۱۳۹۰/۱۰/۲۴

'پیام مستقیم آمریکا به رهبر ایران در مورد تنگه هرمز'

مقامات دولت آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفته‌اند که از طریق کانال‌های محرمانه، مستقیما به آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران در مورد بستن تنگه هرمز هشدار داده‌اند.
نیویورک تایمز هویت این مقامات را فاش نکرده، اما نوشته است که آنها به رهبر ایران گفته اند که بستن تنگه هرمز خط قرمزی است که اگر ایران از آن عبور کند، با واکنش آمریکا روبرو خواهد شد.
مقامات مذکور نحوه برقراری این تماس غیر معمول را توضیح نداده اند و نگفته اند که آیا پاسخی از ایران دریافت کرده اند یا خیر.
مقامات آمریکایی پیش تر به صورت علنی هم اعلام کرده بودند که تلاش احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد.
ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تازگی گفته است که در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران، "آمریکا وارد عمل خواهد شد و تنگه را باز خواهد کرد".
سخنان این مقام عالی رتبه نظامی آمریکا تنها می تواند به معنای استفاده از نیروی نظامی، از جمله کشتی های مین جمع کن باشد.
مقامات نظامی و سیاسی ایران در هفته های اخیر بارها از توانایی ایران برای بستن تنگه هرمز بر روی کشتی های تجاری و نفتکش ها سخن گفته اند.
معاون اول رئیس جمهور ایران گفته بود که اگر غرب از فروش نفت ایران جلوگیری کند، ایران هم اجازه عبور نفت کشورهای دیگر از تنگه هرمز را نخواهد داد.
پس از این سخنان، فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خلیج فارس اعلام کرد که اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.
سایر مقامات آمریکایی و وزیر دفاع بریتانیا هم این سخن را تکرار کردند.
اما به گفته مقاماتی که نیویورک تایمز با آنها صحبت کرده است، دولت آمریکا برای اطمینان یافتن از اینکه ایران اهمیت مسئله را کاملا درک کند، پیامی را مستقیما برای رهبر این کشور ارسال کرده است.
آمریکا در ماه های اخیر بر تلاش خود برای افزایش فشار تحریم ها علیه ایران افزوده است و ایران هم با برگزاری چند مانور نظامی، تلاش کرده که آمادگی خود را برای مقابله با هر گونه مداخله نظامی احتمالی را به نمایش بگذارد.

هیچ نظری موجود نیست: