۱۴۰۲/۰۳/۲۰

رویترز: با مجوز آمریکا ۲.۷۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد می‌شود

ابراهیم رئیسی در مراسم استقبال از محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، که در آذرماه ۱۴۰۱ به تهران سفر کرده بود.
 یک منبع آگاه در وزارت خارجه عراق از آزادسازی دو میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران از بابت صادرات برق و گاز به این کشور خبر داد. خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۰ خرداد به نقل از یک مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، گزارش داد: مجوز آزادسازی مبلغ یاد شده در جریان دیدار فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق، با همتای آمریکایی‌اش، آنتونی بلینکن صادر شده است.
این دیدار در حاشیه نشست مشترک آمریکا و اعضای شورای همکاری خلیج فارس در روز پنج‌شنبه گذشته در عربستان انجام گرفته بود. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نیز روز شنبه در یک نشست خبری بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت آقای حسین در دیدار با همتای آمریکایی خود در عربستان «پیشرفت‌هایی» در ارتباط با بدهی‌های مالی عراق به ایران داشته است. بر اساس تحریم‌های آمریکا، عراق تنها مجاز است پول برق و گاز وارداتی از ایران را با دینار عراق به حساب ایران در بانک تجارت عراق واریز کند و جمهوری اسلامی نیز تنها مجاز است از این منابع برای واردات اقلام بشردوستانه از خود عراق استفاده کند.
با وجود این، واردات اقلام بشردوستانه ایران از عراق به شدت اندک است و از طرفی صادرات غیرنفتی (بدون محاسبه برق و گاز) ایران به عراق ۱۰ برابر وارداتش از این کشور است و عملاً جایی برای استفاده از پول برق و گاز صادراتی ایران برای واردات کالاهای بشردوستانه باقی نمی‌ماند. هنوز مشخص نیست طبق توافق آیا ایران از دارایی‌های مسدود شده خود برای واردات کالاهای بشردوستانه از سایر کشورها استفاده خواهد کرد و یا اساساً چه سازوکار برای استفاده از این منابع تعریف شده است.
هم‌زمان در روز شنبه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تأیید خبر آزادسازی بخشی از منابع مالی مسدود شده ایران گفت که حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای «تأمین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص یافته است». یحیی آل اسحاق همچنین اعلام جزئیات دقیق درباره «نحوه تخصیص» مبالغ آزاد شده را در اختیار بانک مرکزی عنوان و ابراز امیدواری کرد که «این گشایش ارزی» به ثبات بازار ارز در کشور کمک کند.
خبرگزاری بلومبرگ عصر شنبه با اشاره به توافق عراق و آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران، از قول «سخنگوی وزارت برق» عراق گزارش داد که حجم بدهی این کشور از بابت واردات برق و گاز ایران، ۱۱ میلیارد دلار است؛ مبلغی که فروردین‌ماه امسال، سفیر جمهوری اسلامی در عراق اعلام کرده بود. این گزارش می‌افزاید از زمان شکل‌گیری کابینه جدید عراق به رهبری محمد شیاع السودانی در اکتبر پارسال، ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارد دلار) از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شده است.
در روزهای اخیر، مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شدند که قرار است «۲۳ میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در عراق، کره جنوبی و صندوق بین‌المللی پول آزاد شود. روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نیز به‌تازگی با استناد به گفته‌های مقام‌های دفاعی این کشور از «نزدیک شدن ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای» و آزاد شدن ۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در مرحله اول توافق خبر داد؛ موضوعی که شامگاه پنج‌شنبه از سوی کاخ سفید و یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رد شد.
رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست: