۱۳۹۴/۰۹/۱۹

حکایت ماما و بابانوئل‌ها

نام بابانوئل با جشن کریسمس آمیخته شده ‌است. بابانوئل عمدتاً یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است که در کریسمس هدیه‌هایی را برای بچه‌ها می‌آورد. در سال‌های اخیر بر تعداد ماما نوئل‌ها نیز افزوده شده است.
 
 
نام بابانوئل با جشن کریسمس آمیخته شده ‌است. بابانوئل عمدتاً یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است که در کریسمس هدیه‌هایی را برای بچه‌ها می‌آورد. در سال‌های اخیر بر تعداد ماما نوئل‌ها نیز افزوده شده است.
 
 
بابانوئل اشاره به نام یکی از کشیشان مسیحی به نام سنت نیکلا دارد که در قرن چهارم میلادی می‌زیست و از اهالی بیزانس و منطقه آناتولی در ترکیه فعلی بوده‌ است. وی به خاطر کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت داشت. جسد سنت نیکلا (نیکولاس) اکنون در کشور ترکیه در منطقه دمره "Demre" (سواحل دریای مدیترانه) مدفون است. (عکس: مجسمه سن نیکولاس در دمره)
 
 
 
پس از مهاجرت هلندی‌ها به آمریکای شمالی نام سنت نیکلا به سانتا کلاوز "SANTA CLAUS" تغییر یافت.
 
 
واژه بابانوئل که در زبان فارسی به کار برده می‌شود، برگرفته از اصطلاح فرانسوی پاپانوئل (PapaNoël و یا Père Noël) "پدر نوئل" است.
 
 
در آلمان به بابانوئل "وایناختس‌مان" (Weihnachtsmann) گفته می‌شود. در بیشتر کشورهای دنیا از نام انگلیسی - آمریکایی سانتا کلاوز برای بابانوئل استفاده می‌شود. سن نیکولاس، بابا کریسمس و کریس کرینگل دیگر نام‌های آن است. (مجسمه آنگلا مرکل در لباس "وایناختس‌مان" در موزه مادام توسو برلین)
 
 
در فرهنگ عامیانه برای کودکان این گونه تعریف می‌شود که بابانوئل در قطب شمال زندگی می‌کند و با نوعی سورتمه که قادر به پرواز است و توسط چندین گوزن کشیده می‌شود به شهرهای مختلف می‌رود و به کودکان به مناسبت سال نو میلادی هدیه می‌دهد.
 
 
در آلمان در شامگاه ششم دسامبر (روز درگذشت نیکولاس) کودکان کفش‌های خود را تمیز می‌کنند و جلوی در قرار می‌دهند، به این امید که صبح روز بعد وقتی از خواب بیدار شدند هدایایی از او دریافت کرده باشند که معمولا یک شکلات به شکل بابانوئل و هدیه‌ای کوچک است.
 
 
در دانمارک در ماه ژوئیه کنگره سالانه بابانوئل‌ها برگزار می‌شود.
 
USA Weihnachtsfrau Verkleidung Sonnenbrille
 
در سال‌های گذشته بابانوئل، چهره‌ای زنانه یافت و زنانی هم با عنوان مامانوئل ظاهر شدند.
 
 
در شهرهای مختلف کشورهای اروپایی مسابقات دو با لباس بابانوئل برگزار می‌شود. (عکس از مسابقه دو بابانوئل‌ها در براندنبورگ آلمان)
 
 
بابانوئل حتی به سواحل مصر هم سفر می‌کند تا گردشگران "احساس کریسمس" داشته باشند.
 
 
حالا دیگر تنها کودکان نیستند که از بابانوئل به مناسبت عید کریسمس هدیه می‌گیرند. (عکس غذا دادن بابانوئل به ماهی‌ها در آکواریوم سان‌شاین در توکیو)
 
 
تجمع بابانوئل‌های ویتنامی در هانوی
 
 
در اینجا زنی از طرفداران حقوق حیوانات با لباس مامانوئل به فروش "پالتو پوست" اعتراض می‌کند. در ایام کریسمس خانواده‌ها به هم هدیه می‌دهند و هنوز هم هستند افرادی که اجناسی از جنس پوست حیوانات را به عنوان هدیه انتخاب می‌کنند.
 
 
شاید در آغاز زنان در لباس بابانوئل عجیب به نظر می‌رسیدند اما حالا دیگر تنها بابانوئل‌ها نیستند که در ایام کریسمس به کودکان هدیه می‌دهند.
 
 
در حالی که حالا در کنار بابانوئل، مامانوئل‌ها هم به چهره عادی در ایام کریسمس تبدیل شده‌اند شاید زمانی هم در کشورهایی که جشن نوروز برگزار می‌کنند در کنار عمو نوروز، عمه نوروز هم دیده شود.

هیچ نظری موجود نیست: