۱۳۹۰/۰۶/۲۹

منصور آريا از بازگشت به ايران تا اختلاس 3000 ميلياردي

«امیرمنصور الف.خ»، مشهور به «امیرمنصور آریا» یك ایرانی ساكن آلمان بود كه با دریافت چراغ سبز برای فعالیت اقتصادی به ایران بازمی‌گردد و با سرمایه‌ای نزديك یك میلیون، فعالیت جدیدي در كشور را آغاز می‌كند.
وی با ایجاد برخی روابط و معاملات، این سرمایه را چند برابر كرده و بار دیگر ایران را به مقصد آلمان ترك می‌كند و پس از استفاده از این سرمایه در آلمان، بار دیگر به ایران برمی‌گردد. وی در این مقطع به همراه برادرانش، شركتی با نام شركت (هلدینگ) توسعه سرمایه گذاری امیر منصور آریا (سهامی خاص) را با شماره ثبت 273210 راه اندازی می‌كند.
این شركت با فعالیت در زمینه‌های متنوع و گوناگونی نظیر خرید، تأسیس، مشاركت، توسعه، فروش، واگذاری و اجاره كارخانه‌ها و واحدها و شركت‌های فعال در بخش‌های تولیدی و خدماتی درون و بيرون كشور؛ ارايه خدمات اقتصادی، فنی، مالی و اعتباری؛ حسابرسی، سرمایه گذاری، تبلیغات رسانه ای، بیمه و انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی و فنی؛ نظارت و پیگیری اجرای سرمایه‌گذاری و ایجاد شركت‌ها و موسسه‌های مطالعاتی و اجرایی برای تحقق و تكمیل اهداف شركت و خرید و فروش سهام و اوراق بهادار داخلی و خارجی و خرید و فروش كالاهای بازرگانی را با حمایت معنادار برخی باندهای سیاسی و اقتصادی آغاز و فعالیت مشكوك و خزنده خود در اقتصاد ایران را سرعت می‌بخشد.
شركت امیرمنصور آریا كه خانوادگی اداره می‌شود، با دریافت وام‌های هنگفت بانكی، خرید شركت‌های دولتی با پیش قسط حاصل از وجوه سیستم بانكی و گشایش اعتبارهای پي در پي را آغاز و در مدت كوتاهی، نزديك بيست شركت اقماری مورد اشاره را در اختیار می‌گیرد. واردات گوشت از كشور برزیل، خرید كشتارگاه در این كشور و خرید چند كشتی باری ویژه حمل گوشت از تازه ترین اقدامات این شركت به شمار می‌رود.
روش «الف.خ» برای دریافت وام و در امان بودن از برخورد در این سالها، به كارگیری افراد بازنشسته و صاحب نفوذ در برخی دستگاه‌های حساس نظام و استفاده از آنان به عنوان اعضای هیأت مدیره بود.
این شركت در سالهای 1387 و 1388 با حمایت برخی از پدرخوانده‌های اقتصادی وابسته به جریان سیاسی منحرف، در ردیف سيصد شركت برتر ایران، مورد ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی قرار می‌گیرد.
بنا بر این ارزیابی، شركت امیرمنصور آریا با فروش 12هزار و 778 میلیارد ریال در سال 1388 بیشترین صعود و بیشترین رشد فروش را در میان شركت‌های تازه وارد از آن خود مي‌كند، به گونه‌‌اي كه درصد رشد فروش این شركت در این سال، نسبت به سال 1387 از رشد معادل 493 درصد برخوردار بوده است.
البته این رشد فروش، سرآغازی غیرقانونی داشت و علت اصلی آن، فروش محصولات فولادی زیر قیمت بازار توسط این گروه بود. شركت امیرمنصور آریا، در دو سال گذشته با استفاده از LCهای داخلی و خارجی و نيز خطوط ریفاینانس توانست حجم بالای محصولات فولادی در درون كشور به فروش برساند و فروش گروه نیز معمولا زیر قیمت بوده است.
نحوه حضور این گروه در بازار آهن به این ترتیب بود كه نخست با استفاده از خطوط ریفاینانس، حجم بالایی از فولاد را وارد كشور كرده و با فروش نقدی آن به زیر قیمت، قدرت مالی بالایی به دست آورده و در زمان سررسید اعتبارات اسنادی با همكاری برخی افراد با نفوذ از پرداخت این مطالبات خودداری می‌كردند.
راه‌اندازی بانك آریا با دارایی یك بانك دولتی

نحوه تأمین مالی شركت توسعه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا از طریق سیستم بانكی نیز خود داستان جالبی دارد كه كم كم با روشن شدن ابعاد ناگفته و انتشار جزییات پنهان آن می‌تواند راه‌های نفوذ جریان انحرافی به نظام بانكی كشور را كه كیهان از مدتها پیش درباره آن هشدار داده بود، افشا كند.
در واقع یكی از اقدامات عجیب و بی سابقه در نظام بانكی كشور، راه اندازی یك بانك خصوصی با دارایی یك بانك دولتی خصوصی شده است، چنانكه برای احداث بانك آریا، تسهیلاتی از سوی بانك صادرات به شركت سرمایه گذاری «امیرمنصور» و شركت «مه آفرید» كه متعلق به «امیر منصور الف.خ» است واگذار می‌شود كه در تاریخ بانكداری كشور، بی سابقه بوده است.
اما این بار، بانك آریا با استفاده مستقیم از منابع بانك‌های دولتی كشور تاسیس شد و دقیقا زمانی كه قرار بود مجوز این بانك صادر شود، شركت امیرمنصور آریا توانست با قدرت مالی كه سیستم بانكی در اختیار وی گذارده بود، بخش عمده‌ای از سرمایه بانك خود را تامین كند و كمك‌هایی كه از سوی یكی از بزرگترین بانك‌های دولتی كشور به گروه سرمایه گذاری امیرمنصور آریا شد، نقش عمده‌ای در تأمین مالی سرمایه اولیه تأسیس بانك آریا داشت.
اما داستان پذیره نویسی و راه‌‌اندازي بانك آریا نیز حاوی نكاتی قابل تامل است. با اوج گیری تقاضاها برای دریافت مجوز تأسیس بانك خصوصی توسط جریان انحرافی كه منجر به تأسیس بانك‌های زنجیره‌ای چون تات، گردشگری و... شد، «الف.خ» هم به فكر افتاد تا در كنار فعالیت شركت توسعه سرمایه‌گذاری خود و فروش قابل توجه آن بر پايه ارزیابی IMI-001 (فهرست صد شركت برتر ایران)، بانكی را برای سپرده‌ گذاری درآمدهای هلدینگ خود راه اندازی كند.
در تقسیم‌بندی بانك‌ها، بانك آریا به عنوان بانك تجاری با هدف تأمین مالی در كوتاه مدت به شمار مي‌رود و گروهی از تجار فولاد و فعالان صنایع غذایی و بازرگانان جزو موسسان آن هستند. سرمایه اولیه این بانك، دويست میلیارد تومان است كه صد میلیارد تومان اولیه را موسسان بانك به صورت نقدی به حساب بانك مركزی واریز كرده و صد میلیارد تومان باقی مانده هم در دوره پذیره نویسی تكمیل شد كه نود میلیارد تومان آن در شعب منتخب بانك ملت و ده میلیارد تومان هم در فرابورس ایران پذیره نویسی شد.
مسئولين اين بانك در ارديبهشت استخدام نيرو كردند، ولي دادن مجوز به اين بانك در مرداد منتفي شد.
دادن 2 میلیارد و 700 میلیون دلار LC ریالی برای خرید آهن و شمش فولادی به این افراد و همچنین تسهیلات بی سابقه با توجه به مشكل دار بودن LCها، بر این اقدامات عجیب و پرسش برانگیز افزوده است.

هیچ نظری موجود نیست: