۱۳۹۸/۰۴/۳۱

ادامه تنش بر سر نفت‌کش‌ها بین ایران و بریتانیا

در ادامه تنش‌های اخیر بر سر نفت‌کش ‌توقیف شده بریتانیایی توسط سپاه پاسداران، صحبت از تحریم‌های احتمالی بریتانیا علیه ایران در میان است. در این بین ظریف به بریتانیا هشدار داده بولتون می‌خواهد این کشور را به مخمصه بکشاند.
 
Iran setzt britischen Tanker in der Straße von Hormus fest (picture-alliance/dpa/AP Photo)
 
به گزارش تلویزیون ایرانی پرس تی‌وی، ایران می‌گوید سرنوشت نفت‌کش بریتانیایی که سپاه پاسداران از تسلیم آن به بریتانیا خودداری می‌کند، به همکاری خدمه این کشتی با تیم تحقیقات بستگی دارد.
نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" همراه با ۲۳ خدمه آن روز جمعه  ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه) توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران در تنگه هرمز توقیف و به بندرعباس منتقل شده است.
رسانه‌های ایرانی به نقل از الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نوشته‌اند تمامی ۲۳ خدمه نفتکش بریتانیایی در بندرعباس و در سلامت کامل به‌ سر می‌برند.
ایران برای بررسی ادعایش مبنی بر برخورد نفت‌کش بریتانیایی با یک قایق ماهیگیری دست به تحقیقات زده است.
بریتانیا ادعای ایران را تکذیب کرده و گفته است این نفت‌کش در آب‌های عمان بوده و درباره نتایج این اقدام به ایران هشدار داده است و درعین حال از جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل شکایت برده است.
بریتانیا در حال بررسی گزینه‌های مختلف درباره ایران
گزارش‌های تایید نشده رسانه‌ها حاکی از آن است که بریتانیا تصمیم گرفته است در اقدامی تلافی‌جویانه دارایی‌های ایران را مسدود کند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، وزارت خارجه بریتانیا این گزارش‌ها را تایید نکرده است.
در این میان توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا، از بررسی گزینه‌های متعددی در رابطه با ایران صحبت کرده است.
معاون وزیر دفاع بریتانیا روز یکشنبه ۳۰ تیر در گفت‌وگو با شبکه خبری "اسکای" گفته است که مجموعه‌ای از گزینه‌ها علیه تهران مطرح است و پس از بررسی‌ها و "مشورت با متحدان بریتانیا" دراین باره اقدام مناسبی صورت خواهد گرفت.
مکالمات رادیویی ناو جنگی بریتانیا با نیروهای سپاه
نوار صوتی مکالمات رادیویی که بین یک ناو جنگی بریتانیایی به نام "مونتروز" و نیروهای سپاه پاسداران در روز حادثه صورت گرفته است به دست شرکت امنیت دریایی بریتانیایی "دریاد گلوبال" رسیده که آن را منتشر کرده است.
خبرگزاری رویترز پس از بررسی این فایل صوتی نوشته است که در قسمتی از این مکالمات، ناو جنگی بریتانیایی به کشتی ایرانی می‌گوید: «لطفا تایید کنید که قصد ندارید با ورود به نفت‌کش، قوانین بین‌الملل را نقض کنید.»
این ناو جنگی هم‌چنین در این نوار صوتی چنین یادآوری می‌کند: «تاکید می‌کنم شما در حال عبور از یک تنگه شناخته‌شده بین‌المللی هستید. طبق قوانین بین‌المللی، عبور شما نباید مختل یا با مانع مواجه شود یا از آن جلوگیری شود.»
رویترز نوشته است در این نوار صوتی، صدای نیروهای شناور گشت‌زنی ایرانی هم شنیده می‌شود که به "استینا ایمپرو" هشدار می‌دهند تغییر مسیر دهد.
در جواب ناو بریتانیایی که به شناور گشت‌زن ایرانی در مورد "دخالت" هشدار داده است، کشتی ایرانی می‌گوید اقدام آنها جهت تامین امنیت است: «این کشتی گشت‌زنی سپاه است. هیچ چالشی در کار نیست. هیچ چالشی در کار نیست. من می‌خواهم به دلایل امنیتی کشتی (ٰ"استینا ایمپرو") را بازرسی کنم.»
هشدار ظریف به بریتانیا در مورد بولتون
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، را به داشتن سیاست‌های جنگ‌افروزانه متهم کرده و گفته است که او می‌خواهد تنش میان بریتانیا و ایران به مرحله خطرناکی برسد.
ظریف روز یکشنبه ۳۰ تیر در حساب کاربری توییترش نوشت: «اشتباه نکنید: جان بولتون که موفق نشد دونالد ترامپ را به جنگ قرن بکشاند و نگران فروپاشی 'تیم ب" است، می‌خواهد زهرش را به بریتانیا بریزد و امیدوار است بریتانیا را به یک باتلاق بکشاند.»
او در ادامه نوشت است: «تنها با خردمندی و دوراندایشی می‌توان چنین توطئه‌هایی را خنثی کرد.»
واکنش سفیر جمهوری اسلامی در لندن
در پی قوت گرفتن احتمال اعمال تحریم‌های جدید از سوی بریتانیا علیه ایران، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بریتانیا، در حساب کاربری توییترش از دولت انگلیس خواست تا برخی نیروهای سیاسی در آن کشور را "مهار کند".
بعیدی نژاد نوشت: «دولت بریتانیا باید آن دسته از نیروهای سیاسی خود را که فراتر از مسئله نفت‌کش‌ها، دنبال افزایش تنش‌ها ‌میان تهران و لندن هستند را مهار کند.»
سفیر ایران درلندن هم‌چنین نوشته است: «با این‌همه، ایران ثابت قدم و برای هر سناریویی آماده است.»

هیچ نظری موجود نیست: