۱۳۹۸/۰۴/۰۱

تشکر دونالد ترامپ از ایرانی ها بخاطر شلیک نکردن به هواپیمای سرنشین دار آمریکایی

 
دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران با سئوالات بسیاری درباره ایران روبه‌رو شد بی بی سی :دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن تشکر از ایران برای شلیک نکردن به یک هواپیمای باسرنشین این کشور، گفت که تحریم‌های شدیدتری علیه تهران اعمال می‌کند.
آقای ترامپ امروز شنبه (۲۲ ژوئن/۱ تیر) و در جمع خبرنگاران گفت که در جریان حادثه روز پنج‌شنبه هفته گذشته که ایران به یک پهپاد آمریکایی در دریای عمان شلیک کرد، یک هواپیما با ۳۸ سرنشین نیز "در تیررس" ایران بوده است، اما ایرانی‌ها تصمیم گرفتند که به آن هواپیما شلیک نکنند.
رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم مقام‌های ایرانی را "بسیار خردمندانه" توصیف کرد و گفت "ما بابت این تصمیم از آنها سپاسگزاریم."
وی در عین حال اشاره‌ای به مساله مورد اختلاف ایران و آمریکا درباره محل این حادثه نکرد. ایران می‌گوید که به پهپاد آمریکایی شلیک کرده، چرا که این پهپاد به حریم هوایی ایران تجاوز کرده بود. اما آمریکا این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید که پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف حمله قرار گرفته است.
ایران اعلام کرد که اسناد مربوط به تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی کشور را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند.
آقای ترامپ در سخنان تازه‌اش بار دیگر درباره وضعیت اقتصادی ایران صحبت کرد و گفت که اوضاع اقتصادی ایران بسیار خراب است. او افزود که ایران کشور ثروتمندی است و گفت که شخصا به دنبال کمک به ایران است و هدفی جز عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ندارد.
آقای ترامپ در روز شنبه نیز این موضوع را تکرار کرد و همزمان، با تغییر شعار تبلیغاتی خود گفت: "بیایید ایران را دوباره باشکوه کنیم."
این جمله که آقای ترامپ آن را چندین بار تکرار کرد، تغییر شکل یافته شعار معروف تبلیغاتی کمپین دونالد ترامپ است که به شکل "بیایید آمریکا را دوباره باشکوه کنیم" در تبلیغات طرفداران او تکرار می‌شود.
دونالد ترامپ افزود که اگر ایران بپذیرد که سلاح هسته‌ای تولید نکند، او به "بهترین دوست ایران" تبدیل خواهد شد و ایرانی‌ها بسیار "خوشحال" خواهند شد. رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که این اتفاق بیافتد.
آقای ترامپ همچنین گفت که اگر ایران به میز مذاکره بیاید، او می‌تواند "خیلی سریع" به یک توافق با ایران دست یابد.
  اما او همزمان افزود که تمامی‌ گزینه‌ها - از جمله اقدام نظامی علیه ایران - همچنان "بر روی میز است."
آقای ترامپ در بخش دیگری از سخنانش در دفاع از تصمیمش برای عدم پاسخگویی نظامی به ایران گفت که او اهل نیویورک است و در این شهر ایرانیان زیادی زندگی می‌کنند که بعضی‌شان از دوستان او هستند. او افزود: "به من گفتند (در حملات پاسخگویی) ۱۵۰ نفر کشته می‌شوند. من نمی‌خواهم ۱۵۰ ایرانی را بکشم. من دوستان ایرانی دارم."

پهپادی که ایران ساقط کرده "گلوبال هاک" نام دارد و سالهاست که در ارتش آمریکا برای پروازهای تجسسی استفاده می‌شود رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین بار دیگر گفت که هدفش از رویارویی با ایران، "عدم دستیابی آنها به سلاح هسته‌ای" است.
آقای ترامپ با اشاره به توافق برجام گفت که در چارچوب این توافق، "ایران می‌توانست بعد از چند سال به شکل قانونی سلاح هسته‌ای تولید کند."
این سخن رئیس‌جمهوری آمریکا دقیق نیست. ایران نه در چارچوب برجام و نه خارج از ایران، به دلیل مفاد "پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای" هرگز نمی‌تواند به شکل "قانونی" سلاح هسته‌ای تولید کند. تولید سلاح هسته‌ای بر اساس قوانین بین‌المللی تنها توسط پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت، مجاز است.
رئیس‌جمهوری آمریکا قبلا هم گفته که خواستار تغییر رژیم ایران نیست و از نظر او ایران می‌تواند با حاکمیت جمهوری اسلامی، به کشوری بزرگ و ثروتمند تبدیل شود.
تلاش‌‌های رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران، با مخالفت دنباله‌دار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران همراه شده است. آقای خامنه‌ای پیشتر شخص دونالد ترامپ را "غیرقابل اعتماد" خوانده است.

هیچ نظری موجود نیست: