۱۳۹۷/۰۲/۰۱

یک مقام بلند پایه آمریکایی: ترامپ حتما توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد


باب کورکر سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، روز پنجشنبه 19 آوریل 2018 گفت، در صورت عدم ایجاد تغییرات در بندهای توافق هسته‌ای با ایران، دونالد ترامپ ماه آینده حتما این توافق را لغو خواهد کرد.
سناتور آمریکایی در مصاحبه با CNBC گفت: «ممکن است پیش از 12 ماه مه که آخرین مهلت ایالات متحده برای تایید و تصویب مجدد توافق هسته‌ای است، پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشود، فکر کنم ترامپ توافق هسته‌ای را لغو خواهد کرد».
ایالات متحده آمریکا امیدوار است که بریتانیا، فرانسه و آلمان بتوانند نگرانی‌های دونالد ترامپ در باره توافق هسته‌ای سال 2015 غرب با ایران، را برطرف کنند و در باره تعدیل این توافق هسته‌ای با هم به توافق برسند.
دونالد ترامپ بارها از توافق اتمی که در زمان باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا با ایران بسته شد، انتقاد کرد. وی خواستار تعدیل این توافق یا خروج ایالات متحده از آن و در نهایت اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران شده است.
ترامپ مخالف بوجود آوردن شرایطی برای ایران که به تهران اجازه دهد به صورت تدریجی فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.
رئیس جمهوری آمریکا ایران را به نقض توافقنامه به ویژه در رابطه با افزایش تولید موشک‌های بالستیک، حمایت از تروریسم و دامن زدن به جنگ‌های فرقه‌ای در کشورهای عراق، سوریه، لبنان و یمن متهم می‌کند.
سناتور کورکر در مصاحبه با دیلی میل، گفته است :«هیچ شکی ندارم که دونالد ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را لغو خواهد کرد».
از سوی دیگر محمد جواد ظريف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنجشنبه 19 آوریل در واکنش به مسئله خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت، ایران برای واکنش به خروج واشینگتن از برجام از گزینه‌های متعددی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری‌‌های ایران، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که برای شرکت در یک اجلاس ویژه سازمان ملل وارد نیویورک شده، از انتخاب‌های گسترده‌ی ایران برای واکنش و برخورد با خروج احتمالی آمریکا از برجام سخن گفته است.
ظریف بدون ذکر جزییات بیشتری در باره واکنش ایران گفت :«اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است».

هیچ نظری موجود نیست: