساس آمارهای انجمن "اتحاد برای لذت بدون دخانیات در آلمان"(BfTG) ، در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در آلمان از سیگارهای الکترونیکی که در اصطلاح به آنها "ویپ" نیز گفته می‌شود، استفاده می‌کنند و این میزان در "حدود نیم میلیون نفر" بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.

همچنین فروشندگان محصولات دخانی در این کشور در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود یک میلیارد یورو سیگار الکترونیکی به فروش رساندند که این میزان حدود "۲۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲" است.

داستین دالمن، مدیر انجمن "BfTG" علت افزایش خرید و فروش سیگارهای الکترونیکی در آلمان را مربوط به افزایش مراکز فروش این محصولات مانند پمپ‌بنزین‌ها، کیوسک‌ها و سوپرمارکت‌ها، علاوه بر مراکز مخصوص فروش محصولات دخانی می‌داند.

بازار سیاه سیگارهای الکترونیکی نیز در آلمان در حال گسترش است. افزایش مالیات بر مایعات این سیگارها، منجر شده که بسیاری از شرکت‌ها نگران رشد بازار سیاه این محصولات باشند. طبق تخمین‌ها، مردم در آلمان سالانه حدود "۳۰۰ میلیون یورو برای سیگارهای الکترونیکی غیرقانونی و مایعات آن" در بازار سیاه خرج می‌کنند.

به گفته دالمن، "کیفیت این محصولات بسیار نامطمئن است و بازار سیاه باعث شده میزان درآمد فروشندگان و تولیدکنندگان قانونی این محصولات کاهش یابد."

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که با وجود تلاش‌های دولت آلمان، بازار سیاه این محصولات به‌خوبی کنترل نشده و سیاستمداران در مقابله موثر با این مسئله کوتاهی کرده‌اند.مایعات موجود در سیگارهای الکترونیکی علاوه بر درصدی از نیکوتین، مواد شیمیایی و طعم‌های مختلفی را در خود دارند. دمای سیگارهای الکترونیکی باید به حدی بالا باشد که بتواند این مایعات را به بخار تبدیل کند. گرچه در مقایسه با سیگارهای سنتی، مواد مضر کمتری از این سیگارها آزاد می‌شود، اما این محصولات نیز خطراتی برای سلامتی دارند، به طوری که پزشکان همواره توصیه به "ترک کامل" آنها می‌کنند.

به گفته کارشناسان، سیگارهای الکترونیکی یکبار مصرف از نظر آسیب به محیط زیست نیز بسیار بحث‌برانگیز هستند، زیرا بیشتر اوقات پس از مصرف، در سطح‌های زباله معمولی انداخته می‌شوند. نمایندگان صنعت زباله هشدار داده‌اند که این امر می‌تواند باعث ایجاد "آتش‌سوزی در کامیون‌های حمل زباله و تأسیسات دفع زباله" شود. همچنین فعالان محیط زیست این محصولات یکبار مصرف را به دلیل "هدر رفتن منابع طبیعی" مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با این وجود، اتحادیه اروپا اعلام کرده که قصد دارد از سال ۲۰۲۷ میلادی ممنوعیت‌هایی برای خرید و فروش سیگارهای الکترونیکی وضع و اجرایی کند.زمانی که سیگارهای الکترونیکی برای اولین‌بار در اواخر سال ۲۰۰۰ وارد بازار شدند، اعتقاد بر این بود که آنها جایگزین ایمن‌تری برای سیگار معمولی هستند، اما مطالعات بارها ایمنی این محصولات را زیر سوال برده‌اند.

این نکته ثابت شده که سیگار الکترونیکی "کُشنده و اعتیاد‌آور" است و می‌تواند به‌اندازه کشیدن یک پاکت سیگار در روز، خطرناک باشد. نتایج یک پژوهش در مورد سیگارهای الکترونیکی که در ماه مارس ۲۰۱۹ منتشر شد، نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی حدود ۱۰ درصد و بیماری‌های گردش خون حدود ۴۴ درصد برای مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی بیشتر از غیرسیگاری‌هاست. افسردگی، اضطراب و اختلالات عصبی و عاطفی نیز در مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی دو برابر غیرسیگاری‌ها است.

DW

ابهام در باره اجرای تحریم آلمان علیه پروازهای ایران ایر

یک رسانه آلمانی از وزارت خارجه این کشور سوالی را درباره احتمال قطع پروازهای ایران ایر به هامبورگ مطرح کرده، اما پاسخ مشخصی نگرفته است. وزارت خارجه گفته آلمان در حال رایزنی فشرده با شرکایش در این زمینه است.

پس از انتشار خبر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه که از سوی ایران تکذیب شد، سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه در یک بیانیه این اقدام را به شدت محکوم کرده و نوشتند: «این تشدید حمایت نظامی ایران از جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین است که منجر به رسیدن موشک‌های ایران به خاک اروپا و تشدید درد و رنج مردم اوکراین می‌شود».

این سه کشور در ادامه گفتند که خواهان اتخاذ تدابیر فوری برای تعلیق قراردادهای دوجانبه حمل و نقل هوایی با ایران هستند و نوشتند: «ما همچنین در راستای اعمال تحریم‌ها علیه ایران ایر تلاش خواهیم کرد.»وزارت خارجه آلمان نیز از ایران خواست "فوراً تمام حمایت‌هایش از جنگ روسیه علیه اوکراین را متوقف و توسعه و انتقال موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند".

پرسش روزنامه هامبورگ از وزارت خارجه آلمان

روزنامه آبند‌بلت هامبورگ روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر در گزارشی با اشاره به پرواز مستقیم ایران ایر به هامبورگ، این پرواز پنج ساعته را  یکی از طولانی ترین پروازهای بدون توقف در هامبورگ دانسته و نوشته است:  «این مسیر بیش از ۳۰ سال است که در شبکه مسیرهای فرودگاه هامبورگ است. ایران ایر معمولاً هفته ای دو بار بین این دو شهر پرواز دارد و معمولاً از ایرباس A330-200 استفاده می‌کند اما این پروازها ممکن است به زودی متوقف شود.»

بر همین اساس این روزنامه از وزارت امور خارجه آلمان پرسیده: «محدودیت‌های برنامه‌ریزی شده در ترافیک هوایی واقعا به چه معناست؟ آیا همه پروازهای بین آلمان و ایران باید ممنوع شود؟ و اگر چنین است، چه زمانی و برای چه مدت؟»

اما به نوشته این روزنامه "هیچ پاسخ روشنی از سوی وزارت خارجه به این سوالات داده نشد".

وزارت خارجه در پاسخ به این سوالات تنها گفته است:«آلمان در حال حاضر به طور فشرده با شرکای اروپایی و بین‌المللی خود در مورد اعمال تحریم‌های جدید از جمله در بخش هوانوردی رایزنی می کند.»

ایران ایر علاوه بر هامبورگ پرواز مستقیم به فرودگاه‌های کلن-بن و فرانکفورت نیز دارد. اما در سایت وزارت حمل و نقل دولت فدرال آلمان که در آن از وجود ارتباط هوایی با ده‌ها  کشور یاد شده،  اسم ایران "ناپدید شده است".

فیلیپ ولف، سخنگوی فرودگاه هامبورگ  نیز به هاندلز بلت گفته "تا ظهر روز پنج‌شنبه هیچ اطلاعی در مورد اینکه آیا اکنون ارتباط بین هامبورگ و تهران توسط شرکت هواپیمایی دولتی ایران باید قطع شود یا خیر" نداشته است.

سایت فلایت رادار اما که تردد هوایی را در اروپا رصد می‌کند، نشان داده که روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر یک هواپیمای شرکت هواپیمایی دولتی ایران در هامبورگ به زمین نشسته است.

بر اساس اطلاعات این سایت پرواز IR723 حدود ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر از فرودگاه امام خمینی تهران وارد هامبورگ شده است. پرواز برگشت این هواپیما نیز برای بعدازظهر با شماره IR722 برنامه ریزی شده است. این ارتباطات همچنان در صفحه اصلی فرودگاه هامبورگ برای دوشنبه آینده نیز دیده می‌شود.

لغو پرواز تهران-کلن،  تکذیب ارتباط با تحریم

سخنگوی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر روز پنجشنبه ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر) با اشاره به اعلام لغو پرواز ایران‌ایر به شهر کلن در تابلوی فرودگاه امام خمینی گفت: «تحریمی علیه ایران‌ایر اعمال نشده و همه پروازها در حال انجام هستند.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، حسام قربانعلی هرگونه ارتباط بین لغو پرواز تهران-کلن  با تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران‌ایر را رد کرد و انتشار خبر ارتباط این دو موضوع را "اقدامی از سوی چند سایت معاند" دانست.به گفته قربانعلی، تاکنون هیچ گزارش رسمی در مورد تحریم ایران‌ایر از کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان به دست این شرکت نرسیده و تمام پروازها طبق برنامه انجام خواهند شد.

۱۴۰۳/۰۶/۲۱

اسرائیل: در ازای آزادی همه گروگان‌ها، برای السنوار گذرگاه امن تامین خواهیم کرد ...


هماهنگ‌کننده اسرائیلی امور گروگان‌ها و مفقودین به «سی‌ان‌ان»: اگر همه 101 گروگان باقی‌مانده بازگردانده شوند، با ساخت گذرگاه امن برای السنوار و کسانی که خواهان پیوستن به او برای خروج از غزه هستند، موافقت خواهیم کرد.
العربیه: بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان» و «بلومبرگ»، یک مقام اسرائیلی، امکان پیشنهاد خروج امن یحیی السنوار، رهبر حماس از غزه را پس از آزادی تمامی گروگان‌های باقی‌مانده در اراضی فلسطینی، مطرح کرده است. گال هیرش، هماهنگ‌کننده امور گروگان‌ها و مفقودین، یکشنبه به جسیکا دین از «سی‌ان‌ان» گفت که اگر همه 101 گروگان باقی‌مانده بازگردانده شوند، «فکر می‌کنم ما با ساخت گذرگاه امن برای السنوار و کسانی که خواهان پیوستن به او برای خروج از غزه هستند، موافقت خواهیم کرد.» هیرش افزود که این شروط همراه با «خلع سلاح و ریشه‌کن‌سازی افراط‌گرایی» در غزه، می‌تواند به بازسازی غزه و پایان دادن به جنگ کمک کند. هیرش سه‌شنبه، در مصاحبه‌ای با «بلومبرگ» در توضیح این ایده گفت که اسرائیل عملا پیشنهاد گذرگاه امن برای السنوار را داده است.
«نظامی جدید برای اداره غزه»
او به بلومبرگ گفت: «آماده‌ام برای السنوار و خانواده‌اش و هر کسی که بخواهد به او بپیوندد گذرگاه امنی فراهم کنم. ما خواهان بازگشت گروگان‌ها هستیم. ما طبیعتا خواستار خلع سلاح و زدودن افراط گرایی هستیم. نظامی جدید غزه را اداره خواهد کرد.» هیرش به بلومبرگ گفت که پیشنهاد گذرگاه امن، یک روز و نیم پیش روی میز گذاشته شد، اما در خصوص پاسخ حماس، توضیحی نداد.
طبق گفته هیرش، اسرائیل نسبت به آزادی زندانیان فلسطینی به عنوان بخشی از یک مبادله اسرا، برخوردی باز خواهد داشت. بازنگری آمریکا در راهبرد خود از سویی گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی نسبت به شانس دستیابی به توافق میان دو طرف اسرائیلی و حماس پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنج نوامبر و ثبت دستاوردی مهم در کارنامه جوبایدن، رئیس جمهوری کنونی، بسیار بدبین شده‌اند.
بر اساس گزارش جدید وبگاه «آکسیوس»، مقامات آمریکایی به این باور رسیده‌اند که یحیی السنوار، در حال حاضر تمایلی حصول توافق ندارد. همین موضوع باعث شده است که کاخ سفید راهبرد خود در مورد پرونده غزه را مورد بازنگری قرار دهد. مقامات ارشد دولت بایدن اکنون در حال بحث در مورد نتیجه‌بخش بودن طرح پیشنهادی جدید برای حل بحران غزه هستند.
این در حالی است که باور گسترده‌ای در محافل مقامات آمریکایی وجود دارد که پیشنهاد اخیر ارائه‌شده درباره غزه، به نتیجه‌ای نخواهد رسید. مقامات آمریکایی بر این باورند که السنوار که از 7 اکتبر گذشته در اماکن عمومی ظاهر نشده، همچنان در شبکه گسترده تونل‌های حفر شده در زیر غزه، آزاد است و «چه‌بسا در میان گروگانها باشد تا از آنها به عنوان سپر انسانی» استفاده کند.

۱۴۰۳/۰۶/۱۶

زنی که شوهرش به او قرص خواب‌آور می‌داد تا مردان به او تجاوز کنند، در دادگاه چه گفت؟

یورونیوز - زنی که ادعا می‌شود همسر سابقش طی ده سال به او قرص‌آور و مواد مخدر می‌داده تا مردان غریبه به او در حالت بیهوشی تجاوز کنند، روز پنجشنبه ۵ سپتامبر (۱۵ شهریور) برای شهادت در دادگاه شهر آوینیون در جنوب فرانسه حاضر شد.
ژیزل پلیکو با صدایی آرام و واضح جزئیات تکان‌دهنده‌ای را درباره کشف این حقیقت برای دادگاه بیان کرد. همسر سابق او از صحنه‌های تجاوز جنسی ده‌ها مرد به این زن فیلم‌برداری و هزاران تصویر را ذخیره کرده بود که بعداً به دست پلیس افتاد. او هنگام شهادت دادن گفت: «این موضوع تحمل‌ناپذیر است. 
من آنقدر حرف برای گفتن دارم که نمی‌دانم از کجا شروع کنم.» دومینیک پلیکو که اکنون ۷۱ ساله است به همراه ۵۰ مرد دیگر در حال محاکمه به اتهام تجاوز جنسی هستند و ممکن است به زندان تا ۲۰ سال محکوم شوند. این محاکمه از روز دوشنبه هفته جاری آغاز شده و انتظار می‌رود تا ماه دسامبر ادامه یابد.
ژیزل پلیکو روز پنجشنبه برای نخستین بار درباره این پرونده شهادت داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس که این خبر را منتشر کرده می‌نویسد معمولاً نام قربانیان جرایم جنسی را فاش نمی‌کند، اما استفان بابونو، وکیل ژیزل پلیکو گفت موکلش پذیرفته که نامش منتشر شود و به همان گونه نیز اصرار کرده که دادگاهش به صورت علنی برگزار شود. او به دادگاه گفت که امیدوار است شهادتش بتواند از رنج کشیدن زنان دیگر در شرایط مشابه جلوگیری کند. او گفت که برای برگزاری محاکمه در دادگاه عمومی تلاش کرده تا همبستگی خود را با زنان دیگر که به عنوان قربانیان جرایم جنسی شناخته نمی‌شوند، نشان دهد. ژیزل و همسرش که ۵۰ سال با هم زندگی کرده بودند، در خانه‌شان در یک شهر کوچک در ایالت پروانس با سه فرزندشان زندگی می‌کردند تا اینکه در اواخر سال ۲۰۲۰ زندگی‌اش از هم فرو پاشید.
او که از تجاوزها در حالت بیهوشی آگاه نبوده و خاطره‌ای از هیچ کدام از آنها ندارد، به دادگاه گفت: «من تا پیش از آن فکر می‌کردم ما یک زوج صمیمی هستیم.» ماجرای کشف این داستان به دست پلیس از آنجا شروع شد که یک نگهبان سوپرمارکت شوهر این زن را در حال عکس گرفتن از زیر دامن زنان دستگیر کرد. این موضوع منجر به جستجوی تلفن و رایانه دومینیک پلیکو توسط مأموران شد. آنها در درایو یواس‌بی همراه او و نیز در رایانه شخصی‌اش هزاران عکس و ویدیو از مردانی پیدا کردند که به نظر می‌رسید در حالی که ژیزل در خانه‌اش بیهوش است، به او تجاوز می‌کنند.
ژیزل با دیدن برخی از تصاویر توسط ضبط شده به دست پلیس، شوکه شده و همسرش را ترک کرد. او در دادگاه گفت: «برای من، همه چیز فرو ریخته است. این‌ها صحنه‌های بربریت و تجاوز هستند.» او گفت که پس از آن با دو چمدان، یعنی «تمام چیزی که از ۵۰ سال زندگی مشترک برایش باقی مانده بود»، خانه‌اش را ترک کرد و افزود: «من دیگر هویتی ندارم... نمی‌دانم آیا هرگز دوباره خودم را پیدا خواهم کرد یا نه.» مأموران پلیس پیام‌هایی را پیدا کردند که دومینیک پلیکو ظاهرا آنها را در یک وب‌سایت پیام‌رسانی که معمولاً توسط مجرمان استفاده می‌شود گذاشته و در آن از مردان دعوت می‌کرده تا به همسرش تجاوز کنند. آن وب‌سایت اکنون بسته شده است. جزئیات دقیقی از جرایم ادعایی که به گفته پلیس از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و نیز شبکه پیچیده‌ای که پلیکو طی ۱۰ سال ایجاد کرده، در جریان محاکمه فاش شده است.
مردانی که به خانه این زوج دعوت می‌شدند باید قوانین خاصی را رعایت می‌کردند. مثلا آنها نمی‌توانستند با صدای بلند صحبت کنند، باید لباس‌های‌شان را در آشپزخانه در می‌آوردند، نمی‌توانستند عطر بزنند و نباید بوی سیگار می‌دادند. آنها گاهی اوقات باید تا یک ساعت و نیم در یک پارکینگ نزدیک خانه منتظر می‌ماندند تا دارو به طور کامل اثر کند و ژیزل پلیکو بیهوش شود. او شهادت داد:
«من در قربانگاه فساد قربانی شدم. آنها به من به چشم یک عروسک کهنه، مانند یک کیسه زباله نگاه می‌کردند.»
چون دومینیک پلیکوت تجاوزهای ادعا شده را فیلم‌برداری کرده بود، پلیس توانست طی دو سال بیشتر ۷۲ مظنونی را که به دنبالشان بود شناسایی کند. علاوه بر پلیکو، ۵۰ مرد بین ۲۲ تا ۷۰ ساله دیگر در حال محاکمه هستند. چندین تن از متهمان برخی از اتهامات علیه خود را انکار کرده و ادعا می‌کنند که توسط پلیکوت فریب خورده‌اند. در طول چند ماه آینده، متهمان به صورت گروه‌های کوچک در مقابل هیئتی شامل پنج قاضی حاضر خواهند شد و خود پلیکو نیز قرار است هفته آینده در دداگاه صحبت کند. همچنین قرار است گروهی از روانشناسان، روانپزشکان و کارشناسان رایانه نیز در این پرونده شهادت بدهند.

۱۴۰۳/۰۶/۱۳

تصویر شکم بزرگ فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی سوژه شد !!!

حمید واحدی سرتیپ خلبان سوخو-۲۴ ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را از تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ برعهده دارد. 

Iranian_Uk

منشه امیر : مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی برود

رادیو فرانسه: برای اسرائیل خطر بزرگتر از حماس، حزب‌الله لبنان و مهمتر از آن برنامه اتمی حکومت تهران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد.
حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل. بسیاری از رهبران اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل نمی‌تواند بدون اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال آمریکا و کشورهای اروپایی اقدامی علیه رژیم ایران بکند. در پی کشته شدن شش تن از گروگان‌های اسرائیلی به دست حماس موجی از اعتراض و اعتصاب علیه دولت نتانیاهو در اسرائیل به راه افتاده که هدف از آن واداشتن نخست‌وزیر اسرائیل به امضای توافق آتش‌بس با حماس جهت آزاد کردن باقی‌مانده گروگان‌های اسرائیلی است.
 مانع آتش‌بس در جنگ غزه چیست ؟
 آیا نتانیاهو و متحدان افراطی او در دولت اسرائیل راهبردی برای خاتمه دادن به جنگ دارند؟ 
در پاسخ به این پرسش و پرسش‌های دیگر منشه امیر تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در اسرائیل از جمله گفته است : 
"مخالفت با شیوه مدیریت جنگ غزه از دیروز و امروز در اسرائیل آغاز نشده است. از همان نخستین ماه پس از حمله هفتم اکتبر بسیاری در اسرائیل بر این باور بودند که این جنگ را نباید طولانی کرد و بیشترین تلاش را باید صرف آزاد کردن ربوده‌شدگان اسرائیلی توسط حماس نمود (من عمداً نمی گویم "گروگان‌ها" چون حماس شهروندان اسرائیلی را در اصل ربوده و به اسارت گرفته است)... با این حال، مجادله حول مسئله مدیریت جنگ هرگز به ابعاد امروز در اسرائیل نبوده است. اکنون که من با شما صحبت می‌کنم اعتصاب در اسرائیل کشور را تقریباً فلج کرده است.
گروهی در درون جامعه اسرائیل خواستار توقف موقتی یا دائمی جنگ برای آزاد کردن ربوده شدگان و اسیران اسرائیلی از دست حماس هستند و گروهی دیگر مدافع ادامه جنگ‌اند و می گویند که هر گونه سازش با حماس و کوتاه آمدن در مقابل آن بیشتر امنیت اسرائیل را در آینده به خطر خواهد انداخت.
در هر حال، نباید از نظر دور داشت که آغازگر این جنگ حماس بوده که خواستار نابودی و محو شدن اسرائیل است. افزون بر این، حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل و برای متحقق ساختن آرزوی خام نابود کردن این کشور. بسیاری از رهبران اسرائیل از یائیر لاپید تا نفتالی بنت و حتا یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و باید این کار را با اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال ایالات متحد آمریکا و کشورهای اروپایی انجام بدهد.
 اگر روزی رژیم اسلامی ایران سقوط کند – که حتماً خواهد کرد – مشکلات خاورمیانه برطرف خواهند شد. مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی ایران برود. کشورهای اروپایی میلی به درگیر شدن در این ماجرا ندارند و دولت آمریکا انتخابات آینده ریاست جمهوری را پیش رو دارد مضاف بر این که سیاست آمریکا طی دو سه دهه گذشته فاصله گیری هر چه بیشتر از خاورمیانه بوده است.
در جنگ برنده ای وجود ندارد و جنگ جاری غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جنگ غزه لطمات سنگینی به حماس و مردم فلسطین و همچنین به مردم اسرائیل وارد شده است. بسیاری از مردم اسرائیل از بنیامین نتانیاهو می پرسند که در آینده می‌خواهد با غزه چه بکند. آقای نتانیاهو پاسخی برای این پرسش ندارد چون هنوز سرانجام جنگ جاری برای او روشن نیست و نمی داند که پس از آتش‌بس چقدر از قدرت نظامی حماس باقی خواهد ماند. در هر حال، خطر بزرگتر برای اسرائیل حماس نیست، حزب‌الله لبنان است و خطر مهمتر از حزب‌الله برای اسرائیل برنامه اتمی حکومت تهران است... به همین خاطر این فکر در اسرائیل وجود دارد که برای رسیدگی به مشکلات اساسی‌تر باید به جنگ غزه هر چه زودتر خاتمه داد و مشکل اساسی برای اسرائیل برنامه اتمی ایران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد... آمریکا و کشورهای اروپایی عاقبت باید به این نتیجه برسند که دست یاری به مردم ایران بدهند و در هر زمینه‌ای از آنان حمایت کنند تا این حکومت ساقط شود و وقتی که این امر صورت گرفت خاورمیانه روی صلح و آرامش را خواهد دید، جنگ‌های منطقه‌ای خاتمه خواهند یافت، غرب و آمریکا نیز نفس راحت خواهند کشید و چین و روسیه نیز در جنگ سردی که با دنیای غرب آغاز کرده‌اند تضعیف خواهند شد. این تنها راه‌حلی است که به گمان من می‌تواند مشکل خاورمیانه را حل کند. تأکید می کنم :
تا زمانی که حماس شیوه و رویه های خود را تغییر ندهد تغییری در جنگ اسرائیل و حماس در غزه روی نخواهد داد. با این اعتصاب‌های سراسری که در اسرائیل آغاز شده دولت نتانیاهو یک قدم بیشتر به سقوط نزدیک شده و تغییر کابینه در اسرائیل ضرورت یافته است.
Iranian_Uk