۱۳۹۸/۱۰/۲۰

دانشمند زن ایرانی شاغل در آلمان‌ درمیان قربانیان سقوط هواپیما

 
دویچه وله :انستیتوی علمی ماکس پلانک از مرگ یک پژوهشگر جوان ایرانی خبر داده است. پانیذ سلطانی از پژوهشگران برجسته آن انستیتو بوده و در سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران کشته شده است.
انستیتوی علمی ماکس پلانک از مرگ غم‌انگیز یک بانوی پژوهشگر ایرانی و از همکاران آن انستیتو در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران خبر داده است.
در اطلاعیه‌ای که انستیتو ماکس پلانک روز جمعه (دهم ژانویه) منتشر کرده آمده است که آن انستیتو "در سوگ مرگ غم‌انگیز پانیذ سلطانی، دانشمند ۲۹ ساله" فرو رفته است.
خانم سلطانی دکترای خود را در رشته پلیمرشناسی اخذ کرده بود و در شهر ماینز زندگی می‌کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری آلمان در میان قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی چند نفر دیگر از مقیمان آلمان دیده می‌شوند: از جمله یک زن ۳۰ ساله افغانستانی که در آلمان پناهندگی اخذ کرده بود، به همراه دختر هشت ساله و پسر پنج ساله خود درگذشته است. این خانواده در ورل در نزدیکی شهر زوست زندگی می‌کرد.
این زن و فرزندانش هنوز تابعیت آلمان را کسب نکرده بودند.
در سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراینی که چهارشنبه (۱۸ دی‌ماه) در نزدیکی تهران سقوط کرد، ۱۷۶ نفر کشته شدند که بیشتر آنها ایرانی بودند و ۶۳ نفر نیز شهروند ایرانی‌تبار کانادا بودند.
دولت ایران علت اصلی سقوط هواپیما را "نقص فنی" اعلام کرده است. اما منابع امنیتی آمریکا و مقام‌های کانادا و بریتانیا می‌گویند اطلاعاتی دارند که نشان می‌دهد این هواپیما به اشتباه توسط پدافند هوایی ایران هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.
تحقیقات درباره علت قطعی سقوط هواپیما همچنان ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست: