۱۳۹۷/۰۵/۲۶

دختر پناهجوی ایزدی و برده جنسی سابق، خریدار داعشی خود را در آلمان شناخت


 
 
یک دختر ایزدی که سه سال پیش در جریان حمله داعش اسیر و در بازار برده‌فروشان به مردی عراقی فروخته شده بود، «صاحب» سابقش را در آلمان شناسایی کرد.
«عشوق حاجی»، دختر ۱۹ ساله از اقلیت ایزدی عراق، چهار سال پیش در ماه اوت ۲۰۱۴ میلادی به همراه شماری دیگر ربوده و سپس به عنوان برده جنسی به مبلغ ۱۰۰ دلار به یک مرد جهادی ملقب به «ابوهمام» فروخته شد. ۵ عضو دیگر خانواده وی نیز در جریان حمله داعش کشته و ناپدید شدند.
گروه داعش پیشتر در نشریه رسمی خود «دابـِق»، اعلام کرده بود که زنان ایزدی به اسارت گرفته شده در شمال عراق را «بر طبق شریعت اسلام» به عنوان برده مبادله می‌کند. عشوق حاجی گفته است ابوهمام او را مجبور به تغییر دین کرده و همه‌روزه وی را مورد اذیت و آزار قرار می‌داده است.
سه ماه بعد او موفق شد از خانه ابوهمام بگریزد و با ۱۴ ساعت پیاده‌روی و خروج از عراق به آلمان برسد.
او سپس در چارچوب طرح دولت آلمان برای اسکان پناهجویان عراقی در شهر شوبیش‌گموند در شمال اشتوتکارت ساکن شد و به یادگیری زبان آلمانی برای ورود به بازار کار مشغول شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، او در ۲۱ فوریه سال جاری به هنگام خرید از یک مغازه، مردی را دید که از ماشین پیاده شده و او را صدا می‌زند. عشوق حاجی می‌گوید: «به آلمانی گفت من ابوهمام هستم. گفتم چنین کسی را به جا نمی‌آورم. شروع کرد به عربی حرف زدن و گفت به من دروغ نگو. یک مدت در موصل با من بودی. خوب می‌دانم که تو عشوق هستی و در آلمان با مادر و برادرت زندگی می‌کنی. حتی آدرس خانه‌مان در شهر را هم می‌دانست. ابوهمام بود با همان ریش ترسناک و چهره کریهش.»
حاجی پس از فرار قضیه را با برادرش در میان گذاشت و آنها با پلیس محلی تماس گرفتند. پلیس از روی دوربین مدار بسته فروشگاه چهره متهم را شناسایی کرده اما به دختر ایزدی گفته‌ است که کار بیشتری نمی‌تواند بکند. عشوق در این زمینه می‌گوید: «گفتند که او هم مثل تو یک پناهجو است و یک شماره هم دادند که اگر نیازی به آن‌ها داشتم خبرشان کنم.»
سخنگوی پلیس آلمان باز شدن پرونده‌ای در این خصوص در مارس ۲۰۱۸ را تایید کرده اما گفته است که به دلیل نبود مدارک کافی نمی‌تواند او را تحت تعقیب قرار دهد، مضاف بر این که شاهد نیز قابل دسترس نبوده است.
عشوق حاجی که اکنون بار دیگر به عراق بازگشته می‌گوید از بیم جان خود آلمان را ترک کرده و دیگر «هرگز» به این کشور بازنخواهد گشت.
طبق آمار رسمی ۳۳۱۵ زن ایزدی موفق شدند از قلمرو جهادی‌ها بگریزند. سازمان ملل حمله داعش به ایزدی‌ها را «نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت»اعلام کرده است و گفته است دست کم ۳۵۰۰ زن و کودک دیگر در بردگی داعش به سر می‌برند.

هیچ نظری موجود نیست: