۱۳۹۸/۰۲/۰۲

پیش بینی حسن نصرالله از آغاز یک جنگ جدید با اسرائیل در تابستان و کشته شدن وی در آن

 
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان از احتمال آغاز یک جنگ جدید با اسرائیل در تابستان پیش‌رو خبر داد و احتمال کشته شدن خود و رهبران درجه اول حزب‌الله در این جنگ را مطرح کرد.
روزنامه الرای کویت روز یکشنبه 21 آوریل 2019 گزارش کرد نصرالله به فرماندهان مناطق مختلف این حزب گفته: «شاید برای مدت طولانی بین شما نمانم و به بیشتر فرماندهان عالرتبه حزب‌الله بروم (کشته شوم). ممکن است اسرائیل موفق شود فرماندهان را ترور کند اما این به معنای پایان حزب‌الله نییست، زیرا که حزب وابسته به وجود افراد نیست، بلکه بخشی از جامعه لبنان است که در این کشور باقی می‌ماند.»
دبیرکل حزب‌الله همچنین گفته که «اقدامات متناسب حتی برای حالت‌های فوق‌العاده مثل کشته شدن رهبران نیز اتخاذ شده‌اند. پس نیازی به پرس‌وجو نیست.»
در سوی مقابل رسانه‌های لبنان به نقل از منابع ناشناس در حزب‌الله، گزارش روزنامه الرای را تکذیب کردند. روزنامه الرای نیز منابع خود برای تهیه این گزارش را فاش نکرد ولی نوشت: «دلایل متقن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل می‌خواهد مانند جنگ 2006 همگان را غافلگیر کند.
نتانیاهو مانند ایهود اولمرت دو دل نیست و مانند آنچه اسرائیل در سال 2008 در غزه انجام داد، احتمال می‌رود در سال 2019 انجام دهد تا برای همیشه تهدید حزب‌الله را از میان بردارد، لذا ملت لبنان و هواداران (حزب‌الله) باید برای همه سناریوها آماده باشند.»
براساس گزارش الرای، اسرائیل احتمالا می‌خواهد همه شهرک‌های الناقوره تا مزارع شبعا را از شهرک‌نشینان تخلیه کند، تا مانع به گروگان گرفته شدن آنها توسط حزب‌الله شود. اسرائیل می‌خواهد نیروهای مهاجم را محاصره کرده و از میان بردارد.
منابع مطلع می‌گویند که نصرالله هرگز چنین بدبین نبوده و احتمال جنگ با اسرائیل از 50/50 به 70/30 بالا برده است. کسی درباره شدت جنگ پیش رو اطلاعی ندارد اما باور عمومی این است که اسرائیل فهرستی از 1000 تا 2000 هدف در اختیار دارد که باید در روزهای اول جنگ نابود شوند.
احتمال واردتر این است که اسرائیل بلافاصله پس از کسب اطلاع از مکان اختفای نصرالله، بلافاصله جنگ را شروع کرده تا او را بکشد. تل‌آویو همچنین می‌تواند با ارائه تصویری از نتایج احتمالی موشک‌های حزب‌الله بر اسرائیل، افکار عمومی داخل این کشور را برای این جنگ قانع کند.
الرای می‌گوید که سخنان نصرالله به مثابه هشداری برای رهبران این حزب الله تا همه اقدامات لازم را انجام داده و در حالت هوشیاری و آماده‌باش کامل بمانند.
احتمال شروع جنگ اسرائیل و حزب‌الله در شرایطی مطرح می‌شود که لبنان شرایط اقتصای دشواری را تجربه می‌کند و این امر همه شرایط مناسب را در اختیار بنیامین نتانیاهو قرار می‌دهد که کار حسن نصرالله و حزب متبوعش را یک سره کند.
با این حال حجم زرادخانه موشکی حزب‌الله نیز برای شلیک روزانه صدها موشک دقیق کافی است. حزب‌الله همه تحرکات هوایی و زمینی آمریکا در منطقه و همچنین شیوه رفتار نتانیاهو در غزه را زیر نظر گرفته است، زیرا که نتانیاهو به شکل نامحدود از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حمایت می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: