۱۳۹۴/۱۰/۱۸

کباب ترکی در سوگ پدرش!

مانند هر مورد مشهور و پرفروش دیگری اختراع کباب ترکی هم مدعیان مختلفی دارد. قدیر نورمان اما یکی از مهمترین کسانی است که نامش به خاطر درست کردن این غذا مشهور شده و حالا مرگش در سن ۸۰ سالگی خیلی‌ از دوستداران کباب ترکی را ناراحت کرده است. نورمان که از سوی اتحادیه دونر کباب ترکیه نامش به عنوان مخترع کباب ترکی در سال ۲۰۱۱ تائید شده در آلمان به خاطر کهولت سن درگذشته است. قدیر نورمان از سال ۱۹۷۲ در آلمان غربی رستوران دار بود و خیلی زود متوجه شد که ساکنان برلین شلوغ نیاز به غذایی دارند که سریع آماده شود و بتوانند راحت با خودشان حمل کنند. به همین خاطر او درست کردن کباب ترکی را شروع کرد و این غذا خیلی زود در میان آلمانی‌ها و  بعد کشورهای دیگر محبوب شد. دونر در زبان ترکی به معنای چرخنده و چرخان است و به همین خاطر  غذایی که با بریدن گوشتی که با گردش دور آتش به حالت عمودی درست می‌شد نام دونر کباب را گرفت.
کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس

کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس

کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس
 
کباب ترکی برای آلمانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و خیلی‌ها از جمله آنگلا مرکل،صدراعظم این کشور طرفدارش هستند
 
نورمان در استانبول متولد شده بود اما در سن ۲۶ سالگی به آلمان رفت و بعد از چند سالی در یکی از ایستگاه قطار برلین فست فودی زد که در آن ساندویچ گوشت گریل شده به همراه سالاد می‌فروخت و بعد از مدتی فکر دونر کباب به ذهنش رسید. هر چند او در سال ۲۰۱۱ تائیدیه اتحادیه دونر کباب ترکیه را به عنوان مخترع این غذا گرفت اما نام مهمت آیگون هم در این رابطه مشهور است. افراد دیگری هم مدعی اختراع این غذا هستند اما گفته می‌شود فعالیت نورمان باعث شده تا این غذا خیلی سریع مشهور شود. نورمان خودش در مصاحبه‌ای در رابطه با این مسئله گفته بود: شاید در گوشه‌ای دیگر هم کسی دونر کباب درست کرده باشد اما هیچ‌کس متوجه آن نشد و من بودم که آن را معرفی کردم.
او از اینکه خیلی از هموطن‌ها او اکنون از دونر کباب امرار معاش می‌کنند ابراز رضایت کرده بود. در آلمان ۱۶ هزار مرکز فروش دونر کباب وجود دارد که برلین با داشتن هزار مرکز رکورددار است. شرکت‌های آلمانی ۸۰ درصد گوشت و ماشین آلات دونر کباب را برای کشورهای اتحادیه اروپا تهیه می‌کنند. قدیر نورمان در یکی از آخرین مصاحبه‌هایش البته از فروشندگان فعلی دونر کباب که به اختراعش پایبند نبوده‌اند دلگیر بود و از  اضافه شدن مخلفات کباب ترکی که هر روز بیشتر می‌شود انتقاد کرده بود.

کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس

کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس

کباب ترکی در سوگ پدرش!+عکس

هیچ نظری موجود نیست: