۱۴۰۰/۰۳/۱۵

خطر کشتی‌های جنگی ایران در حیاط خلوت آمریکا

 
العربیه: با نظر به سفر یک ناوگان ایرانی به مقصد ونزوئلا، «وال‌استریت ژورنال» می‌نویسد که ورود آسان کشتی‌های جنگی ایران به آب‌های دریای کارائیب، که تهدیدی علیه ایالات متحده به شمار می‌رود، می‌تواند الگویی برای ناوگان‌های دیگر قدرت‌های متخاصم همچون روسیه و چین فراهم کند.
ایران متحد دیرینه کوباست، و از بیست سال پیش که هوگو چاوز، ونزوئلا را به دیکتاتوری تبدیل کرد، تهران روابطش را با کاراکاس نزدیک‌تر کرده است. رژیم‌های خامنه‌ای و مادورو در امور دفاعی مشترک در ونزوئلا همکاری می‌کنند، و گفته می‌شود که دولت ونزوئلا برای تسهیل عبور و مرور ماموران رژیم ایران در منطقه، مدارک شناسایی «جعلی» صادر می‌کند.
به گفته «وال‌استریت ژورنال»، رابط اصلی ونزوئلا با ایران طارق العیسمی وزیر نفت لبنانی‌الاصل این کشور است. ایران یکی از تأمین‌کنندگان اصلی انرژی فسیلی در آمریکای جنوبی است، یعنی جایی که تولید بنزین به خاطر کمبود منابع سوختی، عدم نگهداری صحیح از تاسیسات، و فساد دولتی کاهش شدید پیدا کرده است.
در حالی که تحریم‌های آمریکا جلوی واردات منظم بنزین و گازوئیل به ونزوئلا را گرفته است، رژیم تهران برای سر پا نگه داشتن دیکتاتوری مادورو تانکر پشت تانکر نفت به کاراکاس می‌فرستد. تانکرهای ایرانی، ضمن انتقال سوخت به ونزوئلا، روش‌های فرار از رهگیری در آب‌های بین‌المللی را هم آزمایش می‌کنند.
دلیل سفر ناوگان ایرانی به ونزوئلا در این زمان خاص ممکن است مانوور نظامی سالانه مشترک بین آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش باشد، که قرار است از 12 تا 26 ژوئن به میزبانی کشور همسایه ونزوئلا، گویان اجرا شود. رژیم مادورو بر سر مرزهای دریایی با گویان اختلاف نظر دارد؛ بنابراین حضور نیروی دریایی ایران در آب‌های آن منطقه می‌تواند خطر تقابل به دنبال داشته باشد.
«وال‌استریت ژورنال» نتیجه می‌گیرد که حتی بدون سرشاخ شدن با ایالات متحده، اینکه رژیم ایران برای دولت مادورو تسلیحات و فناوری نظامی تامین می‌کند، خود به‌ خود تهدیدی برای منافع ایالات متحده و دوستانش در آمریکای لاتین است. این تهدید وقتی افزایش پیدا می‌کند که مسیرهای دریایی تجاری بین‌المللی منتهی به کانال پاناما را هدف قرار دهد.

هیچ نظری موجود نیست: