۱۳۹۸/۰۳/۳۰

"پهپاد آمریکایی بر فراز تنگه هرمز هدف قرار گرفته است"

شبکه خبری "فاکس‌نیوز" می‌گوید پهپاد آمریکایی که صبح پنجشنبه از سوی نیروهای ایرانی هدف قرار گرفت، بر فراز تنگه هرمز پرواز می‌کرد. ایران اعلام کرده بود که این پهپاد پس از ورود به فضای ایران هدف قرار گرفته و سرنگون شده است
 
شبکه خبری "فاکس‌نیوز" آمریکا روز پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) ساعتی پس از سرنگون شدن یک فروند پهپاد آمریکایی در آبهای جنوب ایران اعلام کرد این پهپهاد هنگامی که هدف قرار گرفت، بر فراز تنگه هرمز پرواز می‌کرد و وارد حریم هوایی ایران نشده بود. "فاکس‌نیوز" منبع گزارش خود را یک مقام دولت آمریکا اعلام کرده اما نامی از او نبرده است.

این پهپاد از نوع "گلوبال هاواک" بود و به گفته سپاه پاسداران پس از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون شده است.

در بیانیه‌ سپاه پاسداران در این باره آمده است: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاواک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

این پهپاد آمریکایی در حالی سرگون شده که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در پی حمله به دو کشتی نفتکش در آب‌های دریای عمان تشدید شده است. آمریکا ایران را مسئول این حمله‌ها می‌داند و ایران نیز به نوبه  خود این اتهامات را رد کرده است.

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفت که "پهپادی آمریکایی بر فراز خاک ایران نبوده است".

ارتش آمریکا پیشتر نیز از تلاش نیروهای ایرانی برای سرنگون کردن یک پهپاد تجسسی بر فراز آبهای خلیج فارس خبر داده بودند. بنابر گزارش سنتکام در روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) که به دو نفتکش در دریای عمان حمله شده بود، یک موشک زمین به هوای ایران از نوع "اس ای ۷" یک پهپاد آمریکایی "ام کیو ۹" را هدف گرفت تا مانع از "مشاهده حمله سپاه پاسداران به نفتکش کوکرکا کوریجس شود".

بنابر این گزارش، موشک سپاه پاسداران از فاصله یک کیلومتری پهپاد آمریکایی "ام کیو ۹" گذشته بود.

واشنگتن جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حملات ۱۳ ژوئن به دو نفتکش در دریای عمان متهم می‌کند. ایران نیز هر گونه مشارکت در این حملات را رد کرده و این حوادث را "مشکوک" خوانده است.

Karte Tanker angeschossen Golf von Oman EN

هیچ نظری موجود نیست: