۱۴۰۳/۰۱/۲۸

جلسه کابینه امنیتی اسرائیل: پاسخ حمله سپاه را می‌دهیم... ایران: پاسخ متقابل تهران در ثانیه خواهد بود !!

کابینه جنگی اسرائیل بعدازظهر دوشنبه در بحبوحه درخواست‌ها از این کشور برای احتیاط در جهت جلوگیری از وقوع جنگ منطقه‌ای، بحث درباره واکنش به حملات موشکی و پهپادی ایران را به پایان رساند. کانال ۱۲ اسرائیل در گزارشی مفصل مدعی شد که کابینه جنگ این کشور تصمیم گرفته «به وضوح و قاطعانه» به ایران پاسخ دهد تا این پیام را به دیگران مخابره کند که اسرائیل اجازه نخواهد داد حمله‌ای به این بزرگی بدون واکنش بماند.
 در این گزارش آمده است که این پاسخ همچنین برای روشن کردن این موضوع طراحی شده که اسرائیل به ایرانی‌ها اجازه نمی‌دهد «معادله‌ای» را که تهران به دنبال برقراری آن در روزهای اخیر بوده، اجرایی شود. این اشاره آشکاری است به هشدار ایران مبنی بر اینکه حملات آتی اسرائیل به خاک ایران، از جمله اماکن دیپلماتیک بین‌المللی آن، از این پس با حملات تلافی جویانه تهران خواهد شد. با این حال، گزارش کانال ۱۲ اضافه کرد که اسرائیل نمی‌خواهد پاسخش به یک جنگ منطقه‌ای منتهی شود یا ائتلافی را که به این کشور در دفاع در برابر حمله ایران کمک کرد، در هم بشکند.
این گزارش همچنین می‌افزاید که اسرائیل قصد دارد اقدامات خود را با ایالات متحده هماهنگ کند. پیشتر جو بایدن در پایان حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل به نتانیاهو گفته بود که آنچه حاصل شده را به عنوان یک پیروزی در نظر بگیرد و دیگر به فکر پاسخ دادن به ایران نباشد. در آن تماس تلفنی آقای بایدن همچنین صراحتا اعلام کرده بود که آمریکا از اقدام نظامی بعدی اسرائیل به ایران حمایت نخواهد کرد.
جلسه کابینه جنگی در حالی به پایان رسید که سایت خبری اکسیوس گزارش داده که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در تماسی روز یکشنبه به همتای آمریکایی خود گفته است که اسرائیل با توجه به استفاده سپاه پاسداران از موشک‌های بالستیک، چاره‌ای جز پاسخ دادن به حمله ایران ندارد.
به گفته منابعی که در گزارش روز دوشنبه نقل شده، گالانت همچنین به لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است که «اسرائیل معادله‌ای را نمی‌پذیرد که در آن ایران هر بار که اسرائیل به اهدافی در سوریه حمله می‌کند با حمله مستقیم پاسخ دهد». تهران در انتقام حمله مرگبار اول آوریل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق که در آن تعدادی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شدند، اواخر روز شنبه حمله مستقیم بی‌سابقه‌ای را با حدود ۳۰۰ پهپاد و موشک به اسرائیل آغاز کرد.
به گفته ارتش اسرائیل، حمله ایران شامل ۱۷۰ پهپاد، ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالستیک بود که ۹۹ درصد آنها توسط پدافند هوایی رهگیری شدند. بیشتر این پهپادها و موشک‌ها قبل از رسیدن به اسرائیل با کمک آمریکا، اردن و سایر متحدان اسرائیل رهگیری شد. کانال ۱۲ اسرائیل گزارش داده که کابینه جنگی چندین گزینه تلافی جویانه را مورد بحث قرار داده است که هرچند شدید خواهد بود اما در عین آن با هدف جلوگیری از تشدید مارپیچ تنش‌ها خواهد بود. بر اساس گزارش روز دوشنبه در وال استریت ژورنال، برخی از گزینه های روی میز شامل حملات سایبری به همراه حملات هدفمند به سایت‌های کلیدی دولتی مانند زیرساخت‌های نفتی ایران است.
حمله به پرسنل و زیرساخت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران یا به یکی از نیروهای نیابتی تهران در منطقه از جمله حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها در یمن از دیگر پاسخ‌های احتمالی است. تحلیلگران همچنین گفتند که حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران بعید خواهد بود، به ویژه با توجه به این که حمایت و بودجه ایالات متحده برای چنین عملیاتی مورد نیاز است. در همین راستا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه بر حمایت واشنگتن از اسرائیل تاکید کرد و در عین حال نسبت به تشدید خصومت‌ها با ایران هشدار داد. بلینکن در ابتدای دیدار با محمد علی تمیم معاون نخست وزیر عراق گفت:
« ما به دنبال تشدید تنش نیستیم، اما به حمایت از دفاع از اسرائیل و حفاظت از کارکنان خود در منطقه ادامه خواهیم داد.آنچه این آخر هفته نشان داد این است که اسرائیل مجبور نبود و مجبور نیست به تنهایی از خود دفاع کند.»
بلینکن گفت که او در ۳۶ ساعت گذشته درگیر مذاکرات زیادی بوده و به دنبال هماهنگی یک واکنش دیپلماتیک است که از تشدید بحران در منطقه جلوگیری کند. وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در مصر، عربستان سعودی، اردن، ترکیه، بریتانیا و آلمان گفتگو کرده است. در همین زمینه مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در ایالات متحده به وال استریت ژورنال گفت: 
«نکته این است که هوشمندانه پاسخ دهیم، به گونه‌ای که فرصت همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی را که ما ایجاد کرده‌ایم تضعیف نکند.»
ایران به اسرائیل هشدار داده که در صورت تلافی با حمله «بسیار بزرگ‌تری» روبرو خواهد شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه به همتای انگلیسی خود گفت که تهران خواهان افزایش تنش نیست، اما اگر اسرائیل تلافی کند، فورا و قوی‌تر از قبل پاسخ خواهد داد. علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که در صورت پاسخ اسرائیل و «خطای مجدد»، «مقیاس پاسخ ایران در ثانیه خواهد بود». وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های غربی و آمریکایی گزاش داده که پاسخ اسرائیل قطعی است و به سرعت انجام خواهد شد اما کانال ۲۴ اسرائیل گزارش داده که کابینه جنگی اسرائیل قرار است روز سه‌شنبه دوباره تشکیل جلسه دهد. ضمن اینکه مقررات فرماندهی جبهه داخلی اسرائیل تغییر نکرده که نشان می دهد واکنش سریع و فوری اسرائیل بعید است.
EuroNews

هیچ نظری موجود نیست: