۱۳۹۷/۰۴/۰۵

مشاور عالی آیت الله خامنه‌ای: اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره می‌شود

یحیی رحیم صفوی هم‌زمان با تمجید از سپاه پاسداران، گفته است: «گاهی به
نظرمی‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد». یک نماینده اصولگرا هم پیش‌تر گفته بود "یک رئیس جمهور نظامی" مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

یحیی رحیم صفوی گفته است: گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد

یحیی رحیم صفوی گفته است: گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد
یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، در جریان یک سخنرانی که عمدتا به "قدرت و نفوذ" ایران در منطقه و نقش سپاه پاسداران در آن اختصاص داشته، گفته است: «گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد».
مشاور عالی علی خامنه‌ای در سخنرانی خود در روز یکشنبه (۳ تیر/ ۲۴ ژوئن) ابتدا در پاسخ به پرسشی در رابطه با تهدید عربستان به حمله به ایران گفته است: «ایران یک قدرت بزرگ است و اگر بخواهند دست از پا خطا کنند، در همان روز نخست ۱۰۰۰ موشک به سمت آنان و قصرهایشان در شهر ریاض شلیک خواهد شد که البته بعید می‌دانم که آنان چنین حماقتی کنند».
رحیم صفوی سپس جمهوری اسلامی را "قدرت نخست منطقه" خوانده که به گفته او، قدرت‌اش "به سواحل مدیترانه رسیده و بدون حضورش "هیچ موضوعی" حل نخواهد شد. او همچنین با اشاره به "نفوذ" افکار بنیانگذار و نیز رهبر جمهوری اسلامی در "اقصی نقاط جهان"، از وجود "۸۰ هزار موشک" در دست حزب‌الله لبنان به عنوان "تهدیدی دائمی" علیه اسرائیل نام برده است.
این فرمانده سابق سپاه در ادامه به "وضعیت داخلی کشور و مشکلات موجود" پرداخته و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا رهبر جمهوری اسلامی در موضوع برجام "دخالت مستقیم" نکرده، علی خامنه‌ای را فردی "قانون‌مدار" خوانده و گفته است: «مقام معظم رهبری از همان ابتدا به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نبودند و این مسئله را اعلام کردند، اما به دلیل همان پایبندی به قانون اساسی کشور به دولت اجازه دادند وارد مذاکرات برجام شود؛ حالا اگر دولت راه اشتباه رفته است، گناه حضرت آقا چیست؟ خُب این دولت انتخاب مردم بوده است.»
دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی سپس با اشاره به اینکه "ما در دولت‌سازی مشکل داریم"، افزوده است: «گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد». به گفته سرلشکر رحیم صفوی، «مردم به ادارات و سازمان‌ها و شهرداری‌ها مراجعه می‌کنند و مشکلاتشان برطرف نمی‌شود و همین مسائل ایجاد نارضایتی کرده و ضدانقلاب نیز بلافاصله سوءاستفاده می‌کند و مردم را ناراضی جلوه می‌دهد که بخشی از این نارضایتی‌ها به دلیل ناکارآمدی مسئولان است».
حمله شدید مشاور عالی رهبر به دولت، هم‌زمان بوده است با دفاع تمام‌عیارش از سپاه پاسداران ایران به عنوان نهادی نظامی که به گفته او، قدرت‌اش "آمریکا را در سوریه زمین‌گیر کرد". رحیم صفوی گفته است: «آنان که با سپاه دشمنی می‌کنند، مرضی در جانشان است، چرا که اگر سپاه و بسیج و ارتش نبود، یک شبه آنان را از سر راه برداشته بودند».
مشاور عالی خامنه‌ای همچنین با اشاره به "مافیای صنعت خودروسازی" در ایران، در پاسخ به خواست یکی از حضار مبنی بر حضور سپاه در این صنعت، خودروسازی را "اُختاپوسی" خوانده است که "اصلا سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد".
اظهاراتی پرسش‌برانگیز اشاره تلویحی مشاور عالی خامنه‌ای به زائد بودن دولت در ایران هم‌زمان با تمجید او از سپاه پاسداران، در یکی از دشوارترین دوره‌های حیات جمهوری اسلامی مطرح می‌شود؛ دوره‌ای که به گفته روزنامه جهان صنعت، "اقتصاد ایران در آستانه انفجار" قرار گرفته است.
زمینه‌های پیشین این نوع حمله به دولت، اظهارات رحیم صفوی را پرسش‌برانگیزتر می‌کند. محمدعلی پورمختار، سردار سابق سپاه و نماینده اصولگرای کنونی مجلس، اسفندماه سال گذشته (۱۳۹۶) گفته بود که «اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می‌تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد». هم‌زمان با همین سخنان نیز گزارش‌هایی از قوت‌ گرفتن شایعه "رئیس جمهوری نظامی" در میان اصول‌گرایان منتشر شده بود.
در این میان حتی هوشنگ امیراحمدی، از فعالان سیاسی ساکن آمریکا و از نامزدهای رد صلاحیت‌شده‌ی دوره‌های مختلف ریاست جمهوری در ایران، در آغاز فروردین‌ماه سال جاری پیشنهاد تشکیل دولتی سپاهی ـ نظامی را برای "عرض اندام" در مقابل دولت ترامپ، مطرح کرده بود.
افزون بر این، احتمال وقوع "کودتای سپاه" در ایران هم که عمدتا از سوی محافل خارج از حکومت و مخالفان جمهوری اسلامی مطرح شده بود، بر حساسیت اظهارات مشاور عالی آیت الله خامنه‌ای می‌افزاید.
برخی تحلیلگران، به‌خصوص با نگاه به "دخالت‌های سپاه" در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، این نهاد نظامی را "دولت سایه" ایران ارزیابی می‌کنند؛ نهادی که اگر روزی "خروجی انتخابات" را همسوی با پروژه‌های سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک خود نبیند، توان و اراده لازم برای اقدام علیه دولت موجود را خواهد داشت. برخی دیگر اما طرح موضوع "کودتای سپاه" را ابزار اصلاح‌طلبان و میانه‌روهای ایران برای بسیج هواداران خود می‌دانند.
سردار حسن رستگارپناه، رئیس پژوهشکده امنیت ملی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اردیبهشت‌ماه ۹۴ در مصاحبه‌ای به مناسبت سالگرد تأسیس رسمی سپاه پاسداران گفته بود: «برخی می‌گویند سپاه می‌خواهد کودتا کند و این درست نیست، زیرا سپاه جایگاه خود را در حکومت دارد و نیاز به این مباحث ندارد».

هیچ نظری موجود نیست: