۱۴۰۳/۰۶/۲۱

اسرائیل: در ازای آزادی همه گروگان‌ها، برای السنوار گذرگاه امن تامین خواهیم کرد ...


هماهنگ‌کننده اسرائیلی امور گروگان‌ها و مفقودین به «سی‌ان‌ان»: اگر همه 101 گروگان باقی‌مانده بازگردانده شوند، با ساخت گذرگاه امن برای السنوار و کسانی که خواهان پیوستن به او برای خروج از غزه هستند، موافقت خواهیم کرد.
العربیه: بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان» و «بلومبرگ»، یک مقام اسرائیلی، امکان پیشنهاد خروج امن یحیی السنوار، رهبر حماس از غزه را پس از آزادی تمامی گروگان‌های باقی‌مانده در اراضی فلسطینی، مطرح کرده است. گال هیرش، هماهنگ‌کننده امور گروگان‌ها و مفقودین، یکشنبه به جسیکا دین از «سی‌ان‌ان» گفت که اگر همه 101 گروگان باقی‌مانده بازگردانده شوند، «فکر می‌کنم ما با ساخت گذرگاه امن برای السنوار و کسانی که خواهان پیوستن به او برای خروج از غزه هستند، موافقت خواهیم کرد.» هیرش افزود که این شروط همراه با «خلع سلاح و ریشه‌کن‌سازی افراط‌گرایی» در غزه، می‌تواند به بازسازی غزه و پایان دادن به جنگ کمک کند. هیرش سه‌شنبه، در مصاحبه‌ای با «بلومبرگ» در توضیح این ایده گفت که اسرائیل عملا پیشنهاد گذرگاه امن برای السنوار را داده است.
«نظامی جدید برای اداره غزه»
او به بلومبرگ گفت: «آماده‌ام برای السنوار و خانواده‌اش و هر کسی که بخواهد به او بپیوندد گذرگاه امنی فراهم کنم. ما خواهان بازگشت گروگان‌ها هستیم. ما طبیعتا خواستار خلع سلاح و زدودن افراط گرایی هستیم. نظامی جدید غزه را اداره خواهد کرد.» هیرش به بلومبرگ گفت که پیشنهاد گذرگاه امن، یک روز و نیم پیش روی میز گذاشته شد، اما در خصوص پاسخ حماس، توضیحی نداد.
طبق گفته هیرش، اسرائیل نسبت به آزادی زندانیان فلسطینی به عنوان بخشی از یک مبادله اسرا، برخوردی باز خواهد داشت. بازنگری آمریکا در راهبرد خود از سویی گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که مقامات آمریکایی نسبت به شانس دستیابی به توافق میان دو طرف اسرائیلی و حماس پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در پنج نوامبر و ثبت دستاوردی مهم در کارنامه جوبایدن، رئیس جمهوری کنونی، بسیار بدبین شده‌اند.
بر اساس گزارش جدید وبگاه «آکسیوس»، مقامات آمریکایی به این باور رسیده‌اند که یحیی السنوار، در حال حاضر تمایلی حصول توافق ندارد. همین موضوع باعث شده است که کاخ سفید راهبرد خود در مورد پرونده غزه را مورد بازنگری قرار دهد. مقامات ارشد دولت بایدن اکنون در حال بحث در مورد نتیجه‌بخش بودن طرح پیشنهادی جدید برای حل بحران غزه هستند.
این در حالی است که باور گسترده‌ای در محافل مقامات آمریکایی وجود دارد که پیشنهاد اخیر ارائه‌شده درباره غزه، به نتیجه‌ای نخواهد رسید. مقامات آمریکایی بر این باورند که السنوار که از 7 اکتبر گذشته در اماکن عمومی ظاهر نشده، همچنان در شبکه گسترده تونل‌های حفر شده در زیر غزه، آزاد است و «چه‌بسا در میان گروگانها باشد تا از آنها به عنوان سپر انسانی» استفاده کند.

هیچ نظری موجود نیست: