۱۳۹۳/۱۱/۰۸

صدور دستور انتشار بخشی از اسناد محرمانه جنگ ایران و عراق

 
به گفته مرتضی قربانی رئیس "سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس"، در پی دستور ستادکل نیروهای مسلح ایران برای تبدیل طبقه بندی مجموعه ای از اسناد جنگ ایران و عراق از حالت "محرمانه" به حالت "عادی"، این اسناد در سال ۱۳۹۴ برای اطلاع عموم مردم منتشر خواهد شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۷ بهمن (۲۷ دی) به نقل از سرتیپ قربانی نوشته است که "بخشی از اسناد اساسی جنگ همچون فرامین امام و مقام معظم رهبری، دستورات ریاست جمهوری و تصمیمات شورای عالی دفاع همچنان در طبقه بندی محرمانه باقی خواهد ماند."
رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرده است حتی اسنادی که "مربوط سازمان حفاظت است" نیز از طبقه بندی محرمانه خارج شده است تا منتشر شود، که احتمالا به اسناد تحت اختیار سازمان حفاظت اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح اشاره دارد.
اسناد و ناگفته های مربوط به جنگ هشت ساله ایران و عراق، همواره موضوع اختلاف نظرهای زیادی بوده و هر از گاه، به طرح اتهامات متقابل از سوی مسئولان ایرانی در مورد نحوه مدیریت جنگ منجر شده است.
در مهر ماه گذشته، تلویزیون ایران با حضور برخی از فرماندهان ارشد نظامی دوران جنگ، میزگردهایی را در مورد جنگ ایران و عراق برگزار کرد که در جریان آنها، برخی ناگفته های مربوط به این دوران هشت ساله نیز مورد اشاره قرار گرفت. در یکی از این برنامه ها، برای اولین بار متن نامه محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ، به آیت الله خمینی در مورد ملزومات نظامی و تدارکاتی ادامه جنگ با عراق نشان داده شد.
رئیس سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس، با بیان اینکه "نیروی مسلح حق ارائه سند به بیرون از دستگاه را ندارد"، بدون توضیح بیشتر در مورد نیروی مشخصی که مورد نظر اوست گفته: "نیروهای مسلح باید آن بخش از اطلاعات که عادی شده را در اختیار سازمان موزه انقلاب و دفاع مقدس قرار دهند تا از این طریق اسناد به اطلاع مردم برسد."
 
او تاکید کرده: "برخی دستگاه ها اسناد را به ما تحویل نمی دهند و می خواهند آن قدر آنها را نگه دارند تا از بین بروند؛ آنان باید توجه داشته باشند که اسناد دفاع مقدس باید در مرکزی جمع شود که در این زمینه وظیفه قانونی دارد."
ایرنا در بخشی از خبر امروز خود در مورد انتشار اسناد طبقه بندی شده دوران جنگ توضیح داده است: "برخی اسناد هشت سال دفاع مقدس بر اساس طبقه بندی های حفاظتی مختلف پس از جنگ تحمیلی منتشر شدند، اما اسناد محرمانه تاکنون منتشر نشده اند."
به گفته مرتضی قربانی، دستور ستادکل به منظور انتشار اسناد، به تمام دستگاه های لشکری و کشوری ابلاغ شده و این اسناد از نیمه دوم سال ۱۳۹۴ در اختیار "پژوهشگران و دیگر افرادی که نیاز دارند" قرار خواهد گرفت.
 
- See more at: http://iranianuk.com/20150127225308039/صدور-دستور-انتشار-بخشی-از-اسناد-محرمانه-جنگ-ایران-و-عراق#sthash.4rr6ZGmn.dpuf

هیچ نظری موجود نیست: