۱۳۹۸/۰۴/۲۸

ترامپ: ناو جنگی آمریکا پهپاد ایران را در تنگه هرمز نابود کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که یک ناو جنگی آمریکا یک پهپاد جمهوری اسلامی را در نزدیکی تنگه هرمز نابود کرده است. ترامپ در واشنگتن گفت که این پهپاد امنیت کارکنان ناو یواس‌اس باکسر را به خطر انداخته بود.
 
USS Boxer
ناو جنگی یواس‌اس باکسر آمریکایی
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۷ تیر ماه (۱۸ ژوئیه) در واشنگتن گفت که یک ناو جنگی آمریکا یک پهپاد جمهوری اسلامی را در نزدیکی تنگه هرمز نابود کرده است. 
ترامپ افزود که این جدیدترین اقدام "خصمانه" ایران بوده است و پهپاد ایرانی به اخطارها توجهی نشان نداده است.
رئیس جمهوری آمریکا در حالی این خبر را اعلام کرد که که در یک نشست خبری مشترک با مارک روته، نخست وزیر هلند، در کاخ سفید شرکت کرده بود.
او کشورهای دیگر را فراخواند که تلاش‌های ایران در ممانعت از آزادی کشتیرانی و تجارت آزاد در مسیر استراتژیک آبی در خلیج فارس را محکوم کنند.
ترامپ افزود که عملیات پدافندی ناو یواس‌اس باکسر پس از آن صورت گرفت که پهپاد ایران به محدود یک‌هزار یاردی کشتی جنگی نزدیک شده بود و هشدارها را نادیده گرفته بود. او گفت که این پهپاد "امنیت کارکنان ناو یواس‌اس باکسر را به خطر انداخته بود".
رئیس جمهوری آمریکا تاکید که ایالات متحده "حق دفاع از منافع و نیروها و تجهیزات کشو را برای خود محفوظ می‌داند".
در این میان پنتاگون نیز با انتشار بیانیه‌ای این خبر را اعلام کرد. در بیانیه پنتاگون آمده است که نیروی دریایی آمریکا یک پهپاد را سرنگون کرده است.
به گفته جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون این واقعه در صبح روز پنجشنبه (به وقت محلی) روی داده است.
تنش‌هایی که ماه‌هاست میان ایران و آمریکا وجود دارند، در هفته‌های گذشته افزایش یافته‌اند. ایران پنج‌شنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) به یک پهپاد آمریکایی شلیک و آن را سرنگون کرد.
آمریکا ادعا می‌کند که این پهپاد هرگز وارد حریم هوایی ایران نشده بود و پهپاد آمریکایی هنگامی که بر فراز آب‌های بین‌المللی در پرواز بوده هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. ایران در این باره گفته بود که پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شده بود.
دونالد ترامپ در لحظات آخر مانع از اجرای عملیات نظامی تلافی‌جویانه شد. 

هیچ نظری موجود نیست: