۱۳۹۸/۱۰/۲۰

شماری از کشورها و شرکت های هواپیمایی پرواز برفراز آسمان ایران را تحریم کردند

 

پس از سقوط یک هواپیمای مسافربری اوکراینی در سحرگاه چهارشنبه در آسمان ایران و کشته شدن همه 176 سرنشین آن، سوئد شامگاه جمعه 10 ژانویه اعلام کرد، پروازهای خود میان استکهلم و تهران را متوقف کرده است.
آژانس حمل و نقل سوئد با استناد به این تصمیم با نگرانی در مورد سقوط هواپیما در نزدیکی تهران در این هفته و امنیت هواپیمایی مدنی ایران گفت: «به طور موقت اجازه پرواز هواپیماها به ایران را ممنوع می‌کند».
گونار لئونبرگ، رئیس سازمان حمل و نقل سوئد گفت: «ما می‌دانیم که این امر می‌تواند مشکلاتی برای مسافران به وجود آورد، اما ایمنی مسافران از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین تصمیم گرفته ایم موقتاً همه پروازها را به حالت تعلیق درآوریم.»
در همین راستا، آن لیند، وزیر امور خارجه سوئد گفت: «هفده مسافر از سوئد در میان قربانیان این سانحه هوایی بودند».
بر اساس گزارش‌ها از این تعداد، هفت نفر شهروند سوئدی و بقیه کسانی بودند که به شکل غیرقانونی در سوئد بسر می‌بردند. پلیس سوئد اعلام کرد که واحد شناسایی قربانیان این کشور با مقامات ایرانی، اوکراینی و همچنین اینتر پل همکاری خواهد داشت.
لغو پروز لوفتانزا ... وهشدار بریتانیا
شرکت بزرگ هواپیمایی لوفتانزا، روز جمعه اعلام کرد که به دلیل وضعیت نامعلوم امنیتی در اطراف فرودگاه بین‌المللی تهران، این شرکت پروازهای خود به مقصد پایتخت ایران را تا روز بیستم ژانویه لغو خواهد کرد.
پیشتر یک هواپیمای شرکت لوفتانزا در روز پنج‌شنبه در مسیر فرانکفورت به تهران، پس از توقف در پایتخت رومانی به اتریش تغییر مسیر داد.
این شرکت اظهار داشت که این تصمیم یک «اقدام احتیاطی» است و پس از جمع آوری اطلاعات بیشتر، زمان از سرگیری پروازهایش را متعاقبا اعلام خواهد کرد.
دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا هم روز جمعه، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بریتانیایی‌ها از هرگونه سفر به ایران اجتناب کنند.
راب همچنین بر ضرورت یک تحقیقات «فوری و شفاف» درباره دلایل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران تاکید کرد. چهار شهروند بریتانیا در میان قربانیان سقوط این هواپیما بودند. رپ اظهار داشت اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد پرواز شماره 752 خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در اثر اصابت موشک زمین به هوا سقوط کرده است.
تاکید ایران بر ایمنی فضای پروازی خود
از سوی دیگر، سازمان هواپیمایی هوانوردی ایران روز جمعه 10 ژانویه به دنبال اقدام شماری از خطوط هوایی بین‌المللی به توقف پروازهای خود به ایران، ایمنی پروازی آسمان ایران را مورد تاکید قرار داد.
مرتضی دهقان، معاون رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران در امور ناوبری و بین‌الملل، گفت: «حرکت ناوبری و پروازهای داخلی و خارجی به داخل و از مرزهای هوایی ایران ایمن است.»
وی همچنین با تأکید بر اینکه آسمان ایران از امنیت کامل برخوردار است از سرگیری پروازهای شرکت‌هایی اعلام داشت که تصمیم گرفته بودند با توجه به برخی رخدادها، پرواز خود را درفضای پروازی ایران را متوقف کنند.
گفتنی است تنی چند از مسئولان آمریکایی روز پنجشنبه تأکید کردند دولت بر این باور است که ایران به اشتباه هواپیمای مسافربری اوکراینی را احتمالا با دو موشک هدف قرار داده است.
تهران انکار می‌کند
مقام‌های دولت ایران طی واکنش‌هایی جداگانه در ارتباط با سقوط هواپیمای اوکراینی، آن را «عملیات روانی» خوانده و اعلام کردند برای تحقیق درباره این مساله از کشورهای مرتبط دعوت شده است. علی ربیعی، سخنگوی دولت، با صدور بیانیه‌ای در همین زمینه ضمن انتقاد از رسانه‌ها و مقام‌های دولت‌های دیگر درباره اصابت موشک به هواپیمای اوکراین در بیانیه‌ای گفت: «سیستم عملیات روانی دولت آمریکا و همراهان آگاه و ناآگاه آن‌ها با این دروغ‌پردازی‌ها بر زخم‌های جانکاه خانواده‌های داغدار نمک می‌پاشند.»
علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشور، طی نشست خبری روز جمعه 10 ژانویه به خبرنگاران گفت: «با اطمینان می‌گوییم به هواپیما موشکی اصابت نکرده است. هواپیما بیش از یک دقیقه و 30 ثانیه در آتش بوده و در حال پرواز بوده و جای هواپیما نشان می‌دهد خلبان تصمیم به برگشت داشته است.»
از سوی دیگر، ولدیمیر زلینسکی، رئیس جمهوری اوکراین جمعه 10 ژانویه اعلام کرد، احتمال سقوط هواپیمای بین المللی اوکراینی در نتیجه برخورد یک موشک به آن وجود دارد. این در حالی است که وادیم پریستیکو وزیر امور خارجه اوکراین فاش ساخت که مقامات آمریکایی «اطلاعات مهمی» را در مورد این هواپیما به کیف داده اند.
پریستیکو در توییتر گفت: «من و ولدیمیر زلینسکی رئیس جمهوری با نمایندگانی از ایالات متحده ملاقات داشتیم و اطلاعات ذی قیمتی را دریافت کرده و کارشناسان ما سرگرم تجزیه و تحلیل این اطلاعات هستند.»

هیچ نظری موجود نیست: