۱۳۹۸/۰۵/۲۲

هیات انصارالله یمن با خامنه‌ای ملاقات کرد

محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن و هیات همراه، نامه رهبر حوثی‌ها را تسلیم رهبر جمهوری اسلامی کرده‌اند. ایران با رد کمک تسلیحاتی و لجستیکی از حوثی‌ها، حمایت از این شبه نظامیان را انساندوستانه و معنوی می‌خواند. 

default
رهبر جمهوری اسلامی، عصر سه‌شنبه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) با سخنگوی جنش انصارالله یمن (حوثی‌ها) و هیات همراه او دیدار و گفت‌وگو کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله خامنه‌ای، محمدعبدالسلام حامل نامه رهبر انصارالله برای رهبر ایران بوده است.
از تصاویر موجود بر می‌آید که هیات یمنی سه نفره است و علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای در امور بین‌المللی نیز در دیدار حضور دارد. محتوای نامه مشخص نیست.
این ملاقات چند روز پس از کشته شدن برادر رهبر انصارالله صورت گرفته است. ایران کشته شدن برادر عبدالملک بدرالدین حوثی را به "تجاوزگران آمریکایی – اسرائیلی سعودی" نسبت داد.
خامنه‌ای با تجلیل از ابراهیم بدرالدین گفته است: «سعودی‌ها و اماراتی‌ها و حامیان آنها که مرتکب جنایات بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً به نتیجه نخواهند رسید.» او از هیات انصارلله خواسته که "با قدرت در مقابل توطئه سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای تجزیه یمن بایستند."
یمن از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ بین شورشیان زیدی و طرفداران عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور است. این مناقشه، جنگ نیابتی ایران و عربستان نیز خوانده می‌شود. در حالی که عربستان در مناقشه یمن، نقشی آشکار دارد و رهبری ائتلاف نظامی علیه حوثی‌ها را بر عهده گرفته است. ایران هر گونه دخالت در اوضاع یمن را رد می‌کند و نقش خود را حمایت معنوی و کمک‌های انساندوستانه به حوثی‌ها می‌داند.
یک هفته پیش از این ملاقات، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه در دولت عربستان نوشته بود: «زمزمه‌هایی در مورد مذاکره سعودی‌ها با رهبران انصارالله یمن مطرح است و مقامات ریاض در حال تصمیم‌گیری در این زمینه هستند.»
حوثی‌ها بارها با موشک و پهپاد مواضعی در عربستان سعودی را هدف گرفته‌اند. آنها حمله به یک پادگان نظامی و پاسگاه پلیس در عدن را نیز که به تازگی صورت گرفت تقبل کردند. نخست وزیر یمن و فرستاده ویژه ریاض در یمن، ایران را پشت پرده این حملات خواندند.
سازمان ملل می‌گوید در این جنگ دستکم ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند که بسیاری‌شان غیرنظامی بودهاند. ۳/۳میلیون نفر یمنی نیز بر اثر منازعات، در به در شده‌اند. سازمان ملل طرفین این منازعه، اعم از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان، حوثی‌ها و طرفداران دولت یمن را جزء ناقضان حقوق کودک می‌شناسد.
 آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با هیات انصارالله یمن گفته است: «مواضع جمهوری اسلامی در حمایت از مظلومان جهان به ویژه مردم یمن یک موضع دینی و اعتقادی است.» او هم‌چنین بی‌تفاوتی غرب در قبال جنایات رخ داده در یمن و فلسطین را نمونه‌ای از واقعیات دنیای امروز دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست: