۱۳۸۹/۰۵/۱۴

سوءقصد به جان احمدی نژاد یا ترقۀ شادی؟

صبح چهارشنبه، خبر سوءقصد به جان محمود احمدی نژاد در شهر همدان، به سرعت روی شبکۀ اینترنت پخش شد. سایت خبرآنلاین که قبل از همه این مطلب را منتشر کرد، ادعا داشت که یک نارنجک به طرف اتوموبیل های همراهی کنندۀ احمدی نژاد پرتاب شده. اما در مرحۀ بعد، خبرگزاری های ایرانی نوشتند که استقبال کنندگان از رییس جمهوری، از خوشحالی ترقه ترکانده اند...
منابع و مقامات ایرانی سوءقصد به جان محمود احمدی نژاد، طی سفر وی به همدان را تکذیب کردند و انتشار این شایعه را "شیطنت" رسانه های بیگانه دانستند. به عنوان مثال، سردار رادان جانشین فرماندۀ نیروهای انتظامی کشور گفت: "رسانه هاي خبري بيگانه با انتشار اين خبر، قصد سوء استفاده از آن را داشته اند".
با این حال، نخستین منبعی که این خبر را منتشر کرد، سایت خبرآنلاین بود که گفته می شود به علی لاریجانی نزدیک است. این سایت ، از انفجار نارنجک در نزدیکی یکی از اتوموبیل های پشت سر احمدی نژاد سخن گفته بود. اما ساعاتی بعد، همۀ خبرگزاری های داخلی وقوع سوءقصد را تکذیب کردند و از ترقه ای نوشتند که در جریان شادی مردم به زمین زده شده است.
حتی سایت خبرآنلاین هم در مرحلۀ بعد مطلب خود را تغییر داد و به جای واژۀ نارنجک، کلمۀ ترقه را به کار برد.خبرگزاری ایرنا نیز می نویسد: "یک جوان همداني روز چهارشنبه در ميان جمع کثير مردم استقبال کننده از محمود احمدي نژاد، رييس جمهور اسلامي ايران، اقدام به ترکاندن ترقه به نشانه شادي کرد"...ایرنا می افزاید: "اين اقدام جوان هيجان زده همداني، موجب بروز اختلال در مراسم استقبال مردم همدان از رييس جمهور و هيات همراه نشد اما برخي از رسانه هاي خارجي تلاش کردند از آن در جهت اهداف سوء خود بهره برداري کنند".برخی خبرگزاری های داخلی نیز از انفجار یک "بمب صوتی دست ساز" خبرداده بودند. سایت خبرآنلاین که منبع اولیه این اخبار- یا شایعات- است، نوشته بود که پرتاب کنندۀ نارنجک دستگیر شده و مردم محل، شعار "مرگ بر منافق" داده اند.اما خبرگزاری فارس چنین روایت می کند که "استقبال کنندگان در مواجهه با سوءاستفادۀ احتمالی از این حرکت، شعار مرگ بر منافق دادند"... محمود احمدی نژاد بعد از وقوع این حادثه برای مردم سخنرانی کرد اما کوچک ترین اشاره ای به انفجار ترقه نداشت.

هیچ نظری موجود نیست: