۱۳۹۱/۰۹/۰۶

نماینده ویژه مجلس ایران: فرمانده پلیس فتا برکنار شود یا استعفا کند

مهدی دواتگری، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران که از سوی این کمیسیون مأمور پیگیری پرونده درگذشت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس شده است، خواهان کناره‌گیری فرمانده پلیس فتا از سمت خود شده است.
آقای دواتگری امروز دوشنبه ۶ آذر (۲۶ نوامبر) به خبرگزاری فارس گفت که تخلف پلیس در پرونده ستار بهشتی "محرز" است و آنها آقای بهشتی را "بدون دستور قضایی" و به طور "کاملا غیرقانونی" نگهداری کرده اند.
به گفته آقای داوتگری، مأموران پلیس با وجود اینکه قاضی دستور داده بود که آقای بهشتی را به بازداشتگاه آگاهی منتقل کنند، او را به "تحت‌نظرگاه" فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) منتقل کرده‌اند.
مأمور رسیدگی به پرونده ستار بهشتی در مجلس ایران گفت: "ابراز برائت پلیس فتا از اشتباه صورت گرفته که منجر به هزینه برای نظام شده، با برکناری یا استعفای فرماندهی پلیس فتا امکان پذیر است".
فرماندهی پلیس فضای سایبری ایران را سرتیپ کمال هادیانفر به عهده دارد.
ستار بهشتی، وبلاگ نویس منتقد ایرانی روز نهم آبان ماه توسط مأموران پلیس فتا بازداشت شد و چند روز بعد در حالی که هنوز بازداشت بود، درگذشت.
انتشار خبر درگذشت او بازتاب بسیار گسترده ای در جهان داشت که باعث شد نمایندگان مجلس و مقامات قضایی ایران موضوع را پیگیری کنند.
دادستانی تهران اخیرا با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که چند مأمور پلیس در پرونده مرگ آقای بهشتی متهم هستند و در تحقیقات از آنها "نتایج روشن کننده ای" به دست آمده است.
پزشکی قانونی ایران گزارش داده بود که در پنج نقطه از بدن آقای بهشتی، به ویژه در کتف، دست و پای او آثار کبودی مشاهده شده و در ساق پای چپ او هم سائیدگی دیده شده است.
دادستانی تهران در اطلاعیه خود خبر داده بود که در معاینه جسد آقای بهشتی هیچ نشانه ای از بیماری منجر به فوت یافت نشده و "محتمل ترین علت منجر به فوت می تواند پدیده شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی، این عوامل می تواند عامل شوک مذکور باشد".
مادر آقای بهشتی اخیرا در گفت و گو با یکی از سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت ایران گفته است که کفن فرزندش در زمان دفن خونی بوده است. او گفته که فرزندش در مدت بازداشت "کشته شده" و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی قوه قضائیه و دخالت نهادهای بین‎المللی شده است.

هیچ نظری موجود نیست: