۱۳۹۷/۰۸/۲۳

حسن روحانی: مردم بعد از تحریم‌های آمریکا امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند !!!!!!


رئیس‌جمهوری ایران بدون ارائه شواهد و مستنداتی مدعی شد که مردم بعد از ۱۳ آبان و بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا «نسبت به قبل امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند» و مشخص شد «تصورات» درباره «به هم ریختن زندگی مردم» در این تاریخ «واهی و غلط است».
حسن روحانی روز سه‌شنبه ۲۲ آبان در جلسه شورای اجتماعی کشور گفت: «مردم بعد از ۱۳ آبان نسبت به قبل امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند، در حالی که قبل از ۱۳ آبان عده‌ای تصور می‌کردند اتفاقات خاصی رخ خواهد داد و همه زندگی مردم به هم خواهد ریخت».
وی اضافه کرد: «پس از آن روز همه مشاهد کردند که این تصورات واهی و غلط است و هیچ‌کدام از ادعاهای دشمن، به آن صورتی که انتظار داشتند، تحقق پیدا نکرد».
آقای روحانی درباره این ادعای خود که مردم «بعد از ۱۳ آبان نسبت به قبل از آن، امیدواری بیشتری پیدا کرده‌اند» شواهدی ارائه نکرده است.
سخنان وی در حالی بیان شده که از فروردین‌ماه و پس از گزارش‌ها درباره احتمال خروج آمریکا از برجام، قیمت دلار در ایران رو به افزایش گذاشت.
در همین حال برخی از کارشناسان اعلام کرده بودند که پیش از بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان تاثیرات روانی این موضوع تاثیر کامل خود را بر بازار ارز گذاشته و قیمت دلار دیگر افزایش نخواهد یافت.
افزایش قیمت دلار بر دیگر شاخص‌های اقتصادی در ایران اثر گذاشته و نرخ تورم را بالا برده است.
بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم در مهرماه به ۱۵.۹ درصد رسیده است. بانک مرکزی نرخ تورم در شهریور ماه را ۱۳.۵ درصد اعلام کرده بود. این نرخ در مردادماه، ۱۱.۵ درصد اعلام شد.
به این ترتیب نرخ تورم نه تنها روند افزایشی خود را حفظ کرده، بلکه شتاب افزایش نرخ تورم، در مقایسه با ماه گذشته حتی بیشتر هم شده است.
برخی از رسانه‌های ایران حتی درباره احتمال پیشروی تورم به سوی نرخ ۵۰ درصد، ۶۵ درصد و یا حتی «ونزوئلایی شدن» ایران هشدار داده‌اند.
همچنین گزارش‌هایی درباره انبار کردن کالاها توسط برخی افراد منتشر شده است.
آقای روحانی در سخنانش گفت که مردم «به واسطه تحریم با مشکلاتی در حوزه اقتصادی و معیشتی مواجه شده‌اند و مشکل کسانی که حقوق ثابت دارند، مضاعف است».
وی در عین حال اظهار داشت که «مطمئن هستیم» مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی «برطرف خواهد شد ... و باید نسبت به رفع این‌گونه مشکلات امیدوار باشند». رئیس‌جمهوری ایران هیچ راهکاری در این زمینه ارائه نکرد.
آقای روحانی پیش از این در سخنان متفاوتی مدعی شده بود که تحریم‌ها «هیچ تأثیری بر روند اقتصادی کشور نداشته» است.
این در حالی است که وی پس از دستیابی به توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی در تیرماه ۹۴، درباره تاثیر تحریم‌های سابق آمریکا و اروپا گفته بود که به دلیل این تحریم‌ها «برای هر کانتینر ۷۰۰ دلار اضافه از جیب مردم پرداخت می‌شد».
دولت ایران اعلام کرده که برای جبران تاثیرات اقتصادی تحریم‌های آمریکا به افراد با درآمد پائین مبالغی را پرداخت خواهد کرد که با آن تنها می‌توانند مواد غذایی خریداری کنند.
رسانه‌های ایران از «کالا کارت» با عنوان «کوپن الکترونیکی» نام برده‌اند.
در دوره جنگ ایران و عراق و تا چند سال پس از آن نیز برخی از مواد غذایی از جمله گوشت، برنج، قند به صورت کوپنی در بین مردم توزیع می‌شد.
مقامات آمریکا هدف از این تحریم‌ها را «تغییر رفتار جمهوری اسلامی» اعلام کرده‌اند و در جدیدترین اظهار نظر جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت که آمریکا فشار بر جمهوری اسلامی را آن‌ قدر افزایش خواهد داد «تا شیره‌اش کشیده شود».
سخنان روحانی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها
رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه همچنین گفت که «میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه در جامعه افزایش داد».
وی اضافه کرد: «چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون، شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد به بانوان اختصاص یابد».
در بازی پرسپولیس ایران با کاشیما آنتلرز ژاپن که روز شنبه هفته جاری برگزار شد تعدادی از زنان به صورت گزینش شده حضور داشتند. براساس گزارش‌ها، دولت ایران پس از فشار فیفا به حضور این زنان در ورزشگاه تن داد.
پس از حضور گزینشی تعدادی از زنان در جریان مسابقه تدارکاتی بین دو تیم فوتبال ایران و بولیوی، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، تهدید کرده بود که اگر حضور زنان در ورزشگاه‌ها ادامه یابد «برخورد قضایی خواهیم داشت».

هیچ نظری موجود نیست: