۱۳۹۷/۰۵/۰۹

انتقاد مطهری از کسانی که "موشک هوا کردند" تا برجام اجرا نشود

نایب رئیس مجلس مسبب وضعیت کنونی ایران را کسانی دانست که "موشک هوا کردند" و اجازه اجرای برجام را ندادند. او می‌گوید بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و عاقبت هم به هدفش رسید.
 
Ali Motahhari (entekhab)
 
علی مطهری در سخنان کم‌سابقه‌ای بدون نام بردن از سپاه پاسداران، نظامیان تحت فرماندهی رهبر جمهوری اسلامی را عامل اصلی ناکامی توافق هسته‌ای و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) معرفی کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، نهم مرداد در جمع خبرنگاران گفت: «مسئول وضعیت جاری کشور آنهایی هستند که با هوا کردن موشک تلاش کردند برجام اجرا نشود که البته به هدفشان هم رسیدند.»
برنامه‌های موشکی مناقشه‌برانگیز سپاه یکی از علت‌های خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام عنوان شده است. سپاه این برنامه‌ها را از دستاوردهای افتخارآمیز خود می‌داند و علی خامنه‌ای با هر گونه مذاکره بر سر آن مخالفت می‌کند.
سپاه آبان ماه سال ۹۵، در فاصله میان امضای توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی و اجرایی شدن برجام، موشک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر را آزمایش کرد که  آمریکا این کار را نقض قطعنامه شورای امنیت ناظر بر توافق هسته‌ای خواند.
آیت الله خامنه‌ای تصمیم‌گیرنده پرتاب موشک
در پی بحث‌هایی که در مورد تحریک‌آمیز بودن این اقدام سپاه در گرفت، سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح به خبرگزاری تسنیم گفت: «هیچ موشکی در این کشور شلیک نمی‌شود مگر اینکه مصوبه فرمانده کل قوا را داشته باشد.» او افزود که حتی تصمیم‌گیری در مورد زمان پرتاب موشک نیز با آیت الله علی خامنه‌ای است.
نایب رئیس مجلس در جمع خبرنگاران گفته است: «اگر کل نظام در اجرای برجام مصمم بود و اگر همه تلاش می‌کردند برجام درست اجرا شود امروز بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی که وارد ایران شدند، در ایران می‌ماندند و سرمایه‌گذاری می‌کردند و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود، اما بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و بالاخره به هدفش هم رسید.»
این بخش از حکومت، از جمله شامل دفتر رهبر جمهوری اسلامی، نهادهای تحت فرمان آیت الله  خامنه‌ای، نیروهای سپاه و بسیج، و اصولگرایان افراطی می‌شود که از ابتدا با مذاکرات هسته‌ای مخالفت می‌کردند و از هیچ تلاشی برای به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوهای هسته‌ای دریغ نداشتند.
برجام و موشک‌های سپاه
حسن روحانی در جریان مناظره‌های انتخاباتی سال ۹۶ سپاه را متهم به کارشکنی در مسیر مذاکرات هسته‌ای کرد و گفت: «روی موشک شعار نوشتند و شهر زیرزمینی نشان دادند که برجام را به هم بزنند.»
اشاره رئیس دولت دوازدهم به نوشتن شعار نابودی اسرائیل به زبان عبری بر روی یک موشک بالستیک و دو نمایش تلویزیونی انبارهای زیرزمینی موشک‌های سپاه است.
پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری، او با فرماندهان ارشد سپاه دیدار کرد و ظاهرا اختلاف میان آنان دست‌کم در ظاهر و سخنرانی‌های علنی کنار گذاشته شد.
علی مطهری در واکنش به کسانی که دولت را مسئول وضعیت بحرانی کنونی ایران معرفی می‌کنند گفت: «وضع فعلی جاری کشور کاری است که خودتان کردید و نمی‌توان همه تقصیر را به گردن دولت روحانی انداخت. وضعیت جاری کشور تقصیر دلواپسان و همه کسانی است که تلاش کردند برجام اجرا نشود البته دولت هم حتما سوء مدیریت داشته است.»
آمریکا پیش از این درخواست‌هایی نظیر خاتمه دادن به "ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه" و توقف آزمایش موشک‌های بالستیک ایران را شرط نشستن پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی و رسیدن به توافقی همه جانبه اعلام کرده بود و وعده داده بود که با این کار راه همکاری بین‌المللی با این کشور و شکوفایی وضعیت اقتصادی هموار می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته به طور غیر منتظره اعلام کرد که حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با تهران وارد مذاکره شود.
نایب رئیس مجلس می‌گوید با توجه به رفتار و سخنان تحقیرآمیز ترامپ نسبت به ایران، شرایط کنونی برای مذاکره مناسب نیست و مذاکره در این وضعیت "توام با ذلت، خواری و تحقیر" خواهد بود.
ترک برداشتن تابوی مذاکره با آمریکا
علی مطهری در عین حال اصل مذاکره با آمریکا را که در چهار دهه گذشته تابو محسوب می‌شده منتفی نمی‌داند: «اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌های جدید به تصویب نمی‌رساند، مذاکرات اشکال نداشت البته برای ما بهتر بود در زمان اوباما روابط و مذاکرات را با آمریکا انجام می‌دادیم و بسیاری از مشکلات را با دولت اوباما حل می‌کردیم.»
به گزارش جماران، علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز همزمان با سخنان مطهری هشدار داد که نباید "ابتدا به ساکن" پیشنهاد مذاکره مستقیم ترامپ را رد کرد.
او در ادامه گفت: «مسئولان ذیربط باید با تدبیر و درایت موضوع را رصد کنند. در شورای عالی امنیت ملی مورد بحث قرار بگیرد و نهایتا با توجه به موخراتی که شاید داشته باشد ببینند چگونه عمل کنند.»
بنابر این گزارش ناطق نوری همچنین با اشاره به سفر اخیر یوسف بن‌علوی، وزیر خارجه عمان به آمریکا احتمال تلاش او برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن را منتفی ندانست. پیش از این سفر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عمان سفر کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: