۱۳۹۷/۰۹/۱۱

پلیس اسرائیل خواستار اعلام جرم علیه نتانیاهو شد

پلیس اسرائیل از دادستانی این کشور خواسته تا علیه بنیامین نتانیاهو به اتهام فساد مالی اعلام جرم کند. به گفته پلیس شواهد کافی مبنی بر دست داشتن نتانیاهو و همسرش در فساد مالی بدست آمده است. نتانیاهو اتهامات را رد کرده است. 


پلیس اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده مدارک و شواهد کافی علیه بنیامین نتانیاهو بدست آمده که نشان می‌دهد او و همسرش در پرونده فساد مالی موسوم به "چهار هزار" متهم هستند. در این بیانیه که روز یکشنبه ۱۱ آذر (دوم دسامبر) منتشر شده، پلیس اسرائیل از دادستانی این کشور خواسته علیه رییس‌جمهور و همسرش اعلام جرم کند.
بنیامین نتانیاهو اتهامات وارده را رد کرده است. او در بیانیه‌ای نوشته که در نهایت اعلام جرم صورت نخواهد گرفت "زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد."  نتانیاهو گزارش‌ها علیه فساد مالی و دریافت رشوه را بازی سیاسی رسانه‌ها خوانده داده است.
بررسی اعلام جرم علیه نتانیاهو و همسرش توسط دادستانی می‌تواند چندین ماه به طول انجامد.
در پرونده جدیدی که اینک علیه نخست‌وزیر اسرائیل مطرح است، او متهم شده که به یک شرکت مخابراتی تسهیلات مالی ارائه کرده و در مقابل از شرکت خواسته بود تا در پایگاه‌ خبری متعلق به خود به اسم "والا" اخبار مثبتی را راجع به او درج کنند.
گفته می‌شود نتیانیاهو و معتمدانش همچنین روی عزل و نصب‌های مهم در این پایگاه خبری نفوذ داشته‌اند.
پلیس اسرائیل همچنین خواستار اعلام جرم دادستانی علیه مدیرعامل این شرکت مخابراتی، همسر و پسر او و همچنین سه مظنون دیگر در این پرونده شده است. 
زمستان سال گذشته نیز پلیس اسرائیل در دو پرونده دیگر از دادستانی خواسته بود تا علیه نتانیاهو به اتهام فساد مالی اعلام جرم کند.
در آن زمان پلیس گفته بود نتانیاهو و خانواده‌اش در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ از دو بازرگان سیگار‌های گران‌قیمت، شامپاین و جواهرات قیمتی به ارزش مجموعا یک میلیون شِکِل (حدود ۲۳۰ هزار یورو) دریافت کرده‌اند. نتانیاهو در مقابل این هدایا، تلاش‌هایی را در راستای تصویب قانونی انجام داده بود که به موجب آن یکی از این بازرگانان مشمول معافیت‌های کلان مالیاتی تا سقف چندین میلیون یورو شد.
نخست‌وزیر اسرائیل همچنین متهم است که با صاحب روزنامه "یدیعوت آحارونوت"، یکی از روزنامه‌های منتقد دولت در اسرائیل توافق کرده بوده تا در ازای انتشار اخبار مثبت در مورد او، کاری کند تا انتشار روزنامه رقیب به اسم "هیوم" محدود شود.

سارا نتانیاهو نیز چندی پیش به اتهام سوءاستفاده از خزانه دولتی و کلاهبرداری دادگاهی شد  
سارا نتانیاهو نیز چندی پیش به اتهام سوءاستفاده از خزانه دولتی و کلاهبرداری دادگاهی شد
حدود دو ماه پیش سارا نتانیاهو، همسر بنیامین نتانیاهو به اتهام سوءاستفاده از خزانه دولتی و کلاهبرداری دادگاهی شد. او از جمله متهم است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ همراه با یکی از کارمندان خود از رستورانی تشریفاتی به خرج دولت غذا‌های گرانقیمت سفارش داده‌اند.
گفته می‌شود صورت‌حساب این سفارشات در حدود ۸۳ هزار یورو بوده است. این در حالی است که در اقامتگاه نتانیاهو یک آشپز ویژه به هزینه دولت مشغول به کار بوده است.
نتانیاهو در ماه‌های گذشته چندین بار به اتهام فساد مالی بازجویی شد.
او در سال ۲۰۰۸ زمانی که به عنوان رهبر اپوزیسیون در عرصه سیاست اسرائیل فعال بود، انتقادهای تندی از ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت کشور، بر زبان راند که به فساد مالی متهم شده بود. این انتقادات در نهایت به قیمت پایان زندگی سیاسی اولمرت تمام شد و او بیش از یک سال را نیز در زندان سپری کرد.

هیچ نظری موجود نیست: