۱۳۹۸/۰۲/۲۸

سوریه از دفع چند حمله موشکی اسرائیل خبر داد

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید پدافند ضد موشکی این کشور چند موشک شلیک شده از اسرائیل را متلاشی کرده است. به گفته اپوزیسیون سوریه چند موشک اسرائیلی انبار تسلیحات ایران و متحدانش در حومه دمشق را هدف قرار داده‌اند. 

یکی از حمله‌های موشکی به حومه دمشق، عکس از آرشیو 
خبرگزاری فرانسه صبح شنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه) به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد که اسرائیل در ساعات پایانی جمعه شب چند موشک به سمت این کشور شلیک کرده است.
به گفته "سانا" سامانه پدافند ضد موشکی سوریه چند "جسم نورانی" شلیک شده از جانب استان قنیطره در نزدیکی بلندی‌های جولان را پیش از برخورد به هدف رهگیری و متلاشی کرده است.
بنگاه خبررسانی دولتی سوریه از تعداد موشک‌هایی که سامانه پدافند ضد هوایی موفق به متلاشی کردن آنها نشده اطلاع دقیقی نداده اما تائید کرده که در حومه دمشق "انفجار مهیبی" رخ داده است.
با توجه به جهت شلیک موشک‌ها به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل بر خلاف معمول که برای حمله به هدف‌های خود در سوریه از جنگنده و پهپاد استفاده می‌کند، این بار این کار را از بلندی‌های جولان انجام داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن می‌گوید شامگاه جمعه دست‌کم صدای سه انفجار در جنوب غربی دمشق شنیده شده است.
حمله به انبارهای نظامیان ایران و حزب‌الله؟
به گفته رامی عبدل رحمان، رئیس این تشکل نزدیک به نیروهای اپوزیسیون سوریه، انفجارها در منطقه الکسوه در حومه دمشق رخ داده که انبارهای تسلیحاتی نظامیان ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران از گروه حزب‌الله لبنان در آن قرار دارند.
خبرگزاری فرانسه می‌گوید اسرائیل تا کنون "صدها بار" نقاط مختلفی را در سوریه که انبارها و محل استقرار نظامیان ایران و حزب‌الله معرفی شده هدف حمله‌های موشکی قرار داده اما حمله جمعه شب نخستین اقدام نظامی تل‌آویو علیه حامیان رژیم بشار اسد از زمان بالا گرفتن تنش میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود.
ایالات متحده هشتم ماه مه سال پیش از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی خارج شد. در پی این اقدام تحریم‌های لغو یا تعلیق شده علیه تهران دوباره اعمال شدند.
آمریکا در هفته‌ها و روزهای گذشته ضمن خودداری از تمدید معافیت هشت کشور خریدار اصلی نفت ایران، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد و سپاه پاسداران را در فهرست "سازمان‌های تروریستی خارجی" قرار داد.
واشنگتن هدف از تشدید تحریم‌ها علیه تهران را وارد کردن "فشار حداکثری" بر ایران به منظور به صفر رساندن صادرات نفت این کشور عنوان کرده است. جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده در صورتی که امکان فروش نفت خود را نداشته باشد، اجازه صدور نفت خام از تنگه هرمز را نخواهد داد.
جمهوری اسلامی ۱۸ اردیبهشت و در سال‌روز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که طی یک دوره ۶۰ روزه سطح مجاز ذخیره اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را که در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مشخص شده رعایت نمی‌کند.
نگرانی اسرائیل از افزایش تنش در منطقه
با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا، واشنگتن به تقویت نیروهای نظامی خود در منطقه پرداخته که شامل اعزام یک ناو هواپیمابر و یک ناو جنگی به سمت خلیج فارس و استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک "بی ۵۲" در پایگاه هوایی العدید قطر می‌شود.
برخی از مقامات ایران در واکنش به تشدید تحریم‌ها و فشار آمریکا، خروج این کشور از توافق هسته‌ای را محتمل عنوان کرده‌اند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از متحدان اصلی ایران به شمار می‌رود و دیگر حامی رژیم بشار اسد است به تازگی به تهران هشدار داده که خروج از برجام کار "عاقلانه‌ای" نیست.
اسرائیل نگران است که با رویارویی نظامی احتمالی میان ایران و آمریکا، این کشور با حمله‌های موشکی شدیدتر گروه‌های اسلامگرای مورد حمایت تهران در منطقه روبرو شود.
مطابق برخی گزارش‌های تائید نشده فرودگاه نظامی "المره" در غرب دمشق نیز یکی دیگر از اهداف حمله‌های موشکی جمعه شب بوده است. اسرائیل تاکنون مسئولیت حمله‌های موشکی اخیر را بر عهده نگرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: