۱۴۰۲/۰۲/۲۲

پارلمان سوئد به طرح قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت داد ...

 
نمایندگان پارلمان سوئد روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت به طرحی که دولت این کشور را ملزم می‌کند که در چارچوب اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد، رای مثبت دادند. این طرح که از سوی کمیته سیاست خارجی پارلمان سوئد ارائه شده بود، با رای مثبت تمام احزاب حاضر در پارلمان سوئد به تصویب رسید.
اقدام پارلمان سوئد در پی اعدام حبیب اسیود (حبیب فرج‌الله چعب)‌، شهروند ربوده‌شده ایرانی-‌سوئدی در روز ۱۶ اردیبهشت توسط جمهوری اسلامی انجام شد. اعدام آقای اسیود با محکومیت شدید غرب مواجه شد. علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، در گفتگو با رادیو فردا تصویب این طرح در پارلمان سوئد را «بسیار مهم» خواند و گفت: «این مصوبه کمک خواهد کرد تا دولت سوئد در گفتگو با دیگر کشورهای اروپایی، سپاه پاسداران را یک نهاد تروریستی معرفی کنند».
او در پاسخ به این سوال که آیا دولت سوئد نیز رسما سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد، گفت که تمام هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر سوئد به طرح تروریستی نامیدن سپاه رای مثبت دادند و «من مطمئن هستم که دولت نیز متقاعد خواهد شد که رسما سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده و با اتحادیه اروپا برای اقدام مشابه رایزنی کند». به رغم رای مثبت دی‌ماه گذشته نمایندگان پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، شورای اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به‌طور رسمی نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند. بهمن‌ماه پارسال، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی مستلزم حکم دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه است. 
به گفته او، تروریستی نامیدن سپاه باید بر اساس حکم صادره در دادگاه یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشد. 
آقای بورل افزود: «نمی‌توانید بگویید که سپاه تروریست است چون من از آن خوشم نمی‌آید. اول دادگاه باید درباره آن تصمیم بگیرد». پیشتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، تهدید کرده بود : «به اروپا واضح می‌گوییم؛ دست‌های ما باز و قلمرو قدرت ما وسیع است، ما به همه جا دسترسی داریم...اگر دشمنی کنید، دشمنی می‌کنیم، تعارف هم نداریم و اگر دوستی کنید، دوستی می‌کنیم». 
دونالد ترامپ فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا قرار داد. تا کنون صرفا نیروی قدس سپاه پاسداران و نه کلیت این نیروی نظامی در سیاهه تروریستی اکثر کشورهای غربی قرار گرفته است.
رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست: