۱۳۹۷/۰۹/۱۱

ناآرامی‌های پاریس؛ احتمال اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه

دو هفته از شروع اعتراضات خشن در پاریس و دیگر نقاط فرانسه می‌گذرد. خشم و خشونت معترضان به‌شدت افزایش یافته است. امانوئل مکرون اعتراضات خشونت‌آمیز فرانسه را محکوم کرده است. از اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرانسه سخن می‌رود. 


پاریس، لیون و برخی دیگر از نقاط فرانسه، شب ناآرام دیگری را تجربه کردند. خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان از شعله‌ور شدن آتش در نقاط مختلف شهر گزارش داده است. بانک‌ها و فروشگاه‌ها در شانزه‌لیزه مورد حمله معترضان قرار گرفته است.
روز شنبه ۱۰ آذر (۱ دسامبر) خشونت و خشم معترضان در پاریس و دیگر نقاط فرانسه ابعاد جدیدی یافت. خبرگزاری رویترز در گزارشی که از پاریس ارسال کرده از احتمال برقراری وضعیت فوق‌العاده خبر داده است.
بنجامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه روز یکشنبه ۱۱ آذر تظاهرات خشن روز شنبه پاریس را بدترین تظاهرات دهه اخیر این کشور ارزیابی کرده است.
سخنگوی دولت فرانسه همه کسانی را که خواستار اعتراض صلح‌آمیز هستند به پای میز مذاکره فراخوانده است. روز شنبه، معترضان با حمل مفتول‌های آهنی دست به تظاهرات زده بودند. در جریان این تظاهرات شمار زیادی خودرو طعمه حریق شدند و ساختمان‌های اداری و بانک‌ها مورد یورش معترضان قرار گرفتند.
بنجامین گریوو گفته است که دولت فرانسه در حال حاضر سرگرم بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور است. سخنگوی دولت فرانسه در گفت‌وگو با کانال یک رادیوی فرانسه گفته است که دولت این کشور همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از تکرار این رویدادها شود.
دست‌کم ۱۱۰ مجروح در ناآرامی‌های پاریس
در جریان ناآرامی‌های روز شنبه اول دسامبر در پاریس، دست‌کم ۱۱۰ نفر در زد و خورد با ماموران انتظامی مجروح شده‌اند.


در همین رابطه گفته می‌شود که پلیس اقدام به بازداشت حدود۲۷۰ نفر از معترضان کرده است. مرکز اصلی رویارویی پلیس با معترضان، خیابان‌های منتهی به شانزه‌لیزه اعلام شده است. این در حالی است که ناآرامی در دیگر نقاط پایتخت فرانسه و حتی در برخی دیگر از شهرهای این کشور نیز گزارش شده است.
پلیس فرانسه با پرتاب گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش به مقابله با معترضان پرداخته است. خبرنگار "تاگس‌شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان در گزارشی که از ناآرامی‌های پاریس منتشر کرده، نوشته است که پلیس به‌رغم حضور پرشمار خود در پاریس، قادر به کنترل و مهار اعتراضات نشده است.
واکنش امانوئل مکرون
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست رهبران و سران کشورهای گروه بیست در بوئنوس آیرس به سر می‌برد، نسبت به موج جدید خشونت در فرانسه و به‌ویژه در پاریس واکنش نشان داد.
رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در نشست کشورهای گروه بیست ناآرامی‌ها و اعتراضات خشونت‌آمیز فرانسه را به شدت محکوم کرد.
مکرون گفت: «من هیچ‌گاه با اعتراض مشکلی نداشته‌ام، من همیشه حاضر هستم به تقاضاهای اپوزیسیون گوش دهم، اما من هرگز خشونت را نمی‌پذیرم.»
مکرون گفت که کسانی که با چنین خشونتی دست به اعتراض می‌زنند، خواستار تغییر و بهبود شرایط نیستند، آن‌ها خواستار ایجاد هرج و مرج و اغتشاش هستند. رئیس جمهور فرانسه گفت که هیچ چیز یورش به ماموران پلیس، اغتشاش و غارت فروشگاه‌ها را توجیه نمی‌کند.
ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه نیز گفته است که چنین سطحی از خشونت در ناآرامی‌ها به‌ندرت در فرانسه اتفاق افتاده و این میزان خشونت او را شوکه کرده است.
معترضان چه می‌گویند؟
برخی از معترضان از رویکرد خشن پلیس و نیروهای انتظامی انتقاد کرده‌اند. جنبش "جلیقه‌های زرد" در واکنش به برنامه اصلاحات اقتصادی امانوئل مکرون دو هفته پیش شکل گرفت. معترضان از جمله خواستار کاهش مالیات‌ها هستند.


افزایش حداقل دستمزد و حقوق بازنشستگی نیز از دیگر خواست‌های معترضان اعلام شده است. یکی از معترضان در یکی از خیابان‌های منتهی به شانزه‌لیزه به خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان گفته است: «ما با این پول دیگر نمی‌توانیم زندگی کنیم. ما از دست دولت و مکرون که می‌خواهد جان ما را بگیرد، خسته شده‌ایم.»
یکی دیگر از معترضان به خبرنگار شبکه تلویزیونی یاد شده گفته است: «من صندوق‌دار هستم و ماهانه ۱۵۰۰ یورو درآمد دارم. ۵۵۰ یورو آن صرف اجاره خانه می‌شود. بعد نوبت به عوارض و مالیات می‌رسد. این وضعیت غیرقابل تحمل است. آقای مکرون، ما دیگر نمی‌توانیم به این شکل ادامه بدهیم.»
گفته می‌شود که نیروهای وابسته به جریان پوپولیستی جبهه ملی و همچنین شماری از نیروهای چپ افراطی نیز در اعتراضات خشونت‌آمیز فرانسه شرکت دارند.

هیچ نظری موجود نیست: