۱۳۹۷/۰۴/۰۶

آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را لغو کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ششم تیرماه تعلیق بخشی از تحریم‌های ایران که در برجام روی آن توافق شده بود را باطل اعلام کرد. واشینگتن در نخستین گام مجوز فروش هواپیماهای تجاری (با قطعات و مالکیت آمریکایی) به ایران را لغو کرد.
ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه سال ۱۳۹۴ پس از دو سال‌ مذاکره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند.
مطابق این توافق بین‌المللی که «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) نام گرفت، ایران در مقابل لغو تحریم‌های هسته‌ای و خروج پرونده‌اش از شورای امنیت فعالیت‌های اتمی‌اش را محدود کرد.
با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت امسال همان‌طور که وعده داده بود از این توافق خارج شد و اعلام کرد شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد.
در راستای این سیاست، وزارت خزانه‌‌داری آمریکا روز چهارشنبه مجوز فروش هواپیماهای تجاری به ایران را لغو کرد. بر این اساس، شرکت‌هایی که از قطعات آمریکایی برای ساخت هواپیما استفاده می‌کنند یا دارای مالکیت آمریکایی هستند حق فروش هواپیما به ایران را از دست می‌دهند.
این وزارتخانه همچنین مجوز شرکت‌های آمریکایی برای واردات فرش، پسته و خاوریار ایران را لغو کرده است.
در این اطلاعیه به شرکت‌هایی که در هرکدام از موارد فوق با ایران همکاری دارند هشدار داده شده که تا ۱۵ مرداد (ششم اوت) امسال فعالیت‌های خود را متوقف کنند یا مشمول تحریم‌های آمریکا خواهند شدند.
سه ماه دیگر بخش دیگری از مجوزه‌های آمریکا که واردات نفت از ایران را ممکن می‌سازد لغو خواهد شد.
با لغو مجوزهایی که روز چهارشنبه صورت گرفت، فروش ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ و ۹۷ فروند ایرباس و همچنین ۱۲ فروند آی‌تی‌آر به ایران منتفی خواهد شد مگر اینکه این شرکت‌ها بتوانند از دولت دونالد ترامپ معافیت بگیرند.
در حالی که اتحادیه اروپا خواستار حفظ برجام است، اما هنوز راه‌حل ملموسی برای ادامه تجارت با ایران از سوی این اتحادیه ارائه نشده است.
در هفته‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های بزرگ اروپایی از بیم تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کردند.
در همین حال، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل که به هند سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با نارندرا مودی نخست‌وزیر این کشور از اهمیت قطع وابستگی هند به نفت ایران سخن گفت.
ایالات متحده از همه کشورها خواسته که تا سه ماه دیگر (نوامبر) واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. هند از واردکنندگان عمده نفت ایران در آسیا است.

هیچ نظری موجود نیست: