۱۳۹۷/۰۷/۱۰

فرانسه دارایی‌های‌‌ وزارت اطلاعات ایران را توقیف کرد

مقام‌های فرانسه از مسدود شدن دارایی دو شهروند ایرانی و همچنین دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران در خاک فرانسه خبر دادند. فرانسه این اقدام را واکنشی به تلاش برای حمله به همایش مجاهدین خلق در پاریس خوانده است. 


وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد مسدود شدن دارایی‌های وزارت اطلاعات ایران و همچنین دو شهروند ایرانی مظنون به عضویت در سرویس‌های اطلاعاتی ایران در این کشور، اقدامی "پیشگیرانه، هدفمند و متناسب" بوده است.
در این اطلاعیه که به طور مشترک از سوی وزارت‌خارجه، وزارت کشور و وزارت اقتصاد فرانسه صادر شده، بر عزم فرانسه بر مبارزه با تروریسم به ویژه در خاک این کشور تأکید شده است.
مقامات فرانسوی به جزئیات بیشتری در این باره که دارایی‌های مسدود شده چه نوع اموالی را شامل می‌شوند، اشاره نکرده‌اند.
این سه وزارتخانه در اطلاعیه خود نوشته‌اند: «تلاش برای حمله در ویوپنت در تاریخ ۳۰ ژوئن خنثی شد. حادثه‌‌ای با چنین جدیت داخل مرزهای ما نمی‌تواند بدون مجازات بماند.»
به گزارش خبرگزاری فرانسه نیروهای پلیس این کشور همچنین روز سه‌شنبه در چارچوب یک عملیات ضد ترور به یک مرکز اسلامی و چند منزل مسکونی در شمال کشور یورش برده و چندین نفر را دستگیر کردند. در این عملیات حدود ۲۰۰ مأمور پلیس شرکت داشتند.
گفته می‌شود یکی از دو شهروند ایرانی که دارایی‌اش مسدود شده، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی است که در جریان پرونده بمب‌گذاری در همایش سالانه شورای مقاومت ملی در پاریس هم اینک در بازداشت به سر می‌برد.
به گزارش رسانه‌ها اسدی دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است. او اول ژوئیه امسال با حکم جلبی که دولت بلژیک در اتحادیه اروپا صادر کرده بود، در بزرگراهی در شمال ایالت بایرن در جنوب آلمان دستگیر شد.
دادگاه عالی بامبرگ روز دوشنبه استرداد اسدالله اسدی به بلژیک را تأیید کرد و گفت طبق نظر دادگاه او از مصونیت دیپلماتیک در آلمان برخوردار نیست.
این شخص متهم است که به عنوان مأمور اطلاعاتی ایران فعالیت داشته و مواد منفجره را در اختیار یک زوج جوان ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده که قصد بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت در پاریس را داشته‌اند.
نشست سالانه شورای ملی مقاومت، متشکل از سازمان مجاهدین خلق و چند گروه دیگر، روز ۳۰ ژوئن امسال در شهر پاریس برگزار شد و در آن شماری از سیاستمداران آمریکایی نزدیک به دونالد ترامپ از جمله رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا نیز حضور داشتند. این افراد به حامیان سیاست تغییر رژیم جمهوری اسلامی مشهورند.
ایران اتهام برنامه‌ریزی برای این حمله را رد کرده و آن را "سناریویی دروغین" خوانده است.
در این پرونده مجموعا شش نفر در بلژیک، فرانسه و آلمان بازداشت شده‌اند. دو تن از این افراد بعد از مدتی آزاد شدند.
یک زن و شوهر ایرانی و مردی که گفته می‌شود از همدستان آنان به شمار می‌رود، هم اینک در بازداشت بسر می‌برند. هر سه این افراد تابعیت بلژیکی دارند.

هیچ نظری موجود نیست: