۱۳۹۸/۰۶/۲۶

"آمریکا چار‌ه‌ای جز همراهی با متحدان غربی خود ندارد"

در پی حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خلیج‌فارس، تنش در منطقه افزایش یافته است. منتقدان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند او نیازمند همکاری با متحدان غربی خود برای کاهش تنش در منطقه است.
USA Spannungen mit dem Iran | Trump (Reuters/J. Ernst)
نیویورک تایمز در یکی از مقالات خود در مورد حملات اخیر به تأسیسات نفتی عربستان نوشته است: «شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن، شیعیان عراق یا حتی خود ایران؛ هدف حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان تحریک جدی ایالات متحده آمریکا بوده است. در این شرایط خطرناک، رئیس‌‌جمهور آمریکا تنها چند گزینه‌ پیش‌رو، تعداد اندکی متحد و یک تیم امنیت ملی نصفه نیمه دارد».
هنوز روشن نیست که چه کسی پشت حملات روز شنبه به مهمترین تأسیسات نفتی عربستان بوده و در این شرایط، چرا ایران یا نیروهای تحت حمایت این کشور خواستار تشدید بحران هستند.
کریستین هوفمان‌، خبرنگار مجله آلمانی اشپیگل که سال‌ها در ایران زندگی کرده، می‌گوید تندروها در ایران تلاش می‌کنند مانع از دیدار احتمالی روسای ‌جمهور ایران و آمریکا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شوند.
حمله به بزرگترین تأسیسات نفتی عربستان، تنش میان ایران و آمریکا را که با خروج آمریکا از توافق اتمی آغاز شد، به شدت افزایش داده است.
حال برای بسیاری، پرسش نخست این است که ترامپ چه واکنشی نشان خواهد داد. سکوت رئیس‌جمهور آمریکا از شنبه تا بعدازظهر یک‌شنبه، آن‌هم درحالی‌که وزیرخارجه آمریکا به سرعت انگشت اتهام به سوی ایران دراز کرد، تأمل‌برانگیز بود.
دونالد ترامپ در نخستین موضع‌گیری خود با انتشار پیامی در شبکه توییتر از آمادگی آمریکا برای اقدام علیه عاملان این حملات خبر داد و تأکید کرد که منتظر تایید عربستان سعودی درباره عاملان این حمله است.
نیویورک تایمز نوشته است اینکه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا بسته به نظر ولیعهد عربستان است -کسی که جنگی ویرانگر در یمن به راه انداخته و یک روزنامه‌نگار ساکن آمریکا را کشته و قطعه قطعه کرده- به اندازه‌کافی نگران‌‌کننده است. 
برنی سندرز، سناتور دموکرات هم به ترامپ خاطر نشان کرده که بر اساس قانون اساسی آمریکا تنها کنگره اختیار اعلام جنگ را دارد و چنین مجوزی را "به خاطر درخواست دیکتاتوری سعودی از شما صادر نمی‌کند".
عربستان سعودی می‌گوید قصد دارد از سازمان ملل و کارشناسان بین‌المللی برای پیوستن به تحقیق در مورد این حملات دعوت کند. وزارت خارجه و سخنگوی ارتش عربستان اعلام کردند که در حملات روز شنبه از سلاح‌های ایرانی استفاده شده است. شماری از مقامات آمریکایی نیز معتقدند حملات روز شنبه نمی‌تواند کار حوثی‌ها باشد و ایران در این حملات دست داشته اشت.
متحدان اصلی آمریکا، هرچند حملات روز شنبه را محکوم کردند اما به دلیل خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران از این کشور فاصله گرفتند.
دبیرکل ناتو از همه طرف‌ها خواسته است از ادامه تحریک خودداری كنند و تأکید کرده که حملاتی مانند حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، می‌توانند پیامدهایی جدی برای كل منطقه داشته باشند. ینس استولتنبرگ می‌گوید ناتو به شدت نگران افزایش تنش در منطقه است.
دولت ترامپ به دلیل حمایت از ائتلاف سعودی در جنگ یمن، داخل آمریکا هم مورد انتقاد است و حتی نمایندگان جمهوری‌خواه هم از تمامی سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه حمایت نمی‌‌کنند.
منتقدان رئيس‌جمهور آمریکا می‌گویند او نه تنها مشاوران معتبر چندانی ندارد، بلکه خود هم حوصله خواندن گزارش‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را ندارد. دونالد ترامپ برای سومین‌بار در سه سال گذشته،‌مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرد و هنوز جایگزینی برای او معرفی نکرده است. وزیر دفاع دولت آمریکا هم تازه یک ماه پیش سر کار آمده است.
نیویورک تایمز نوشته است: حال عاقلانه‌ترین کار این است که همه گزینه‌های سیاسی بررسی شوند. تصمیم دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران که میراث باراک اوباما و مورد پشتیبانی حمایت قابل توجه بین‌المللی بود، با هیچ راهبردی جدیدی همراه نبود.
همکاری آمریکا با متحدان خود به همکاری با عربستان سعودی و اسرائیل کاهش یافته و امید ترامپ به اینکه ایران تحت فشار تحریم‌های جدید حاضر به پذیرش یک توافق جدید شود، بی‌ثمر مانده است. منتقدان رئیس‌جمهور آمریکا می‌گویند زمان آن فرا رسیده است که او با کنگره مشورت کند، همراه کشورهای بزرگ صنعتی که وابسته به نفت خاورمیانه هستند و تحلیلگرانی خارج از حلقه نزدیکان خود، راه‌کاری برای کاهش تنش پیدا کند.

هیچ نظری موجود نیست: