۱۳۹۷/۰۵/۱۳

آخرین "هواپیماهای برجامی" وارد ایران می‌شوند

پنچ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر قرار است وارد ایران شوند. با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به نظر می‌آید این آخرین هواپیماها از ۲۰۰ فروند هواپیمای سفارش داده شده خواهند بود که به ایران تحویل داده می‌شوند.
 

Iran Asseman Airline (picture-alliance/dpa/EADS ATR)

وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرد که صبح یکشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) پنج فروند هواپیمای ای‌تی‌آر جدید به ایران وارد خواهند شد.
به گزارش ایسنا، با ورود این پنج فروند شمار "هواپیماهای برجامی" ایران به عدد ۱۶ فروند می‌رسد. از این تعداد سه فروند ساخت شرکت ایرباس و هشت فروند ساخت شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر است.
با توجه به شروع فاز اول تحریم‌ها از امروز ۴ اوت (۱۳ مرداد) و آغاز ممنوعیت فروش هواپیماهای تجاری و قطعات آن به ایران، این هواپیماها احتمالا آخرین هواپیماهایی هستند که ایران در چارچوب برجام به این کشور وارد می‌کند.
بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی، ایران ایر از اجرای برجام تا کنون خرید ۲۰۰ هواپیما را در دستور کار داشته است. قرار بر این بوده که از این تعداد ۸۰ فروند هواپیما از شرکت بویینگ، ۱۰۰ فروند از ایرباس و ۲۰ فروند از شرکت ای‌تی‌آر خریداری شود.
بویینگ و ایرباس پیش از این رسما اعلام کرده بودند که در پی تصمیم دونالد ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای با ایران امکان اجرای قراردادهای خود با این کشور را ندارند.
هواپیماهای منطقه‌ای ای‌تی‌آر با گنجایش کمتر از ۱۰۰ مسافر بیشتر برای پروازهای داخلی استفاده می‌شوند. وزیر راه و شهرسازی پیش از این گفته بود، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی این کشور به ۵۰۰ فروند هواپیمای جدید نیاز دارد.

هیچ نظری موجود نیست: