۱۴۰۳/۰۶/۱۳

منشه امیر : مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی برود

رادیو فرانسه: برای اسرائیل خطر بزرگتر از حماس، حزب‌الله لبنان و مهمتر از آن برنامه اتمی حکومت تهران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد.
حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل. بسیاری از رهبران اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل نمی‌تواند بدون اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال آمریکا و کشورهای اروپایی اقدامی علیه رژیم ایران بکند. در پی کشته شدن شش تن از گروگان‌های اسرائیلی به دست حماس موجی از اعتراض و اعتصاب علیه دولت نتانیاهو در اسرائیل به راه افتاده که هدف از آن واداشتن نخست‌وزیر اسرائیل به امضای توافق آتش‌بس با حماس جهت آزاد کردن باقی‌مانده گروگان‌های اسرائیلی است.
 مانع آتش‌بس در جنگ غزه چیست ؟
 آیا نتانیاهو و متحدان افراطی او در دولت اسرائیل راهبردی برای خاتمه دادن به جنگ دارند؟ 
در پاسخ به این پرسش و پرسش‌های دیگر منشه امیر تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در اسرائیل از جمله گفته است : 
"مخالفت با شیوه مدیریت جنگ غزه از دیروز و امروز در اسرائیل آغاز نشده است. از همان نخستین ماه پس از حمله هفتم اکتبر بسیاری در اسرائیل بر این باور بودند که این جنگ را نباید طولانی کرد و بیشترین تلاش را باید صرف آزاد کردن ربوده‌شدگان اسرائیلی توسط حماس نمود (من عمداً نمی گویم "گروگان‌ها" چون حماس شهروندان اسرائیلی را در اصل ربوده و به اسارت گرفته است)... با این حال، مجادله حول مسئله مدیریت جنگ هرگز به ابعاد امروز در اسرائیل نبوده است. اکنون که من با شما صحبت می‌کنم اعتصاب در اسرائیل کشور را تقریباً فلج کرده است.
گروهی در درون جامعه اسرائیل خواستار توقف موقتی یا دائمی جنگ برای آزاد کردن ربوده شدگان و اسیران اسرائیلی از دست حماس هستند و گروهی دیگر مدافع ادامه جنگ‌اند و می گویند که هر گونه سازش با حماس و کوتاه آمدن در مقابل آن بیشتر امنیت اسرائیل را در آینده به خطر خواهد انداخت.
در هر حال، نباید از نظر دور داشت که آغازگر این جنگ حماس بوده که خواستار نابودی و محو شدن اسرائیل است. افزون بر این، حمله حماس حلقه‌ای از توطئه‌های رژیم ایران است علیه موجودیت اسرائیل و برای متحقق ساختن آرزوی خام نابود کردن این کشور. بسیاری از رهبران اسرائیل از یائیر لاپید تا نفتالی بنت و حتا یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل صریحاً گفته‌اند که سر مار در ایران است و آن را باید کوفت. منتها مشکل بزرگ این است که اسرائیل به تنهایی نمی‌تواند این کار را بکند و باید این کار را با اجازه و موافقت و حتا مشارکت فعال ایالات متحد آمریکا و کشورهای اروپایی انجام بدهد.
 اگر روزی رژیم اسلامی ایران سقوط کند – که حتماً خواهد کرد – مشکلات خاورمیانه برطرف خواهند شد. مشکل بزرگ اسرائیل این است که نمی‌تواند به تنهایی به مصاف جمهوری اسلامی ایران برود. کشورهای اروپایی میلی به درگیر شدن در این ماجرا ندارند و دولت آمریکا انتخابات آینده ریاست جمهوری را پیش رو دارد مضاف بر این که سیاست آمریکا طی دو سه دهه گذشته فاصله گیری هر چه بیشتر از خاورمیانه بوده است.
در جنگ برنده ای وجود ندارد و جنگ جاری غزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در جنگ غزه لطمات سنگینی به حماس و مردم فلسطین و همچنین به مردم اسرائیل وارد شده است. بسیاری از مردم اسرائیل از بنیامین نتانیاهو می پرسند که در آینده می‌خواهد با غزه چه بکند. آقای نتانیاهو پاسخی برای این پرسش ندارد چون هنوز سرانجام جنگ جاری برای او روشن نیست و نمی داند که پس از آتش‌بس چقدر از قدرت نظامی حماس باقی خواهد ماند. در هر حال، خطر بزرگتر برای اسرائیل حماس نیست، حزب‌الله لبنان است و خطر مهمتر از حزب‌الله برای اسرائیل برنامه اتمی حکومت تهران است... به همین خاطر این فکر در اسرائیل وجود دارد که برای رسیدگی به مشکلات اساسی‌تر باید به جنگ غزه هر چه زودتر خاتمه داد و مشکل اساسی برای اسرائیل برنامه اتمی ایران است که اکنون به اعتراف آقای رافائل گروسی تنها یک گام با ساختن سلاح هسته‌ای فاصله دارد... آمریکا و کشورهای اروپایی عاقبت باید به این نتیجه برسند که دست یاری به مردم ایران بدهند و در هر زمینه‌ای از آنان حمایت کنند تا این حکومت ساقط شود و وقتی که این امر صورت گرفت خاورمیانه روی صلح و آرامش را خواهد دید، جنگ‌های منطقه‌ای خاتمه خواهند یافت، غرب و آمریکا نیز نفس راحت خواهند کشید و چین و روسیه نیز در جنگ سردی که با دنیای غرب آغاز کرده‌اند تضعیف خواهند شد. این تنها راه‌حلی است که به گمان من می‌تواند مشکل خاورمیانه را حل کند. تأکید می کنم :
تا زمانی که حماس شیوه و رویه های خود را تغییر ندهد تغییری در جنگ اسرائیل و حماس در غزه روی نخواهد داد. با این اعتصاب‌های سراسری که در اسرائیل آغاز شده دولت نتانیاهو یک قدم بیشتر به سقوط نزدیک شده و تغییر کابینه در اسرائیل ضرورت یافته است.
Iranian_Uk

هیچ نظری موجود نیست: