۱۳۹۷/۰۳/۰۵

ناصر ملک‌مطیعی درگذشت

 
دراین عکس او در کنار علی پروین (راست) دیده می‌شود  ناصر ملک‌مطیعی بازیگر قدیمی و سرشناس سینمای ایران درگذشت.
آقای ملک‌مطیعی، ۸۸ ساله، که طی چند روز گذشته به علت مشکلات تنفسی و کلیوی در بیمارستان بستری شده بود، شامگاه چهارم خرداد (۲۵ مه) درگذشت.

   
 
جعفر پناهی، کارگردان برجسته ایرانی با انتشار ویدئویی از آقای ملک مطیعی در صفحه اینستاگرام خود به مرگ این هنرمند قدیمی واکنش نشان داده و نوشته: "رفت و به آرزویش که دیده شدن (دوباره) بر پرده سینما بود نرسید".
  

 ناصر ملک‌مطیعی که در کنار هنرپیشگان دیگری چون فردین و بهروز وثوقی، یکی از فعال‌ترین بازیگران سینمای ایران پیش از انقلاب اسلامی بهمن ۵۷ بود، در چهار دهه گذشته فرصت حضور دوباره در سینمای ایران را پیدا نکرد و به حرفه های دیگری چون مشاور املاک و قنادی پرداخت.
   او که دانش‌آموخته رشته تربیت‌بدنی از دانش‌سرای عالی تهران بود سابقه کار به عنوان معلم ورزش در مدارس پایتخت را هم داشت.
   از آثار معروفی که آقای ملک مطیعی در آنها ایفای نقش کرده می‌توان به قیصر (مسعود کیمیایی) و طوقی (علی حاتمی) اشاره کرد.
 
 
 
آقای ملک‌مطیعی با ایفای شمار زیادی از نقش‌های ماندگار سینمای ایران به چهره‌ای معروف و مشهور در میان ایرانیان تبدیل شده است و با وجود سال‌ها خانه نشینی اجباری در میان نسل جوان هم طرفداران بسیار دارد.
ناصر ملک مطیعی متولد سال ۱۳۰۹ در تهران بود و نخستین نقش مهمش را در سینما در فیلم «ولگرد» در سال ۱۳۳۱ بازی کرد. او پس از آن تا سال‌ها در اوج محبوبیت بود و عموما در پوشش کت و شلوار و کلاه مخملی به عنوان یکی از سمبل‌های جوانمردی در سینمای ایران شناخته می‌شد.
یکی دیگر از نقش‌های مهم کارنامه ملک مطیعی٬ «داش فرمون» در فیلم مشهور «قیصر» ساخته مسعود کیارستمی است که در کنار بهروز وثوقی در آن ایفای نقش کرد.
او پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران ماند اما هیچ گاه اجازه کار پیدا نکرد تا این که پس از ۳۵ سال به او اجازه دادند در حد چند دقیقه یک نقش فرعی را در فیلم سینمایی «نقش نگار» بازی کند.
زمستان سال گذشته دو برنامه از صداوسیمای جمهوری اسلامی او را دعوت کردند و مصاحبه‌ای با ستاره سینمای ایران ترتیب دادند اما این مصاحبه‌ها هرگز اجازه پخش پیدا نکرد. بهزاد فراهانی٬ بازیگر پیش‌کسوت سینما و تئاتر در واکنش به این اتفاق گفته بود: «ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران است و اگر ما این نامهربانی را در حق این مرد می‌کنیم مشکل از ماست، باید حرمت این مرد را داشته باشیم. این که تحت چه شرایطی و اعمال سیاست‌هایی، جلوی این شخصیت را گرفتیم و اگر نگذاشتیم سال‌هایی از زندگی‌اش را خوشبخت زندگی کند، این مشکل ماست.»
احسان کرمی مجری تلویزیون و مجری جشنواره‌های سینمایی در ایران هم نوشته است: «تو جشن شهرزاد وقتى اسم محترمشونو بردم سالن منفجر شد...گفتم خیلى حرفه که سى و چند سال کار نکنى و هنوز مردم اینجور برات هورا بکشن...سوپراستار یعنى ناصر ملک مطیعى.
ناصر ملک مطیعى که مردونه سالها بى مهرى کشید و دم نزد. بى معرفتى دید و چشماشو بست.»
 

هیچ نظری موجود نیست: