۱۳۹۷/۰۳/۰۵

صداوسیما اسراسر برنامه‌ی موشکی جمهوری اسلامی را به آمریکایی‌ها لو داد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که یک برنامه تلویزیونی در صداوسیما لو داد که ایران در اعماق صحرا، بدون سروصدا فناروی موشکی را توسعه می‌دهد.
 
Bildergebnis für ‫برنامه موشکی ایران‬‎
 
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد برنامه‌هایی که در تجلیل از تهرانی مقدم در تلوزیون دولتی ایران پخش شده، جزئیات جدیدی درباره برنامه موشکی ایران به محققان آمریکایی داده است.
براساس گزارش این روزنامه آمریکایی، تحلیلگران اطلاعاتی غربی معتقد بودند که انفجار سال ۲۰۱۱ که منجر به قتل حسن تهرانی مقدم شده، برای طرح‌های فناروانه ایران «ویرانگر» بوده و بعد از آن نشانه‌های کمی درباره کار ایران بر موشک‌های دوربرد وجود داشته است.
اما زمانی که تیمی از محققان تسلیحاتی آمریکایی، برنامه‌های تلویزیون دولتی ایران را بازبینی کردند، مجموعه‌ای از سرنخ‌ها درباره برنامه موشکی ایران را کشف کردند.
بنا به گزارش این روزنامه، سرنخ‌های مزبور، محققان آمریکایی را به این نتیجه رساند که تهرانی مقدم قبل از مرگش بر روی توسعه یک پایگاه سری در یک بیابان دور افتاده ایران نظارت می‌کرد. به گفته محققان آمریکایی، این تاسیسات تا به امروز فعال است.
پایگاهی که محققان آمریکا می‌گویند از طریق محتوای رسانه‌های دولتی ایران آن را کشف کرده‌اند، در شاهرود قرار دارد.
فابیان هینز، پژوهشگر انستیتوی مطالعات بین المللی میدل‌بری در کالیفرنیا، پیشنهاد داده که محتوای رسانه‌های دولتی ایران درباره حسن تهرانی مقدم مطالعه شود. هدف هینز این بود که ببیند آیا این محتوا درباره تهرانی‌مقدم سرنخ‌هایی دارد یا خیر و اینکه قبل از مرگ تهرانی‌مقدم برنامه موشکی ایران چقدر پیشرفت کرده است.
محققان آمریکایی مدعی شدند که اظهارنظر‌های بی‌ملاحظه همکاران تهرانی‌مقدم و اعضای خانواده، بر این دلالت داشت که فعالیت او بدون سروصدا ادامه یافته است.
به گفته نیویورک‌تایمز، هینز «سرنخ بزرگی در خصوص محل فعالیت» پیدا کرد. او یک عکسی در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان (عنوان گزارش: مجموعه تصاویر دیدنی از شهید حسن تهرانی‌مقدم) دید که در کنار حسن تهرانی مقدم یک همراه ارشد و نیز یک جعبه وجود دارد که روی آن کلمه «شاهرود» نوشته شده است. کلمه شاهرود توجه هینز را جلب کرد.
به گفته این روزنامه آمریکایی، محققان پس از کشف سرنخ‌هایی درباره پایگاه موشکی شاهرود، از طریق تصاویر ماهواره‌ای آن را بررسی کردند.

هیچ نظری موجود نیست: