۱۳۹۷/۰۴/۰۵

ترامپ در دیدار با پادشاه اردن: پس از پایان توافق ایران در خاور میانه پیشرفت داشتیم


دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه در کاخ سفید میزبان عبدالله 
دوم پادشاه اردن بود؛ دیداری که انتظار می‌رود دو طرف درباره مسائل عمده منطقه‌ای، به ویژه تلاش برای استقرار صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها و همچنین تحرکات منطقه‌ای ایران، گفت‌وگو کنند.
پیش از آغاز دیدار، پرزیدنت ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره طرح صلح دولت او برای خاور میانه گفت، «پیشرفت‌های زیادی در خاور میانه حاصل شده است. خیلی زیاد. و این با پایان توافق وحشتناک ایران آغاز شد. آن توافق یک فاجعه بود، و همه چیز از وقتی به آن پایان دادیم، خیلی متفاوت شده است.»
کاخ سفید پیشتر در بیانیه ای گفته بود پرزیدنت ترامپ در دیدار با پادشاه اردن بر روابط دوستانه و مستحکم بین دو کشور تاکید خواهد کرد و رهبران دو کشور در باره مسائل منطقه ای، از جمله تروریسم، تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران، بحران در سوریه، و همچنین همکاری برای برقراری صلحی پایدار بین اسرائیل و فلسطینی ها گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد.
پرزیدنت ترامپ در دیدار سال گذشته خود با پادشاه اردن در کاخ سفید بر تلاش برای برقراری صلح در خاورمیانه به گونه ای که به نتایج موفقیت آمیزی برسد تاکید گذاشته بود: «من سخت تلاش می کنم تا بالاخره صلح بین فلسطینی ها و اسرائیل برقرار شود. و فکر می کنم موفق شویم.»
جرد کوشنر، مشاور ارشد پرزیدنت ترامپ، هفته گذشته، در سفر منطقه ای خود به همراه جیسون گرینبلات، نماینده ویژه آمریکا برای مذاکرات بین المللی، علاوه برملاقات با ملک عبدالله پادشاه اردن، با رهبران قطر، مصرو عربستان سعودی نیز ملاقات کرد.
کاخ سفید در بیانیه ای گفت فرستادگان پرزیدنت ترامپ در ادامه گفتگوهای قبلی با پادشاه اردن درباره همکاری بین دو کشور، در برخورد با مسائل منطقه ای، صلح خاورمیانه و بحران انسانی در نوار غزه تبادل نظر کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به ملاقاتش با آقای کوشنر و گرینبلات تاکید کرد که صلح در خاورمیانه و اوضاع غزه در کانون مذاکراتشان بوده است: «ما در باره روند صلح و مسائل منطقه ای با تاکید ویژه بر اوضاع در غزه صحبت کردیم. باید بگویم موضع و اقدامات ما برای تضمین امنیت کشور و شهروندان اسرائیل و امنیت ساکنان نوار غزه مورد حمایت است، و رسما نیز از سوی دولت آمریکا اعلام شده است. چگونگی حل مشکلات انسانی در غزه بدون آن که حماس تقویت شود، بخشی از مذاکرات بود.»
آقای کوشنر در مصاحبه ای با روزنامه فلسطینی قدس گفت رهبران منطقه ای که با آنها ملاقات کرده است به خوبی آگاه هستند که برقراری صلح، بهبود زندگی فلسطینی ها را به همراه خواهد داشت وتصریح کرده اند خواهان کشور فلسطینی هستند که شرق اورشلیم پایتخت آن باشد.
آقای کوشنر در مصاحبه خود گفت محمود عباس، رهبر تشکیلات خودمختار فلسطینی، می داند که ما آماده ملاقات با وی هستیم و می خواهیم مذاکرات را ادامه دهیم و افزود که ضمن کار بر روی طرح صلح، در پی کسب اجماع عمومی است. به گفته آقای کوشنر، محمود عباس واهمه دارد اگر طرح صلح علنی شود، فلسطینی ها خواهان اجرای آن شوند.

هیچ نظری موجود نیست: