۱۳۹۷/۰۴/۲۱

ادامه واکنش در آلمان به ترامپ: «ما نه اسیر مسکو هستیم، نه واشینگتن»

 
 هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در ادامه واکنش مقامات دولت آلمان به انتقاد تند رئیس جمهور آمریکا که حکومت این کشور را «اسیر» روسیه نامید، دو وزیر در دولت آنگلا مرکل با دفاع از موقعیت کشور خود به این انتقاد پاسخ دادند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز چهارشنبه، ۲۰ تیرماه، ساعاتی پس از آغاز اجلاس ناتو در بروکسل، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، این گونه پاسخ داد: «ما اسیر نیستیم، نه اسیر روسیه، نه اسیر آمریکا.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، او در ادامه تاکید کرد: «ما [آلمان] یکی از کشورهای ضامن جهان آزادیم، و همین طور هم خواهیم ماند.»
رئیس جمهور آمریکا در دیدار با دبیرکل ناتو پیش از آغاز اجلاس ناتو، دولت آنگلا مرکل را به دلیل بستن قرارداد میلیاردی با روسیه برای یک خط لوله گاز سرزنش کرده و گفت که آلمان «کاملاً به کنترل» روسیه در آمده و «اسیر» مسکو شده است.
اشاره آقای ترامپ به قرارداد «خط لوله نورداستریم دو» برای وارد کردن گاز از روسیه است که حمایت سیاسی دولت خانم مرکل را دارد.
اما نخستین پاسخ به انتقاد تند آقای ترامپ را اورسولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان، داد که ضمن تایید مشکلات موجود با روسیه، تاکید کرد که «راه ارتباط میان کشورها، متحدان یا رقبا باید باز بماند».
اشاره وزیر دفاع آلمان به اظهار نظر دونالد ترامپ بود که گفته بود: «ما قرار است در برابر روسیه از خود محافظت کنیم، ولی آلمان می‌رود و میلیاردها و میلیاردها دلار در سال به روسیه می‌دهد.»
خانم فون درلاین روز چهارشنبه بار دیگر به این گفته واکنشی نشان داد که خبرگزاری تاس آن را منعکس کرده است.
وزیر دفاع آلمان گفت که «ما هم خیلی سؤالات از روسیه داریم، اما همه نه فقط با دوستان، بلکه با رقبا و دشمنان‌شان هم باید راه گفت‌وگو را باز بگذارند.»
اما پیش از دو وزیر آلمانی، صدراعظم این کشور نیز پس از ورود به بروکسل برای شرکت در اجلاس ناتو به دونالد ترامپ واکنش نشان داده و بر تجربه خود از زندگی در آلمان شرقی تحت سلطه شوروی سابق تاکید کرد.
خانم آنگلا مرکل هم در پاسخی غیرمستقیم، اما تند به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که آلمان از زمان فروریختن دیوار برلین از «سلطه روسیه» آزاد بوده است.
خانم مرکل همچنین تاکید کرد که کشورش به دلیل «آزادی»اش می‌تواند «تصمیمات مستقل بگیرد».
رئیس جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان در همان روز چهارشنبه دیداری دوجانبه نیز داشتند: در این دیدار ترامپ رابطه خود با مرکل را «خیلی خیلی خوب» توصیف کرد و مرکل نیز دو کشور را «شرکایی خوب» توصیف کرد.
رسانه‌ها و تحلیل‌گران دلیل موضع‌گیری تند دونالد ترامپ و حمله‌اش به دولت مرکل را از دو جنبه بررسی کرده‌اند: از جنبه شخصی و از نظر استراتژیک.
از جمله روزنامه بریتانیایی گاردین در تحلیلی نوشت که از جنبه شخصی آنگلا مرکل از ابتدا رابطه چندان خوبی با ترامپ برقرار نکرده و نظر منفی‌اش نسبت به او را هم پنهان نکرده است.
و دوم از لحاظ استراتژیک که، به گفته کارشناس این روزنامه، مسئله بستن قرارداد آلمان با روسیه را برای دونالد ترامپ بزرگ می‌کند: رئیس جمهور آمریکا به دنبال ایجاد کار و مشتری برای کمپانی‌های آمریکایی است و تامین گاز توسط روسیه این فرصت را از آمریکا می‌گیرد.
طبق قرارداد موسوم به «نورداستریم ۲» به ارزش ۱۱ میلیارد دلار گاز روسیه از طریق لوله‌ای که از زیر دریای بالتیک می‌گذرد به آلمان خواهد رسید.
این خط لوله که قرار است اواخر سال آینده میلادی، ۲۰۱۹، به بهره‌برداری برسد به نورداستریم ۱ شباهت دارد که دقیقا با همین هدف در سال ۲۰۱۱ به راه افتاد.
بخش اعظم گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا از روسیه تامین می‌شود: ۴۱ درصد گاز اروپایی‌ها را روسیه تامین می‌کند، سپس نروژ با ۳۵ درصد، آفریقای شمالی با ۱۲ درصد و سرانجام قطر که با سهمی ۱۲ درصدی، گاز مایع مورد نیاز اتحادیه را به آن می‌رساند.
این در حالی است که، به گزارش خبرگزاری فرانسه، سهم آمریکا از بازار گاز مایع اروپا از شش درصد در سال گذشته به یک درصد در سال جاری افت کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: