۱۳۹۸/۰۷/۱۱

پوتین: بدون مدرک نمی‌توان ایران را عامل حمله به آرامکو دانست

رئیس جمهوری روسیه در حاشیه یک کنفرانس انرژی در مسکو گفت هیچ مدرکی مبنی بر مسئولیت ایران به زیرساخت‌های نفتی سعودی وجود ندارد. او گفت مسکو این حملات را محکوم کرده اما مخالف آن است که ایران بدون هیچ مدرکی مقصر خوانده شود. 

رئیس جمهوری روسیه می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان وجود ندارد و آمریکا نیز هیچ شواهدی در این زمینه ارائه نکرده است. ولادیمیر پوتین، چهارشنبه دوم اکتبر، در حاشیه یک نشست انرژی گفت فرانسه بعد از این حملات، کوشید رهبران ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کنند اما این تلاش به دلیل خواست ایران برای لغو تحریم‌ها ناکام ماند. او افزود: «ما حمله به تاسیسات آرامکو در عربستان را تقبیح کردیم اما مخالف این هستیم که تقصیر را به گردن ایران بیندازیم، چون هیچ مدرکی نداریم.»
پوتین اعلام کرد که حسن روحانی شخصا به او گفته که تهران در این حملات دخیل نبود.
حمله موشکی و پهپادی به میدان نفتی خریص و پالایشگاه بقیق در عربستان در ۲۳ شهریور، بهای نفت را برای چند روز بالا برد اما ریاض توانست به سرعت کاهش تولید در بازار را جبران کند.
آمریکا ایران را عامل این حملات خوانده است. عربستان گفته که اگر نقش ایران ثابت شود، پاسخ مناسب خواهد داد. آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به تاسیسات آرامکو معرفی کرده‌اند.
مسکو هم با تهران مناسبات تنگاتنگ دارد و هم با ریاض.  پوتین در کنفرانس یاد شده در روز چهارشنبه، خواهان همکاری روسیه و عربستان برای تثبیت بهای جهانی نفت شد.

هیچ نظری موجود نیست: