۱۳۹۴/۰۸/۲۹

عکس های تلگرام پسر جوان؛ پرونده ای که ملی و پیچیده شد

 

ایران وایر :دستش را دور کمر دخترها حلقه کرده یا در حال بوسیدن‌شان است در ژست های مختلف؛ عکس های «وحید»، جوان 30 ساله ساکن «سعادت آباد» تهران که به سرعت پرمخاطب شدند، به ویژه در تلگرام. فضای عکس‌ها، پارتی‌های شبانه تهران را در خانه‌های لوکس نشان می‌دهد؛ دختران دِکُلتِه پوش با آرایش‌های فشن و شیشه‌های ویسکی و شراب و ...
 28 عکس از 14 دختر جوان منتشر شده که عکس چند پسر دیگر هم در این مجموعه هست.
پس از انتشار عکس ها، بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی در ایران این عکس‌ها را دستمایه شوخی و خنده قرار دادند. سوال بیش تر مردان ایرانی این بود که فرمول این پسر جوان برای به دست آوردن دل این دختران چیست؟ سوالی که اغلب به صورت طنز می پرسیدند و عکس های دخترانی را که با آخرین مد مو و لباس و آرایش کنار این پسر جوان ایستاده بودند، به اشتراک می گذاشتند.
 سرعت انتشار عکس ها در تلگرام غافل گیر کننده بود. این اپلیکیشن این روزها بر اساس برخی گزارش ها، 20 میلیون کاربر در ایران دارد و مانند یک رسانه قوی عمل می کند. پسر جوان می گوید 17 آبان گوشی اش را گم کرده است ولی دو سه روز بعد، میلیون ها ایرانی عکس های ذخیره شده در گوشی او را دیده بودند.
ابتدا شایعات متفاوتی درباره هویت صاحب عکس منتشر شد، از جمله این که او یک جوان عرب است. با این وجود، پس از اوج گرفتن گمانه زنی درباره عکس ها، سر و کله صاحب اصلی پیدا شد.
 او ویدیویی مرتبط با این عکس‌ها در تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت که همان پسر جوان را نشان می‌داد. او در این ویدیو از شکایتش به پلیس «فتا» خبر داد. پلیس فتا مسوول رسیدگی به جرایم سایبری است.
 وحید جلوی دوربین نشست و گفت:«سلام می‌کنم خدمت همه بی معرفت‌هایی که انگار خودشون  ناموس ندارن. من سه روزه گوشیم گم شده و به پلیس فتا شکایت کردم. عکس خواهرم، زن‌داداشم، دخترخاله‌هام همه تو گوشی بوده و حالا داره در یک سری گروه‌های مجازی با یک سری متن‌ها منتشر می‌شه. من سفت و سخت پشت این قضیه هستم و باعث وبانی‌اش را پیدا می‌کنم. ازتون خواهش می‌کنم این عکس‌ها رو به اشتراک نگذارید. عکس‌ها فامیلی بوده و داره ازش خیلی بد سوء استفاده می‌شه. به هر حال، من از طریق پلیس فتا عامل این کار را پیدا می‌کنم. پلیس فتا حواسش به همه‌چیز است.»
 این ویدیو هم مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و بارها کنار عکس‌های پسر جوان به اشتراک گذاشته شد. کاربران جُک‌هایی با موضوع حرف‌های پسر جوان و پلیس فتا ساختند. دو روز پس از انتشار این ویدیو از سوی صاحب عکس‌ها، پلیس فتا او را بازداشت کرد.
 اما این روزها یک ویدیوی جدید دیگر هم محبوب شده است؛ ویدیوی مصاحبه «باشگاه خبرنگاران» با این پسر جوان. در این مصاحبه، دوربین پشت سر پسر جوان قرار گرفته و تصویر صورت او مشخص نیست. او بارها خطاب به خبرنگار که یک دختر جوان چادری است، اظهار پشیمانی می‌کند: «من واقعا پشیمونم. این عکس‌ها را از سه سال پیش تو گوشی موبایلم نگه داشتم و واقعا اشتباه کردم. فقط باید بگم پشیمونم. اون عکس‌ها رو من پخش نکردم. واقعا پشیمونم و از این که آن کلیپ را بیرون دادم، پشیمون‌ترم. من نه پولدارم و نه دنبال شهرت بودم، یک کارگر ساده‌ام که حتی خونه‌مون اجاره‌ایه.»
 وحید در گفت و گو با خبرگزاری «تسنیم» هم به وضعیت مالی نه چندان خوبش اذعان کرده است: «به‌خدا دروغه. من یه کارگرم؛ یه کارگر ساده.‌ به‌خدا من نه خونه دارم نه ماشین، چه برسه به مازراتی. به‌خدا من مستأجرم. وضع مالی‌ام هم خوب نیس.»
پلیس تایید کرده که او در یک خانه استیجاری بازداشت شده است.
او در بخشی از این مصاحبه عنوان می‌کند که چند نفر از کسانی‌ که عکس‌شان منتشر شده، از او خواسته‌اند کلیپی بسازد و عنوان کند که این عکس‌ها، عکس‌های بستگان او هستند تا شاید از بازنشر آن‌ها جلوگیری شود. تصویر آخر ویدیو، دست‌‌های دست‌بند زده او است که صورتش را پوشانده است.
روز گذشته خبرگزاری «میزان»، وابسته به قوه قضاییه از دستگیری این فرد با دستور قضایی خبر داد. خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه هم به نقل از «محمدمهدی کاوان»، رییس پلیس فتا تهران نوشت: «اسم این پسر جوان وحید است. در بازجویی از او مشخص شده که متهم با تهیه این عکس‌ها، از افراد اغفال شده سوء استفاده کرده است و هم اینک خانواده‌های این افراد به پلیس تهران مراجعه کرده و با اعلام این‌که  حیثیت و آبرویشان در جامعه از بین رفته است، خواهان بررسی موضوع و برخورد مناسب با متهم هستند.»
کاوان در بخش دیگری از مصاحبه‌اش درباره ویدیویی که وحید منتشر کرده بود، می‌گوید: «در کلیپی، متهم عنوان کرده بود که گوشی ‌اش سرقت و از آن سوء استفاده شده که در بررسی ماموران پلیس فتا تهران بزرگ مشخص شد متهم در رابطه با سرقت گوشی خود به هیچ مرجع انتظامی مراجعه نکرده است.»
آخرین ویدیوی منتشر شده مرتبط با این موضوع، مصاحبه باشگاه خبرنگاران جوان با دو نفر از دخترانی است که در عکس‌ها حضور داشته‌اند. چهره هیچ‌یک از آن دو مشخص نیست و دوربین پشت سرشان ایستاده است. با این‌حال، مشخص است که هر دو مقنعه مشکی به سر دارند. هر دو از پسر جوان شکایت کرده‌اند. یکی از آن ها می‌گوید: «ایشان با اصرار از من عکس گرفتند و حالا عکس‌ از شبکه‌های اجتماعی سر در آورده است.»
او اظهار پشیمانی می‌کند اما نفر دوم با بغض می‌گوید: «من الان وضعیت بسیار بدی دارم. توی خیابون، توی فامیل، بین دوست و آشنا، توی محل کارم، همه مرا شناختن و می‌گن توی اون جمع چی‌کار می‌کردی؟»
دختر دیگر نمی‌تواند ادامه دهد.
«سمیرا»، دختر جوان دیگری که عکسش در این مجموعه است، به خبرگزاری تسنیم گفته است: «هفت یا هشت ماه پیش بود که با "روژین" برای گرفتن برنامه بدن‌سازی، خونه مربی‌ام که دوست وحید بود، رفتیم. اون ها به ما تعارف زدند و ما هم قبول کردیم. ما توی اتاق نشسته بودیم و اونا داشتن از ما پذیرایی می‌کردن. من اصلاً حواسم نبود و داشتم یه‌سمت دیگه رو نگاه می‌کردم که یه‌دفعه یکی از اونا من رو صدا کرد. تا من صورتم رو برگردوندم، اون از ما یه عکس سلفی گرفت. من اعتراض کردم و اون هم قول داد که عکس رو پاک کنه.»
اما انتشار عکس ها اکنون تنها اتهام این پسر جوان نیست. رییس پلیس فتا تهران گفته است: «وی از حدود سه سال قبل اقدام به درج تصاویری در فضای مجازی کرده و با وعده‌های مختلفی چون ازدواج و نظایر آن، دختران را اغفال کرده و پس از انداختن عکس و سوءاستفاده این چینی از آنان، این افراد را رها کرده است.»
بدین ترتیب ماجرای او، شوخی شوخی، خیلی جدی شد.
روزنامه «شرق» در گزارشی درباره این پسر جوان نوشته است: «این جوان که کارگر یک بنگاه معاملات ملکی است، با داشتن کلید خانه‌های مشتریان بنگاه، اقدام به سوءاستفاده از این اماکن و اغفال دختران می‌کرده است.»
با همه این‌ها، شوخی با پسر جوان و عکس‌های او و پلیس فتا در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. در چند ساعت گذشته هم عکس‌های جدیدی به شبکه‌های مجای راه یافته‌اند؛ پسر جوان دیگری در آغوش دختران جوان.


Link
 

 






















۱ نظر:

ناشناس گفت...

در این عکسها هم دختر ها چرت می گن و هم پسره و چون این عکسها مقارن شده بود با احتمال فیلتر تلگرام به نظر میاد که کلا نوعی برنامه ریزی برای موجه نشان دادن فیلتر تلگرام بوده کهبهنتیجه هم نرسید .