۱۳۹۲/۰۱/۲۴

لپ تاپی که از خانه ای در شمال لندن به سرقت رفته، حالا سر از تهران در آورده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که پیش از سرقت، بر روی این لپ تاپ (مک بوک پرو اپل) اپلیکیشن ضدسرقتی به نام هیدن (Hidden) نصب شده بود که به مالک آن این امکان را می داد رد لپ تاپ از دست داده اش را دنبال کند.
با آنکه این لپ تاپ به همراه چند وسیله دیگر از جمله یک آی‌پد در ماه فوریه از خانه 'دام دل تورتو' در شمال لندن دزدیده شد، اما تا ماه گذشته خبری از آن نبود تا اینکه روز ۲۳ مارس این اپلیکشین محل وجود لپ تاپ را به آقای دل تورتو اطلاع داد.
کاربرد این اپلیکیشن به گونه ای است که به محض استفاده از کامپیوتر و وصل شدن به اینترنت، از طریق دوربین آن، عکس هایی را به تناوب برای مالک آن می فرستد.
این گونه بود که آقای دل تورتو مطلع شد که لپ تاپش به تهران برده شده و از طریق عکس‌هایی که دریافت کرده بود متوجه شد که کامپیوترش در حال حاضر در اختیار دختر جوانی است.

نرم افزار ضدسرقت چیست؟

  • نرم افزارهایی چون Hidden پس از نصب در دستگاه پنهان می شوند و رفتار کاربر را ثبت می کنند و آن را برای مالک دستگاه می فرستند.
  • این نرم افزارها برای یک مالباخته می تواند مفید باشد اما در عین حال می تواند مورد سوءاستفاده هم قرار گیرد.
  • اگر قصد خرید دستگاه دست دوم را دارید، به فروشنده معتبر مراجعه کنید. در عین حال پس از خرید از پاک بودن دستگاه از چنین نرم افزارهایی مطمئن شوید.
  • تعمیرکار دستگاه شما نیز می تواند چنین برنامه هایی را نصب کند بنابراین در انتخاب تعمیرکار هم دقت کنید.
 با این حال آقای دل تورتو در وبلاگی که در آن ماجراهای دزدیده شدن لپ تاپش و سفر ۵ هزار کیلومتری آن را به تهران می‌نویسد، گفته است که تقریبا مطمئن است که دزدان لپ تاپش ارتباطی با این دختر و یا خانواده او ندارند و احتمالا آنها لپ تاپ را به صورت قانونی خریده‌اند.
او در وبلاگ "لپ تاپ دام در ایران" نوشته است که پس از اینکه این اطلاعات را دریافت کرده، آن را در اختیار پلیس لندن قرار داده، اما پلیس به او گفته چون ایران خارج از حوزه قضایی بریتانیاست، چندان نمی توان امیدی به بازپس گرفتن لپ تاپ داشت.
عکس های دختری که لپ تاپ را در اختیار دارد، همچنین نقشه و اطلاعات محل سکونت او در برخی از روزنامه ها و وب سایت های خبری بریتانیایی منتشر شد. هر چند تعدادی از آنها پس از چندی به دلیل حفظ حریم خصوصی، عکسهای او را به صورت شطرنجی در آوردند.
این منابع خبری تصاویر و اطلاعات منتشرشده را از کلیک وبلاگ آقای دل تورتو برداشته اند.
بعد از انتشار این خبر در رسانه ها، آقای دل تورتو همه اطلاعات و عکس ها را از وبلاگش پاک کرد.
او در وبلاگش نوشته که این وبلاگ را صرفا برای مطلع کردن دوستانش به‌روز می‌کرده و اصلا فکر نمی‌کرده این ماجرا با چنین وسعتی منتشر شود.
با این حال آقای دل تورتو در تازه ترین پست وبلاگ خود نوشته است که با مالکان جدید لپ تاپ در تماس بوده و آنها مایلند که این کامپیوتر را به او برگردانند.
او در ادامه نوشته است با توجه به خطایی که در خصوص انتشار ماجرای دزدیده شدن لپ تاپش و انتقال آن به تهران کرده است و همینطور اشتباه در حفظ حریم خصوصی مالکان جدید لپ تاپ، تصمیم گرفته است به عنوان عذرخواهی، از پس گرفتن لپ تاپش صرف نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست: