۱۳۹۸/۰۶/۲۶

وزیر خارجه آمریکا عازم عربستان می‌شود

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، به دنبال حملاتی که به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی صورت گرفته، از این کشور متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه دیدن می‌کند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا؛ عکس از آرشیو
مایک پنس، معاون وزیر خارجه آمریکا، گفت که سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا،  به عربستان سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) صورت می‌گیرد.
پنس در سخنرانی‌ای که در بنیاد میراث محافظه‌کاران در واشنگتن داشت، گفت که پمپئو تصمیم دارد با رهبری عربستان سعودی درباره واکنش به حملات صورت گرفته علیه تاسیسات نفتی این کشور به گفت‌وگو بپردازد.
به گفته پنس، به نظر می‌رسد که ایران عامل اصلی حمله‌ها بوده است. او افزود که سازمان‌های امنیتی در حال حاضر مشغول بررسی شواهد موجود هستند.
پنس گفت که آمریکا تمامی شواهد را بررسی می‌کند و با متحدانش به رایزنی می‌پردازد و رئیس جمهور آمریکا در روزهای آتی درباره بهترین رویه تصمیم خواهد گرفت.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در عین حال گفت که آمریکا خواستار جنگ نیست. اما آماده است تا از علائق خود و از متحدانش در منطقه دفاع کند.
پنس رهبری حکومت جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد به اینکه آگاهانه تنش‌های موجود در خلیج فارس را تشدید می‌کند. او گفت: «ایران حامی حکومتی اصلی تروریسم در جهان و بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه است.»
به گفته معاون وزیر خارجه آمریکا، این کشور استراتژی فشار حداکثری بر ایران را حفظ خواهد کرد.
شورشیان حوثی در یمن مسئولیت حمله به تأسیسات نفتی عربستان را بر عهده گرفته‌اند. با این حال، پمپئو به طور مستقیم ایران را متهم کرده به اینکه پشت حمله‌های صورت گرفته به این تاسیسات است. ایران این اتهام را رد می‌کند.
در برنامه کاری پمپئو که قابل رؤیت برایعموم است سفر به عربستان در روز سه‌شنبه درج نشده بود. تنها قراری که ثبت شده بود دیدار با ولیعهد بحرین در واشنگتن بود.

هیچ نظری موجود نیست: