۱۳۹۱/۰۶/۱۶

.درز اطلاعاتی که نتانیاهو را خشمگین کرد

BBC واقعه درز اطلاعات محرمانه از "کابینه امنیتی" دولت بنیامین نتانیاهو می‌تواند ابعاد تازه‌ای از اختلاف نظر مقام‌های اسرائیلی را درباره ایران به تصویر بکشد.
اگر قرار باشد روزی اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند، این تصمیم باید به تصویب کابینه امنیتی برسد، هیاتی در داخل دولت به سرپرستی نخست وزیر و متشکل از وزرای ارشد او که در امور حساس سیاستگذاری می‌کند.
اما جلسه سه شنبه شب این کابینه به علت درز اطلاعات از آن به پرفروش‌ترین روزنامه اسرائیل بحث برانگیز شده، به خصوص که این اطلاعات درباره ایران بوده است.
یدیعوت آحرونوت به نقل از یک عضو کابینه امنیتی نوشته است: "ما جزئیات اطلاعات بسیار نگران کننده‌ای را در مورد پیشرفت برنامه اتمی ایران دریافت کردیم."
این گزارش می‌افزاید: "ایرانی‌ها به طور خستگی ناپذیری در پی فعالیت‌های هسته‌ای هستند و سرعت برنامه خود را کاهش نداده‌اند. آن‌ها در برابر فشارهای بین المللی مقاومت می‌کنند اما از طرف دیگر، دیوانه وار هم جلو نمی‌روند."
گفته می‌شود که روسای سازمان‌های اطلاعاتی موساد، امان (سازمان اطلاعات ارتش) و شین بت (سازمان امنیت داخلی) طی جلسه ای هفت ساعته، ارزیابی خود را از اوضاع ایران، سوریه و مصر به اطلاع کابینه امنیتی رسانده‌اند.
اما روز چهارشنبه به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ادامه نشست کابینه امنیتی متوقف شد.
آقای نتایناهو طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: "امنیت اسرائیل و شهروندانش به این بستگی دارد که بتوان در کابینه امنیتی بحث‌های عمیق و محرمانه انجام داد... یک نفر به اعتماد شهروندان اسرائیل به این هیات لطمه شدیدی وارد کرده است."
نخست وزیر اسرائیل از فرد خاصی نام نبرده است و روشن نیست که آیا تحقیقات رسمی درباره منبع نشت آغاز شده است یا خیر.
این در حالی است که یهودا بن مئیر، کار‌شناس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در دانشگاه تل آویو، این درز اطلاعات را چندان جدی نمی‌داند.
او می‌گوید: "اطلاعاتی که نشت کرد ماهیت امنیتی جدی نداشت. کسی بحث‌های داخلی درباره عملیات نظامی مطلبی افشا نکرد. بنابراین این نشت به امنیت ملی اسرائیل لطمه‌ای نمی‌زند. ولی به هر حال، نخست وزیر حق دارد که خشمگین باشد."
'اختلاف سازمان‌های اطلاعاتی'
ایتمار آیخنر، خبرنگار یدیعوت آحرونوت، در گفتگو با بی‌بی سی فارسی جزئیاتی از نشست کابینه امنیتی ارائه کرده است.
او می‌گوید: "وزیران کابینه قدری تعجب کردند که سازمان‌های اطلاعاتی در مورد ایران اتفاق نظر ندارند. اختلاف نظر در دستگاه اطلاعاتی نه فقط درباره جزئیات بلکه درباره موضوعات اساسی است.
 
مقام های ایرانی بارها گفته اند که هر اقدام نظامی علیه ایران را به شدت پاسخ خواهند داد
به گفته آقای آیخنر، یکی از موارد اختلاف این است که آیا اسرائیل هنوز آنقدر فرصت دارد که به تنهایی علیه مراکز هسته‌ای ایران دست به اقدام نظامی موثر بزند.
ایران که برنامه اتمی خود را صلح آمیز می‌داند بار‌ها هشدار داده است که در صورت حمله خارجی، خاک اسرائیل و منافع آمریکا را در منطقه هدف قرار خواهد داد.
رسانه‌های اسرائیل پیش‌تر گزارش داده بودند که روسای موساد و سازمان اطلاعات ارتش در مقطع فعلی اقدام نظامی را علیه مراکز اتمی ایران توصیه نمی‌کنند.
ایتمار آیخنر می‌گوید: "استدلال این است که اگر حمله نظامی برنامه ایران فقط تا دو سال عقب بیاندازد و به مشروعیت فعالیت‌های اتمی ایران منجر شود، آیا واقعا اقدام نظامی یک جانبه گزینه خوبی خواهد بود؟
با این وجود، جناح طرفدار جنگ می‌گوید عقب انداختن برنامه اتمی ایران حتی به اندازه یک یا دو سال می‌تواند به سود اسرائیل باشد.به باور این جناح، در ظرف یک یا دو سال اتفاقات زیادی می‌تواند در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه رخ دهد.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با وجود اختلاف نظرهای فعلی اگر نخست وزیر اسرائیل در آینده واقعا بخواهد موافقت اکثر اعضای کابینه امنیتی را برای حمله به ایران کسب کند، به احتمال زیاد موفق خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: