۱۳۹۷/۰۸/۰۳

ترامپ ولیعهد عربستان سعودی را مسئول اصلی قتل خاشقجی خواند

USA, Washington: Trump hält eine Kabinettssitzung im Weißen Haus (Reuters/K. Lamarque)

رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار شاهزاده عربستان سعودی را مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول دانست. 
محمد بن سلمان پیش از آن این قتل را "جنایتی چندش‌آور" خوانده بود.
فشارهای بین‌المللی بر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی افزایش می‌یابد. به گزارش رویترز روز چهارشنبه ۲ آبان (۲۴ اکتبر) برای نخستین بار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عنوان مسئول مستقیم قتل جمال خاشقجی نام برد.
دونالد ترامپ در مصاحبه با "وال‌استریت ژورنال" گفت که در ابتدا او فکر می‌کرده است که اقدام ماموران عربستان سعودی در کشتن خاشقجی عملی بوده که به طور خودسرانه در کنسولگری عربستان انجام شده است و آنها مسئولیت قتل خاشقجی را برعهده داشته‌اند. ترامپ افزود: «اگر کسی مسئول باشد خود اوست.» این اظهارات رئیس جمهوری آمریکا پس اعلام "ممنوعیت ورود کسانی که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند" به آمریکا و بریتانیا بیان شده است. 
به گزارش خبرگزاری رویترز متن مصاحبه رئیس جمهوری آمریکا با "وال استریت ژورنال" چند ساعت پیش از سخنرانی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض بوده است. 
اولین موضع‌گیری ولیعهد عربستان محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی، در نخستین واکنش علنی خود در روز چهارشنبه ۲ آبان (۲۴ اکتبر) در کنفرانس ریاض اظهار داشت که این جنایت به هیچ وجه قابل توجیه نیست. 
او گفت: «گناهکارانی که در قتل خاشقجی دست داشته‌‌اند در برابر اعمال خود پاسخگو خواهند بود.»
ولیعهد سعودی همچنین در سخنرانی خود یادآوری کرد که "عربستان و ترکیه همراه با یکدیگر برای رسیدن به نتیجه کامل همکاری می‌کنند."
ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در ریاض از اجرای کامل عدالت در باره قاتلان خاشقجی سخن گفت ولیعهد عربستان سعودی در سخنرانی خود در ریاض از اجرای کامل عدالت در باره قاتلان خاشقجی سخن گفت ولیعهد عربستان از قتل خاشقجی به عنوان "جنایتی چندش‌آور" نام برد. 
او گفت که مجرمان به سزای اعمال خود خواهند رسید و "عدالت پیروز خواهد شد.
" تا پیش از این تاریخ ولیعهد عربستان در باره قتل خاشقجی موضع‌گیری رسمی نکرده بود. 
چند ساعت پیش از سخنرانی محمد بن سلمان در ریاض او با اردوغان تلفنی صحبت کرده بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از محافل نزدیک به اردوغان این گفت‌وگو در باره اتخاذ اقدامات ضروری برای روشن شدن همه جنبه‌های تاریک قتل جمال خاشقجی بوده است.
در هفته‌های گذشته گمانه‌زنی‌های بسیاری در باره نقش احتمالی ولیعهد عربستان سعودی در باره قتل جمال خاشقجی مطرح شده است. «از دست‌های شاهزاده سعودی خون می‌چکد» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه عربستان سعودی را متهم می‌کند که به طور برنامه‌ریزی شده ماموران خود را به منظور قتل جمال خاشقجی به استانبول فرستاده است.
ایلنور چویک، یکی از مشاوران رجب طیب اردوغان نیز روز چهارشنبه اظهار داشت: «از دست‌های شاهزاده سعودی خون می‌چکد.» مشاور اردوغان گفت: «دست‌کم ۵ نفر از ماموران گروه اعدام خاشقجی از نزدیکان کامل محمد بن سلمان هستند و آن‌ها بدون اطلاع او دست به چنین عملی نمی‌زنند.» ایلنور چویک افزود: «این موضوع که همه تحقیقات ما به ولیعهد عربستان سعودی می‌رسد خود رسوایی بزرگی است.» 
اعتراض به قتل جمال خاشقجی در واشنگتن اعتراض به قتل جمال خاشقجی در واشنگتن رئیس جمهوری ترکیه روز سه‌شنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) در پارلمان این کشور قتل خاشقجی را یک "قتل سیاسی" خواند که توسط کماندوهای ویژه که به این منظور به ترکیه سفر کرده بودند انجام گرفته است.
اردوغان گفت که بر مبنای تمام شواهد این قتل برنامه‌ریزی شده بود.
جمال خاشقجی، ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و از منتقدان حکمرانان عربستان بود. او روز ۲ اکتبر (۱۰ مهر) زمانی که برای دریافت مدارک و اسناد مربوط به ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد ناپدید شد. مقامات سعودی در ابتدا منکر گم شدن او در ساختمان کنسولگری شده بودند.
در سناریوهای بعدی عربستان از درگیری فیزیکی جمال خاشقجی با افراد خودسری نام برد که منجر به کشته شدن او شده است. سناریوهای گوناگون عربستان در باره نحوه کشته شدن روزنامه نگار منتقد این کشور تردیدهای بین‌المللی را برانگیخته است. نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی خواستار روشن شدن تمام زوایای این قتل هستند.
تا کنون هیچ اثری از جسد جمال خاشقچی به دست نیامده است.

هیچ نظری موجود نیست: